Hem på ryggen

Jag försöker bygga ett hem i en ryggsäck med campingprylar. Alltså inte menat bara för camping utan för alla möjliga situationer. Tex köks grejer som går att laga mat med på riktigt även hemma. Och skön hängmatta som också går att använda hemma eller om man är på besök nånstans eller liknande.

Men det kan vara svårt att veta vilka prylar som finns och är bäst osv, man vill ju ha bra saker. Så jag tänkte se om ni har några tips?
 
Vad är du ute efter? Dvs lättast, mest prisvärt, tåligast snällast mot planeten.
Lättast är oftast att inte ha med sig den aktuella prylen.

Jag kan förmodligen ge en del tips om du ställer en mer detaljerad fråga men nu vet jag inte vad jag skall börja med att tipsa om.

Thure
 
Om jag bara tänker utifrån mig själv så blir det en tarp, trangiakök, sovsäck, liggunderlag, kniv, såg, tändstickor/eldstål, kalsonger, strumpor, byxor, tröjor, jacka. Ungefär så, sen får jag komplettera med mat.
 
Vad är du ute efter? Dvs lättast, mest prisvärt, tåligast snällast mot planeten.
Lättast är oftast att inte ha med sig den aktuella prylen.

Jag kan förmodligen ge en del tips om du ställer en mer detaljerad fråga men nu vet jag inte vad jag skall börja med att tipsa om.

Thure
Det viktiga är att det är bra för användning, sekundärt är att det inte väger så mycket.
 
Om jag bara tänker utifrån mig själv så blir det en tarp, trangiakök, sovsäck, liggunderlag, kniv, såg, tändstickor/eldstål, kalsonger, strumpor, byxor, tröjor, jacka. Ungefär så, sen får jag komplettera med mat.
Hur ska du tvätta kläderna? Jag vet ungefär vad dom viktiga sakerna är, frågan är mer om vad som är bäst inom områdena. Och även om det finns vissa saker som kan göra situationen lite behagligare, tex hängmatta istället för liggunderlag. Eller såna quality of life saker man kanske missat att tänka på, som tex en uppladdningsbar lampa som man kan hänga upp, utan sånt kan det bli tråkigt en mörk natt.
 
Det är väl en väldigt öppen fråga. Vi kan säga att man kan se det utifrån ett hemlöst perspektiv. Om ni va hemlösa med en ryggsäck, vad skulle ni fylla den med för att göra livet så bekvämt som möjligt?
 
Då blir det varma kläder och sen är det bara att sitta och tigga som hemlösa gör i hela Stockholm,
eller menar du som en hemlös ute på landsbyggden/mitt ute i skogen?
 
Då blir det väl "vanlig" campingutrustning. Men lite mer bekväm och lite högre vikt än annars. Lite större tält, tarp, campingstol, bra kök med stor stekpanna och lite fler bestick/tillbehör/stekspade... Såg, kniv, hygien, sjukvård. Skärbräda, påsar med kryddor, fiskegrejjor och prylar & kryddor för att laga till ev fångst....
 
Senast ändrad:
Hur ska du tvätta kläderna? Jag vet ungefär vad dom viktiga sakerna är, frågan är mer om vad som är bäst inom områdena. Och även om det finns vissa saker som kan göra situationen lite behagligare, tex hängmatta istället för liggunderlag. Eller såna quality of life saker man kanske missat att tänka på, som tex en uppladdningsbar lampa som man kan hänga upp, utan sånt kan det bli tråkigt en mörk natt.
Jag kommer att tvätta mina kläder med en tvätttvål, den funkar lika bra i en tvättmaskin eller i en bäck/sjö. Jag har slutat att rekommendera ett specifikt märke för det som den ena gillar gillar inte den andra.
 
Mobilt och funktionellt hade jag valt en toppmonterad gasbrännare med kastrull alternativt trangia med gas. Men du kanske vill vara oberoende av att köpa gaspatroner?

Stor vattensäck eller liknande för att kunna bära vatten till ett basläger.

Tält sovsäck och liggunderlag både ett med slutna celler och ett uppblåsbart för att vara garderad om det blir punka. Thermarest neoair är lätta och bra tycker jag. Tält och sovsäckar finns det många bra.

Mirakelduk i stället för stor handduk som tar lång tid att torka.

Bra regnkläder och eventuellt en tarp för att kunna vara regnskyddad med ståhöjd ökar bekvämligheten. Kängor typ Lundhags ombyten av strumpor och underkläder.

Vid basläger är någon form av kamin att elda ved i och laga mat på väldigt komforthöjande. I så fall behöver du förstås ockå såg, yxa och typ morakniv.

En man som bodde i skogen ganska länge i närheten av där jag bor hade gjort en hydda i storlek tremanna tunneltält med förstärkning med presenning i taket och med en murad liten vedspis med murad skorsten i ena hörnet. Såg väldigt fint ut.

Använder du öppen eld kommer du snart att dofta skogsbrand. Kanske inte något egentligt problem men kan upplevas som lite störande när du träffar obekanta människor.

Det är inte vad du har som betyder mest utan hur du använder dina prylar.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 12
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
pal2 Vindsäck på sommarfjället? Utrustning allmänt 7
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Eärendil Någon som använt tarp på badstrand för skugga? Utrustning allmänt 3
tretrop Trä, folk och verktyg - nu i helgen på Subtopia i Botyrka Utrustning allmänt 0
storskogen Storlek på flaska för torkad mat Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.