Extra antenn till mobilen?

Hej alla,
Nu när mar sig årets vandring med ilfart och jag har en fundering.
Mobiltäckningen är ju urusel till obefintlig i Padjelanta, man kan se att Telia har lite sporadisk i närheten.
Har kollat på Telenor.no och det ser ut som om man kan få kontakt om man går upp på toppar.

Nu tänker jag verkligen inte sitta och surfa utan bara ha mobilen till att om möjligt sms:a till anhöriga att allt är bra, och ev. om det skulle behövas kontakta hjälp. Finns ju i stugorna men om jag halkar och bryter benet mitt emellan....(12km till Gisuris och 12 km till Låddejåkkå)

Jag har en Xperia Neo V, har tillgång till en SonyEricsson G502, halvgammal relik och därtill en Ericsson J230 som är super urgammal. Men det kanske går att få till en extra antenn för att förbättra känsligheten på dom?

Är det någon här på Utsidan som kan något om det?
 
Du behöver en viss tekniskt kompetens för och fixa en antenn, så
det är kankse inte värt det.

Bra gjort gör det en del men radiovågorna på mobilfrekvenserna
rullar enligt "line of sight" med viss krökning runt berg och så.

Så en antenn förbättring ger dig ingen täckning i en dal 2 mil
från en site.
 
Om jag får retas litet med ett icke-svar:
Nuförtiden får man en satellittelefon med kontantkort billigare än en iPhone. Se t.ex:
http://idgeurope.com/sv/produkter-h/satellitkommunikation-h/inmarsat-h/isatphone-h

Det beror ju såklart på vad man ska använda telefonen till. Om det bara är för nödsituationer så har satellitsändarna också blivit rätt prisvärda på senare år. Se t.ex.
http://www.sarinfo.se/shop/product/acr-resqlink-406-gps
Tre å sex för samma teknik som piloter och sjökaptener förlitar sig på. Helt sjukt.

Okej, inget av mina svar är lika billiga som din externa antenn, men definitivt mer pålitliga. Varsågod och ursäkta!
 
Solen laddar!

Om jag får retas litet med ett icke-svar:
Nuförtiden får man en satellittelefon med kontantkort billigare än en iPhone. Se t.ex:
http://idgeurope.com/sv/produkter-h/satellitkommunikation-h/inmarsat-h/isatphone-h

Coolt. Undrar vad laddningstiden är och vad en panel kostar om man väljer en av solpanelerna (från idgeurope.com) ? Jag köpte en solpanel med inbyggd ack för 399 kr på Clas Ohlson. Lång laddningstid när man är ute, men man kan förladda acken med USB-kabel till tex dator eller bilens ciguttag (kräver dock en sådan adapter).
Vi laddade våra mobiler( 2 st ) när vi var ute och paddlade förra veckan. Visserligen kanske det mesta kom från den inbyggda acken, men solen sken som tusan och visst laddades mobilerna. Acken laddades ur och kräver tydligen upp till 15 (eller 17?) timmars laddning för att laddas upp av solljuset.

Men, och det var det jag tänkte komma till: det går att ladda med solkraft, om man har tid på sig.
 

avslutad210712

Gäst
Kan du inte ge dig ut i naturen utan att ha kontakt med civilisationen (diskutabelt....) så ge fan i det.

Tälta på Stureplan och berätta om dina "äventyr" inne på krogarna

*skål*
 
Satellittelefon

Om jag får retas litet med ett icke-svar:
Nuförtiden får man en satellittelefon med kontantkort billigare än en iPhone. Se t.ex:
http://idgeurope.com/sv/produkter-h/satellitkommunikation-h/inmarsat-h/isatphone-h

Tyvärr använder just den telefonen ett geostationärt system med tre satelliter. Funkar finfint vid ekvatorn eller öppen terräng men sämre i Norra norrlands fjällvärld då telefonen måste ha "line of sight" till satteliten som befinner sig strax ovan horisonten. Är man beredd att leta sändarplats (byta sida på dal, topp av berg etc) så är det helt klart ett alternativ, Jmf med Iridium som har fler satelliter (66) som medger täckning även runt polerna då de hela tiden flyttar på sig. Tyvärr är det ju också så att Iridiumtelefonerna inte är lika billiga som en Iphone utan tvärt om väldigt dyra.

Vill man bara skicka/ta emot textmeddelanden finns en rad lösningar som är överkomliga tex InReach eller Yellowbrick som använder Iridiumnätverket.
 
Nja

Nyttan med en extern antenn på en mobil är mycket liten om man inte pratar om en riktantenn, och jag antar att du inte vill släpa på en sådan "järnsäng" på fjället. Tag med din mobil och se det som en bonus om och när du kan få iväg ett sms (vilket kräver rätt måttlig signal jfrt med tal). Se inte mobil som något som kan rädda dig om något händer, du måste istället planera färdplaner som du sedan följer och som någon känner till så att de kan larma om du inte dyker upp där du sagt.
 
112

Nyttan med en extern antenn på en mobil är mycket liten om man inte pratar om en riktantenn, och jag antar att du inte vill släpa på en sådan "järnsäng" på fjället. Tag med din mobil och se det som en bonus om och när du kan få iväg ett sms (vilket kräver rätt måttlig signal jfrt med tal). Se inte mobil som något som kan rädda dig om något händer, du måste istället planera färdplaner som du sedan följer och som någon känner till så att de kan larma om du inte dyker upp där du sagt.

Kan man sända sms till 112?
 
Man kanske kan muta en läkare och skaffa intyg så man kvalar

Förutom Irdium kan man ju titta på handhållna enheter för
450 nätets ersättare, Icenätet.

Vet inte hur det ser ut numera, men frekvensen medger avsevärt
större räckvid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
m490c Söker yxa med det lilla extra. Utrustning allmänt 28
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
flygare69 Extra lager PU på tält. Utrustning allmänt 10
mick102 Antenn telefon Utrustning allmänt 2
johan5588 Extern antenn nokia 5140i Utrustning allmänt 3
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
Mummis Alternativ till vetekudde (att ha med sig i skogen) Utrustning allmänt 10
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
farsi Alternativ till Thermos Travel Pro 0.4L Utrustning allmänt 2
Gråbuse Uppvärmning/Batteridrivna heating pads till jacka? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.