Lätta tält till tropisk miljö (hawaii)

Mosquitohammock är gjord för att fungera optimalt i fuktiga miljöer, och är en väldigt beprövad lösning.

Jag skulle dock rekommendera en mycket enkel och smidig lösning som finns här:

http://hennessyhammock.com/catalog/specs/deep_jungle_asym_zip_xl/

Hammockar är en hel djungel i sig ( Visst fick jag till det :) ), och det går att kombinera och optimera i all evinnerlighet men den här är verkligen gjord för dina ändamål. Varianten i länken har dragkedja, men det finns också en variant där du går in från undersidan. Detta är ju en smaksak, men vill du använda den som stol också är det definitivt bättre med dragkedjevarianten. Den här har också en "bubblepad", som gör att du ligger varmt och gott. I länken är det dessutom XL-varianten. HH är ganska små, så ett tips är att köpa denna lite större.

Jag hade också valt att köpa speciella ringar, så kan du sätta upp och ta ner hammocken på en minut eller två:

http://www.youtube.com/watch?v=1iJTjful66M

Här hittar du en fortsättning, med tips och råd med en Hennessy Hammock:

http://www.youtube.com/watch?v=OwzZTeAE3yc

Frågor på det? :)
 
Senast ändrad:
Gillade dom där ringarna. Får köpa såna också!

Verkar som att det blir en sån här variant. Eller den du länkande. Hammocks äger ju! :D

picJungleHammockWinterRickAshworth.jpg
 
Tom Claytors Jungle Hammock är billigare och finns på en svensk webshop. Vart får man tag på såna där ringar? Skulle det fungera på claytors JH?
 
Jag är inte säker, hade en Hennessy Hammockmodell, där linorna var smala, och då funkade det inte. Det enklaste är om du ringer till Husky Gård (om det är där du har kollat på hammocken vill säga) och frågar. Jag är övertygad om att det funkar. Hammocken är militär så det är bergis rejäla linor.

Ringar kan du köpa här:

http://www.ddhammocks.com/product/hammockrings
 
Jag tror jag hoppar över ringarna. Får knyta den runt trädet som den är. Har fixat en supertunn självtorkande handduck som jag fick av min kompis. Har en 50liters ryggsäck som ser ut att vara lite större än 50liter. Den är rätt så tung tycker jag. Funderar på att skaffa mig en lättare. Och en bra kniv ska jag också skaffa mig. Sen så har jag ett extra myggnät som jag kommer hänga upp någonstans nära hammocken om jag vill sitta och det är mycket mygg. För det går inte riktigt att sitta med rack rygg och korslagda ben i hammocken, det går men huvudet tar i myggnätetet på hammocken. Annars så kommer jag inte ta med så mycket mer.
 
japp det blev en claytor. Provade sätta upp den i inomhus, hur mysig som helst att ligga i :) ..
Det enda jag känner som fattas är en superlätt ryggsäck på 50-60liter och och en superlätt sovsäck. Och en bra kniv som jag kommer kanske använda mest till att skära i frukt och växter.

Förutom det kommer jag ta med mig kläder som jag har på mig och ett par extra, handduck, pinsett, tandborste, rakhyvel, flipflops och ett extra mygnätt. Juste en ihopfällbar sittunderlägg som kan va skön att ta med. Kanske tar med ett uppblåsbar liggunderlägg också som väger 0,5kg men tror inte ja behöver den.

Som du märker kanske så vill jag verkligen ha mega lätt packning. När jag var i spanien hade jag med mig massa kläder etc. och det blev så tungt med min dåliga ryggsäck, usch.. Vill röra mig fritt utan att ha massa tyng packning :)
 
japp det blev en claytor. Provade sätta upp den i inomhus, hur mysig som helst att ligga i :) ..
Det enda jag känner som fattas är en superlätt ryggsäck på 50-60liter och och en superlätt sovsäck. Och en bra kniv som jag kommer kanske använda mest till att skära i frukt och växter.

Förutom det kommer jag ta med mig kläder som jag har på mig och ett par extra, handduck, pinsett, tandborste, rakhyvel, flipflops och ett extra mygnätt. Juste en ihopfällbar sittunderlägg som kan va skön att ta med. Kanske tar med ett uppblåsbar liggunderlägg också som väger 0,5kg men tror inte ja behöver den.

Som du märker kanske så vill jag verkligen ha mega lätt packning. När jag var i spanien hade jag med mig massa kläder etc. och det blev så tungt med min dåliga ryggsäck, usch.. Vill röra mig fritt utan att ha massa tyng packning :)

Ok! En högkvalitetshammock. Vill du ha en riktigt bra lätt ryggsäck tror jag att du skulle bli nöjd med en sån här:

http://www.youtube.com/watch?v=l8gWX8O3MF0

Vad det gäller sovsäck, finns ju mängder med lätta, Hawaii är ju inte direkt kyligt heller för den delen.

Kniv? Där hade jag struntat i vikten och skaffat en Fällkniven F1 (och kanske en liten Victorinoxkniv), så har du allt du behöver sen och samtidigt utrustning du kan lita på.
 
Så du menar att jag ska hoppa över sovsäck? Känns lite som att jag skulle klara mig med en filt faktis. =)

Wow ska checka knivarna och länken!
 
Nej, det tycker jag absolut inte, även om det är varmt på nätterna är det skönt att ha något runt sig. Sen är det väldigt fuktigt på Hawaii, så något som tål fukt skulle nog vara lämpligt dessutom.

Det bästa i en hammock är en sovsäck som har dragkedja på ovansidan istället för på sidan. Många använder en så kallad topquilt. Ett väldigt bra alternativ för dig om du vill ha ultralätt är den här:

http://www.golite.com/Adrenaline-800-Fill-1-Season-Mummy-Regular-P46814.aspx

Vill du ha en riktig topquilt hittar du en här:

http://ukhammocks.co.uk/shop/articl...zwPa2pdpsp5x9E82KrCuf&shop_param=cid=4&aid=7&
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
a00n Lätta vandringsskor som håller? Utrustning allmänt 10
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Terraplane Vikbara lätta solceller Utrustning allmänt 14
ThomasG Varma och lätta vinterkängor? Utrustning allmänt 2
andy69 Lätta "kängor" Utrustning allmänt 8
Elvah Lätta packpåsar Utrustning allmänt 14
sunne Lätta ryggsäckar! Utrustning allmänt 10
magwo Lätta och vattentäta gympaskor Utrustning allmänt 11
dePaul Grundlurad? Lätta på ditt hjärta och varna andra! Utrustning allmänt 130
almkvist Lätta gångskor? Utrustning allmänt 4
myggan i tältet Lätta & allround Moraknivar Utrustning allmänt 48
Lull Material för tältfönster? Utrustning allmänt 8
Gettan Liggunderlag längre än tält. Utrustning allmänt 13
Sverker G Tält utan absid, hur gör ni? Utrustning allmänt 30
Shas Tält Utrustning allmänt 29
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
TommyX varför vattentätare jacka än tält? Utrustning allmänt 4
busnicke Vilket tält? Klättring, vandring etc Utrustning allmänt 9
7ones Packlista för fjällvandring med tält Utrustning allmänt 2
elektronmusikern Impregnera tält Utrustning allmänt 3
Koga Signature Taklampa för tält. Utrustning allmänt 85
vexing Komfort i tält Utrustning allmänt 27
rJohansson Packa tält smart? Utrustning allmänt 10
rJohansson Bra tält? Utrustning allmänt 36
Wirell92 Tält mount Everest open air Utrustning allmänt 4
Avslutat Medlemskap 201709 Renovera tält Utrustning allmänt 2
Skipper_ Göra en egen sektionerad stång (för tarp, tält och.. cykel) Utrustning allmänt 6
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
nicko_ Gasollykta i tält Utrustning allmänt 15
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
snotra Dags för nytt tält, tältjämförelse gamla TNF VE-23, Exped Orion Extreme och Akka Dome Utrustning allmänt 9
flygare69 Extra lager PU på tält. Utrustning allmänt 10
hypnosaa Funkar luftbädd i tält? Utrustning allmänt 14
Foehammer117 Bo vintertid i tält utanför univerisitetet??? Utrustning allmänt 23
alexlandoni Begagnat 3 manna tält? Utrustning allmänt 6
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
rimn Tvätta tält? Utrustning allmänt 12
Jaurekaska Tält: Arctic Alpine/ Väska: För hund? Utrustning allmänt 2
lisayey Har ett tält men ingen användarmanual! Utrustning allmänt 4
hiko tält Utrustning allmänt 5
marsianmejler Malmö/Lund och dela frakt på utrustning?tält/sovsäck/skaljackor/ryggor Utrustning allmänt 0
Scorpionen Låna/Hyra tält! Utrustning allmänt 0
tovepersson Tält Utrustning allmänt 2
cyrX Packning av tält Utrustning allmänt 11
jamo Maximal värme i ofodrade kängor? + Torka kängor i tält Utrustning allmänt 13
Rodney Flagga + text till tält Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Uthyrning av tält Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Priser på tält Utrustning allmänt 5
Raskesven Tält i blåsväder Utrustning allmänt 17
mamawi Handla tält i Kosovo??? Utrustning allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.