Tips på vandringsstavar

Det finns säkert en tråd i detta ämne som jag har missat men startar en ny i alla fall.

Är ute efter vandringsstavar inför fjällvandring med tung packning i sommar och på sikt planerar jag att bestiga Kilimanjaro tillsammans med några kollegor.

Har någon några tips på passande stavar för aktiviteten, längd på stavar för in egen längd (181 cm), vad är fördelar nackdelar med:

- Olika handtag
- Olika sätt att fälla ihop stavarna
- Material

Jag har tittat på varianterna som säljs av bland annat addnature, naturkompaniet, getout m.fl. men är osäker på vart gränsen går mellan för lite eller för mycket?

Tack för hjälpen!
 

avslutad210712

Gäst
Köpte först ett par billiga där spetsarna nöttes ner på nolltid och där butiken inte kunde få fram ersättningsspetsar så sen köpte jag ett par Exped Alpine 140 som jag är mycket nöjd med.

Lite kort inlägg men är på väg bort så jag hinner inte mer just nu
 
Jag har två olika par - ett par billiga och tunga och ett par lite dyrare och skitlätta. Om jag skulle köpa nya nu skulle jag välja de lite dyrare och skitlätta.. De lätta märks inte ens när man har dem på ryggan.
 
Följdfrågor:

avslutad210712: Exped Alpine 140 - hur mycket väger de?

Patrik_L: De dyra och skitlätta, vad är det för märke/modell, och hur dyra och skitlätta är de?

Mvh /Joel
 
Mina Exped Alpine väger 470g (2 st stavar)
Jag är mycket nöjd med dom.
Exped gör fantastiska stavar men det är inte säkert att du måste ha ett par Alpine.
Alpine modellen har fördelen att den går att göra väldigt lång (140cm) men om du inte behöver det så välj en annan, lättare och billigare modell.
//Peter
 

avslutad210712

Gäst
Mina Exped Alpine väger 470g (2 st stavar)
Jag är mycket nöjd med dom.
Exped gör fantastiska stavar men det är inte säkert att du måste ha ett par Alpine.
Alpine modellen har fördelen att den går att göra väldigt lång (140cm) men om du inte behöver det så välj en annan, lättare och billigare modell.
//Peter

Jag valde de långa just därför att de går att göra långa men som sagt vill man spara vikt kan man välja kortare modell.

[Ändrat]

Och sen valde jag dem för att de kan följa med på vårens skidturer som reservstavar. Även om Exped tycker att de är skidstavar känns de lite för dyra för att chansa. Även dyra stavar går att böja genom att man ramlar på dem. Har nämligen testat *L*.
 
Tack för tipset!

Jag har tittat på Expeds stavar redan och var dessa jag funderade över om jag skulle köpa eller inte så det är bra att du kan rekommendera!

Hur är "låsfunktionen" på dessa? Enligt addnatures beskrivning av produkterna lämpar sig Trekking Poles Montain 140 sig bra för låga temperaturer men de väger ca 80 gram mer. Jag antar att det förrutom materialet är just "låsfunktionen" som är skillnaden.
 

avslutad210712

Gäst
Tack för tipset!

Jag har tittat på Expeds stavar redan och var dessa jag funderade över om jag skulle köpa eller inte så det är bra att du kan rekommendera!

Hur är "låsfunktionen" på dessa? Enligt addnatures beskrivning av produkterna lämpar sig Trekking Poles Montain 140 sig bra för låga temperaturer men de väger ca 80 gram mer. Jag antar att det förrutom materialet är just "låsfunktionen" som är skillnaden.

Exped Alpines låsfuntktion är helt säker. Har inte råkat ut för att den glider en enda gång under de tre år jag haft dem.

Har köppt nya turstavar (fick i julklapp rättare sagt) med en annan typ av låsning och min sambo använde den staven ifjol på vårturen och den fungerade också hur bra som helst. De stavarna används tydligen av många här i Norrbotten.

http://www.northstar.se/se/produkte...kopstavar/gipron-155cm-flic-lock-turstav.html
 
Följdfrågor:

Patrik_L: De dyra och skitlätta, vad är det för märke/modell, och hur dyra och skitlätta är de?

Ett par Exped Alpine 125 på 370g paret (enligt uppgift på hemsidan - jag kan väga dem om du vill). De funkar även för att hålla upp tarpen. En stor fördel är att de går att göra rätt korta (56 cm) vid transport och alltså får plats inuti ryggsäcken när man flyger.

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=EXPEDALPINE125

PS. Frugan älskar dem p.g.a. vikten och stabiliteten så jag får nog skaffa ytterligare ett par för att slippa ha de gamla på nästa tur... DS.
 
Ett par Exped Alpine 125 på 370g paret (enligt uppgift på hemsidan - jag kan väga dem om du vill). De funkar även för att hålla upp tarpen. En stor fördel är att de går att göra rätt korta (56 cm) vid transport och alltså får plats inuti ryggsäcken när man flyger.

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=EXPEDALPINE125

PS. Frugan älskar dem p.g.a. vikten och stabiliteten så jag får nog skaffa ytterligare ett par för att slippa ha de gamla på nästa tur... DS.


Tack för upplysningen! Jag är likt TS på jakt efter ett par stavar. Att de är lätta och inte för skrymmande är positivt. Får man med båda storlekarna på trugorna?

Mvh /Joel
 
Jag tycker "flip-lock" låsning är betydligt bättre än skruvlåsning ffa vintertid och en flip-lock-låsning kan man lätt reglera själv låskraften i. Betydligt lättare att hantera med handskar på sig. 125 cm är för kort för mig; på vandring använder jag ca 130 cm och för turande 135-140 cm. Jag skulle nog rekommendera någon av Black Diamonds fliplock-modeller. Alternativt Expeds mountainmodell som också har fliplock-låsning. Snötrugor finns ju för båda för några tio till om de inte följer med från början.

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=BDTRAILBATRPOLE_S09
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=EXPEDMOUNTAIN
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
UteMats Tips på bra vandringsstav Utrustning allmänt 14
tango Tips på bra tålig walkie-talkie PMR-bandet Utrustning allmänt 34
mattias_uno Tips på knivblad? Utrustning allmänt 4
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Utrustning allmänt 0
Härkila Tips på "bra att ha" Utrustning allmänt 10
Gun-valld Tips på billig ryggsäck Utrustning allmänt 4
Gunnar81 Tips på vandrarstavar? Utrustning allmänt 3
T.Valentin Tips på vattenrengöring och ryggsäckar Utrustning allmänt 4
niking Tips på bra finbryne sökes Utrustning allmänt 79
MagArne Tips på prisvärd ficklampa för 300kr Utrustning allmänt 13
niklaz Tips på låg sko med styv sula för vardagsbruk Utrustning allmänt 3
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
nrtwo Tips på underställ i ullfrotté motsv? Utrustning allmänt 5
Birnir Tips på knivblad Utrustning allmänt 4
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
masode Tips på tålig mobil? Utrustning allmänt 5
EsoxLucius Tips på allroundkniv. Utrustning allmänt 32
ljaw Tips på skotorkning Utrustning allmänt 2
Slaghöken Tips på sociala tidsfördriv Utrustning allmänt 13
Loxley Tips på utrustningslista Utrustning allmänt 7
alven Tips på jaktkniv Utrustning allmänt 8
arv Tips på vattentät radio? Utrustning allmänt 1
BKD Tips på bra termometer? Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.