Extra lager PU på tält.

Ok, detta med att fixa impregnering på tält med silikon/bensin har diskuterats tidigare och här kommer ytterligare lite i ämnet.
Jag har ett tält med PU-beläggning som jag vill förstärka botten på.
Har provat att blanda Biltemas Marintätning (Polyuretan) med ren bensin och strukit på provlappar med ett bra resultat.
Tältet jag har är belagt med PU på insidan. Min fråga är om jag ska lägga på ett extra lager ovanpå detta eller istället lägga ett lager på utsidan och således få en tät film på båda sidor om duken?
Tält i Silnylon brukar ju i regel ha en film på båda sidor, men inte PU-tälten. Finns det skäl att inte lägga ett lager på utsidan på ett PU-tält?
Ska tillägga att tältet inte är alls slitet, jag vill bara förbättra motståndskraften i botten.
 
Kanske inte ett svar på din egentliga fråga men ett enkelt sätt att få extra slitstyrka i din tältbotten är att köpa en billig presenning som du lägger under tältet. Se tex http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-21317.aspx. Kolla hos närmaste byggvaruhandel eller Clasohlson/Bilema/Jula. En sådan presenning är lika lätt som de extra tältbottnar tälttillverkarna erbjuder, kostar bara någon tia och skulle den surna eller bli sliten är det bara att kasta den.

Mvh, Klas
 
Har absolut tänkt på det där med footprint, men då kommer problemet med vatten mellan dukarna när det regnar kraftigt. Det jag vill åstadkomma är helt enkelt att öka motståndskraften mot vatten.
 
Gör du duken vattentät med PU så släpper den heller inte ut ånga. Det kan lätt bli obra.
När ett av mina tälts botten släppte PUn sydde jag en ny golvlåda i PUduk, yttertältets impregnering fixade vi med impregneringsmedel i tvättmaskinen. God funktion och ringa vikt.
 
...Ska tillägga att tältet inte är alls slitet, jag vill bara förbättra motståndskraften i botten.
Jag har läst mycket om detta och det slutade med att jag skickade iväg tältet som fick ett nytt golv. Men jag är övertygad om att det inte är så svårt. Det är viktigt att rengöra och få bort gammal beläggning innan den nya stryks på. Om tältet är relativt nytt, men du är osäker på motståndskraften och bara vill förstärka, kan det vara en god idé att göra detta på utsidan. Annars är det insidan som gäller och flera tunna strykningar. Tänk på att strykningarna inte får torka helt innan nästa görs.
Tältet måste vara fullständigt torrt när arbetet påbörjas.
 
Gör du duken vattentät med PU så släpper den heller inte ut ånga. Det kan lätt bli obra.
När ett av mina tälts botten släppte PUn sydde jag en ny golvlåda i PUduk, yttertältets impregnering fixade vi med impregneringsmedel i tvättmaskinen. God funktion och ringa vikt.

Ok, fast i ärlighetens namn så andas väl tältet inte mycket genom bottenduken? Det är bara den jag vill förstärka, inte resten av tältet.
 
Jag har läst mycket om detta och det slutade med att jag skickade iväg tältet som fick ett nytt golv. Men jag är övertygad om att det inte är så svårt. Det är viktigt att rengöra och få bort gammal beläggning innan den nya stryks på. Om tältet är relativt nytt, men du är osäker på motståndskraften och bara vill förstärka, kan det vara en god idé att göra detta på utsidan. Annars är det insidan som gäller och flera tunna strykningar. Tänk på att strykningarna inte får torka helt innan nästa görs.
Tältet måste vara fullständigt torrt när arbetet påbörjas.

Ok, det var lite så jag tänkte också, alltså att köra utsidan. Varför är det så att PU-tälten enbart har coating på insidan och inte på båda som silnylon? Andningen månne?
 
Nu har jag coatat tältbotten med Polycoat och resultatet verkar superbra. Enkelt att sprida ut med en vanlig mjuk tvättsvamp. Det bästa är att medlet inte alls lägger sig som ett lager på ytan utan suger sig in i tyget. Eftersom mitt tält tidigare var impregnerat invändigt valde jag att lägga ett skikt även på utsidan. Inga färgskillnader på tältet, enda skillnaden är att tyget blivit en aning styvare än innan och lite prassligare. Har även provat att impregnera hundens klövjeväska vilket också blev toppen. Kan varmt rekommendera produkten till andra som vill förstärka eller coata om sina tält eller dyl.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
m490c Söker yxa med det lilla extra. Utrustning allmänt 28
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
Airfoil Extra antenn till mobilen? Utrustning allmänt 22
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 12
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.