Extra lager PU på tält.

Ok, detta med att fixa impregnering på tält med silikon/bensin har diskuterats tidigare och här kommer ytterligare lite i ämnet.
Jag har ett tält med PU-beläggning som jag vill förstärka botten på.
Har provat att blanda Biltemas Marintätning (Polyuretan) med ren bensin och strukit på provlappar med ett bra resultat.
Tältet jag har är belagt med PU på insidan. Min fråga är om jag ska lägga på ett extra lager ovanpå detta eller istället lägga ett lager på utsidan och således få en tät film på båda sidor om duken?
Tält i Silnylon brukar ju i regel ha en film på båda sidor, men inte PU-tälten. Finns det skäl att inte lägga ett lager på utsidan på ett PU-tält?
Ska tillägga att tältet inte är alls slitet, jag vill bara förbättra motståndskraften i botten.

Kanske inte ett svar på din egentliga fråga men ett enkelt sätt att få extra slitstyrka i din tältbotten är att köpa en billig presenning som du lägger under tältet. Se tex http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-21317.aspx. Kolla hos närmaste byggvaruhandel eller Clasohlson/Bilema/Jula. En sådan presenning är lika lätt som de extra tältbottnar tälttillverkarna erbjuder, kostar bara någon tia och skulle den surna eller bli sliten är det bara att kasta den.

Mvh, Klas

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har absolut tänkt på det där med footprint, men då kommer problemet med vatten mellan dukarna när det regnar kraftigt. Det jag vill åstadkomma är helt enkelt att öka motståndskraften mot vatten.

Gör du duken vattentät med PU så släpper den heller inte ut ånga. Det kan lätt bli obra.
När ett av mina tälts botten släppte PUn sydde jag en ny golvlåda i PUduk, yttertältets impregnering fixade vi med impregneringsmedel i tvättmaskinen. God funktion och ringa vikt.

...Ska tillägga att tältet inte är alls slitet, jag vill bara förbättra motståndskraften i botten.
Jag har läst mycket om detta och det slutade med att jag skickade iväg tältet som fick ett nytt golv. Men jag är övertygad om att det inte är så svårt. Det är viktigt att rengöra och få bort gammal beläggning innan den nya stryks på. Om tältet är relativt nytt, men du är osäker på motståndskraften och bara vill förstärka, kan det vara en god idé att göra detta på utsidan. Annars är det insidan som gäller och flera tunna strykningar. Tänk på att strykningarna inte får torka helt innan nästa görs.
Tältet måste vara fullständigt torrt när arbetet påbörjas.

Gör du duken vattentät med PU så släpper den heller inte ut ånga. Det kan lätt bli obra.
När ett av mina tälts botten släppte PUn sydde jag en ny golvlåda i PUduk, yttertältets impregnering fixade vi med impregneringsmedel i tvättmaskinen. God funktion och ringa vikt.

Ok, fast i ärlighetens namn så andas väl tältet inte mycket genom bottenduken? Det är bara den jag vill förstärka, inte resten av tältet.

Jag har läst mycket om detta och det slutade med att jag skickade iväg tältet som fick ett nytt golv. Men jag är övertygad om att det inte är så svårt. Det är viktigt att rengöra och få bort gammal beläggning innan den nya stryks på. Om tältet är relativt nytt, men du är osäker på motståndskraften och bara vill förstärka, kan det vara en god idé att göra detta på utsidan. Annars är det insidan som gäller och flera tunna strykningar. Tänk på att strykningarna inte får torka helt innan nästa görs.
Tältet måste vara fullständigt torrt när arbetet påbörjas.

Ok, det var lite så jag tänkte också, alltså att köra utsidan. Varför är det så att PU-tälten enbart har coating på insidan och inte på båda som silnylon? Andningen månne?

Nu har jag coatat tältbotten med Polycoat och resultatet verkar superbra. Enkelt att sprida ut med en vanlig mjuk tvättsvamp. Det bästa är att medlet inte alls lägger sig som ett lager på ytan utan suger sig in i tyget. Eftersom mitt tält tidigare var impregnerat invändigt valde jag att lägga ett skikt även på utsidan. Inga färgskillnader på tältet, enda skillnaden är att tyget blivit en aning styvare än innan och lite prassligare. Har även provat att impregnera hundens klövjeväska vilket också blev toppen. Kan varmt rekommendera produkten till andra som vill förstärka eller coata om sina tält eller dyl.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips