Tips på syntetsovsäck 3 säsong

Hej!
Jag ska införskaffa mig en ny sovsäck och som ska användas sommar, tidig vår och vinter. Framför allt på paddelturer men även till lite vandringar. Vill att den ska klara runt 0:an. Vad jag läst är dun lättare och tar mindre plats men av etiska skäl känns det inte rätt att köpa dun. Men såklart vill jag hitta en syntetsom är lätt och som tar så liten plats som möjligt. Någon som sitter inne på bra tips?

En bonus är om de finns i modell left och right zip så de kan knäppas ihop.
 
Med dina krav behöver du minst en -10 komfortgraders syntetsäck den blir volymös och tung.

TYngd och volym är Inte med absolut nödvändighet :
Är förvånad över både hur bra den går att komprimera och den låga vikten samt hur stor volym den expanderar till utrullad men som sagt, ännu inte fälttestad.

/Patrik
 
Hej!
Jag ska införskaffa mig en ny sovsäck och som ska användas sommar, tidig vår och vinter. Framför allt på paddelturer men även till lite vandringar. Vill att den ska klara runt 0:an. Vad jag läst är dun lättare och tar mindre plats men av etiska skäl känns det inte rätt att köpa dun. Men såklart vill jag hitta en syntetsom är lätt och som tar så liten plats som möjligt. Någon som sitter inne på bra tips?

En bonus är om de finns i modell left och right zip så de kan knäppas ihop.

När det gäller syntet jämfört med dun så upplever jag att det är än viktigare att hitta en sovsäck som passar på längd och bredd för att minimera mängden dödluft i sovsäcken.

Får du plats i en 175cm säck så ska du inte köpa en 190-210cm säck.
 
När det gäller syntet jämfört med dun så upplever jag att det är än viktigare att hitta en sovsäck som passar på längd och bredd för att minimera mängden dödluft i sovsäcken.

Får du plats i en 175cm säck så ska du inte köpa en 190-210cm säck.

MH lamina-serien finns i tre längder som om du tar mitt råd, så köp en i rätt längd.

/Patrik
 
Samtidigt är det viktigt att säcken inte stramar på någon punkt, och att den har en skärning som medger att du kan sova bekvämt. Är du ex i-vändare och vill kunna vända dig i sovsäcken och ex som jag sova på sidan med något knä uppdraget skall man inte välja en så tight skuren sovsäck att den inte medger detta. Räkna även med att en fibersäck tappar loft snabbare på sikt än en dunsovsäck så välj hellre en som är testad några grader kallare än den temp du vill att säcken skall klara. Skall du sova bekvämt runt nollan eller klara en mindre frostnatt välj en fibersäck med T-comfort ner mot -10C (jag gissar du är kvinna).

Förstår din tanke på kopplade sovsäckar, även något vi sökte i yngre år. Men efter att testat några nätter insåg vi att det var mindre praktiskt (man rör sig olika i sömnen, sover olika varmt, kalluft läcker ner i säckarna tack vare den stora öppningen som bildas, behöver någon upp på natten väcks den andra ofrånkomligt, olika kroppslängd kräver olika långa säckar mm).
Mer praktiskt är att välja säck efter hantering, högerhänt väljer vänster zip etc.

Stirra dig inte blind på de olika tillverkarnas fantasinamn på fiberfyllningen, det är bara polyesterfiber i en matta som är insydd i säcken inget magiskt och knappast raketteknik. För en säck som klarar ditt tempkrav behöver du runt 1000-1200g fyllning.

Den sovsäck tango länkar till har Tlimit-9C, dvs lägsta komforttemp för en man. Jag tycker personligen, även om jag är man, att den gränsen är för lågt satt för min egen bekvämlighet och att Tcomfort passar mig bättre erfarenhetsmässigt. Om du är kvinna anser jag den säcken är för sval för att platsa som tresäsongs och du bör söka en varmare modell.
 
Senast ändrad:
Hej!
Jag ska införskaffa mig en ny sovsäck och som ska användas sommar, tidig vår och vinter. Framför allt på paddelturer men även till lite vandringar. Vill att den ska klara runt 0:an. Vad jag läst är dun lättare och tar mindre plats men av etiska skäl känns det inte rätt att köpa dun. Men såklart vill jag hitta en syntetsom är lätt och som tar så liten plats som möjligt. Någon som sitter inne på bra tips?
Det går inte att svara på dina frågor på ett vettigt sätt!
För det första, en tre säsong säck är för vår, sommar, höst. Ska den även klara vintern, då är det 4 säsong, men det är rätt meningslös eftersom en säck som klarar vintern är alldeles för varmt på sommarn.
Sen skriver du att den skall klara runt nollan, och det är inte ens vettigt på en 3 säsong säck, absolut inte vinter.
För att sova bekvämt runt nollan, vill du gärna ha en säck med Tcomf några grader lägre samt en bra isolerat liggunderlag. Sen spelar även tält med in, har du en dragig tält med mesh innertält, då behöver du en ännu varmare sovsäck.
 
Det går inte att svara på dina frågor på ett vettigt sätt!
För det första, en tre säsong säck är för vår, sommar, höst. Ska den även klara vintern, då är det 4 säsong, men det är rätt meningslös eftersom en säck som klarar vintern är alldeles för varmt på sommarn.
Sen skriver du att den skall klara runt nollan, och det är inte ens vettigt på en 3 säsong säck, absolut inte vinter.
För att sova bekvämt runt nollan, vill du gärna ha en säck med Tcomf några grader lägre samt en bra isolerat liggunderlag. Sen spelar även tält med in, har du en dragig tält med mesh innertält, då behöver du en ännu varmare sovsäck.

Nej precis jag söker kanske för brett användnings område men framför allt ska den användas sommartid och tider när det ändå kan krypa ner till nollan på natten. Sen förstår jag att man kan varriera klädsel i och att liggunderlag/tält spelar in. Helt enkelt vill jag bara ha lite tips på syntetsäckar som är bra som lite hjälp i mitt letande :)
 
Den här borde väl ticka de flesta kraven: https://www.addnature.com/marmot-tr...lar-dam-M703581.html?vgid=G950034&cgid=375980
Tconf-1C, 1100gr, eco, dam, om du är längre än 168 finns den även som lång.
En fibersovsäck på drygt ett kilo som skall vara komfortabel och varm i någon minusgrad, inget jag skulle satsa på. Det går helt enkelt inte att trolla, och då en fibersovsäck snabbt tappar visst loft tappar den även motsvarande värme). Finns en recension här på Trestless Elite Eco 15 som skall vara en betydligt varmare sovsäck (15 F jmfr med 30 Fahrenheit)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
UteMats Tips på bra vandringsstav Utrustning allmänt 14
tango Tips på bra tålig walkie-talkie PMR-bandet Utrustning allmänt 34
mattias_uno Tips på knivblad? Utrustning allmänt 4
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Utrustning allmänt 0
Härkila Tips på "bra att ha" Utrustning allmänt 10
jsandevarn Tips på vandringsstavar Utrustning allmänt 14
Gun-valld Tips på billig ryggsäck Utrustning allmänt 4
Gunnar81 Tips på vandrarstavar? Utrustning allmänt 3
T.Valentin Tips på vattenrengöring och ryggsäckar Utrustning allmänt 4
niking Tips på bra finbryne sökes Utrustning allmänt 79
MagArne Tips på prisvärd ficklampa för 300kr Utrustning allmänt 13
niklaz Tips på låg sko med styv sula för vardagsbruk Utrustning allmänt 3
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
nrtwo Tips på underställ i ullfrotté motsv? Utrustning allmänt 5
Birnir Tips på knivblad Utrustning allmänt 4
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
masode Tips på tålig mobil? Utrustning allmänt 5
EsoxLucius Tips på allroundkniv. Utrustning allmänt 32
ljaw Tips på skotorkning Utrustning allmänt 2
Slaghöken Tips på sociala tidsfördriv Utrustning allmänt 13
Loxley Tips på utrustningslista Utrustning allmänt 7
alven Tips på jaktkniv Utrustning allmänt 8
arv Tips på vattentät radio? Utrustning allmänt 1
BKD Tips på bra termometer? Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.