Extra dun - hur stor skillnad?

Jag ska beställa en Underquilt, som i dagsläget totalt innehåller 500 gram dun. Nu funderar jag på att be tillverkaren lägga i 100 gram dun till för att öka värmen i underquilten.

Vad jag är osäker på är dock hur mycket det här egentligen kommer att ge mig i värme rent praktiskt. I dagsläget är den rate:ad till -15, men jag är mycket frusen av mig, så jag vill gärna ha lite mera för säkerhets skull.

Nån som vet bättre än mig? Vad ger 100 gram dun rent värmemässigt när man är ute under -15?
 
Det är luft som isolerar och därmer lofthöjden som fäller avgörandet, dvs det är inte så stor vits att tvinga in mer dun i en sovsäck med fack sydda för en mindre mängd. Här finns lite vad det verkar vettiga resonemang i frågan.
 
Den du visar förefaller vara genomsydd, där vi brukade hamockar var det fukten ovanifrån som var bekymmret tillsammans med insekterna.
I vårt dragiga och kalla klimat kan jag tänka mig att vidtätt undertyg på quilten och z-fack gör större skillnad i värmehållningen än 100 g dun till. Värmen stiger ju mest som bekant. Titta på husvärmeberäkningar. Själv skulle jag hellre lägga 100g och högre lofthöjd över mig. Ett tunnt slutet cellunderlag isolerar vida bättre där det behövs, tror jag som oxså hatar att frysa.
 
Den du visar förefaller vara genomsydd, där vi brukade hamockar var det fukten ovanifrån som var bekymmret tillsammans med insekterna.
I vårt dragiga och kalla klimat kan jag tänka mig att vidtätt undertyg på quilten och z-fack gör större skillnad i värmehållningen än 100 g dun till. Värmen stiger ju mest som bekant. Titta på husvärmeberäkningar. Själv skulle jag hellre lägga 100g och högre lofthöjd över mig. Ett tunnt slutet cellunderlag isolerar vida bättre där det behövs, tror jag som oxså hatar att frysa.

Jag sover alltid med GoreTex-överdrag över säcken, så det är inget problem. I hammocken finns inbyggt myggnät dessutom. Hade förut en underquilt i syntet, som gav otroligt skön värme ner till -16 åtminstone, så bekymret känns ju rätt litet i sammanhanget. Underquilten ligger ju utanför själva kompressionen från kroppen, så att vara omgiven av dun är ju samma sak som att vara klädd i dunkläder egentligen, därför blir kroppen isolerad.
 
Ska du skaffa ny UQ :) Är du inte nöjd med din Snugpak, för visst har du en sån oxå?

Jag har börjat kika på att skaffa en uq själv, men kan inte komma fram till vad jag vill ha och vad jag tycker mig ha råd med...
__
Fredrik
 
:) Nej, jag bytte bort min DD XL-tarp och Snugpak underblanket mot en Hennessy hammock och en Hex Tarp i somras.

Och jo, visst var jag nöjd, jättenöjd dessutom. Men jag vill testa en dunquilt och se vad det kan ge.

Vad det gäller underquiltar är det ju rätt dyrt, det får jag hålla med om. Men jag kör med bedrägliga gamlas slagdängor som:

"your never sorry you bought the best"

...eller

"man köper bara den här gång"

Typ såna grejer. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.