Tips på bra vandringskängor

hmmm

hej
bästa kängan...jaa :)
på min fot passar jörnkängan klockrent-bästa jag nånsin haft, både sommarjörn och vinterjörn.
min flickvän gillar sina meindl,
allt beror på vilken typ av fot du har, vilken läst som passar just dej.
sedan finns det att välja mellan gortex etc eller utan membran.
det är bara att leta efter en passande läst, köp inte för små heller inte onödigt stora, skall rymma en ortopedisk sula , en tunn strumpa och antingen en socka eller en strumpa till och ändå ha lite krympmån kvar,, ;)
lycka till
vänligen nils
 
Trådar om kängor finns det en hel del på Utsidan.

Men om jag ändå ska drista mig till att ge ett tips så vill jag rekommendera de kängor som jag huvudsakligen använt på vandringar i fjällmiljö på senare år så är det Meindl Island Pro. Har använt dessa kängor med enbart en tunn strumpa på foten samt en iläggssula. Har varit noga med att byta strumpor och iläggssula om det känts för blött i kängorna. Samt smort in fötterna ofta!
Inga som helst skavsår på de senaste fjällturerna!

En nackdel med Meindl Island Pro-kängorna skulle i så fall vara att de är relativt tunga, mina väger 1880g/par, storlek 43.
En annan eventuell nackdel är att de inte är lätt att få torra i fält om de en gång blivit blöta! Problemet kan dock lösas genom byte av strumpor och iläggssula enligt ovan.
Viktigt! det som passar en person kanske inte passar en annan så det som gäller är väl att prova sig fram trots allt.

Lycka till!
 
Alla har vi olika fötter och användningsområde. Bästa rådet är att gå till en kunnig och välsorterad butik och prova dig fram. Har du inte tid med det kan jag rekommendera ett par Meindl Island i storlek 41. ;-)
 
Alla har vi olika fötter och användningsområde. Bästa rådet är att gå till en kunnig och välsorterad butik och prova dig fram. Har du inte tid med det kan jag rekommendera ett par Meindl Island i storlek 41. ;-)
Eftersom vi har olika fötter, så föredrar Meindel Island Pro, men i storlek 43!;)
 
Med eller utan membran

Tjena!

Om du vet med dej att du tänker vandra längre perioder i blöt fjällmiljö utan tillgång till torkmöjligheter så skulle jag råda dej att överväga membranfria kängor, typ Lundhags. Kombinera dessa med två uppsättningar kraftiga ullsockor där du hela tiden torkar det ena paret i sovsäcken, hängandes på låret eller om möjligt utanpå ryggsäcken i soligt väder.

Ett par membrankängor, typ Meindl, är mycket svåra att få torra när dom väl blivit fuktiga/blöta. Mina Lundhags brukar jag "ställa i blöt" i jummet vatten första gången jag använder dom i början av säsongen, detta för att mjuka upp lädret. Sedan slår jag ur vattnet, lägger i sulorna, tar på mej ullsockor och trampar iväg, helt torr om fötterna. Membranfria kängor absorberar mycket små mängder vatten och det är alltså inga problem om man plurrar ordentligt bara man har torra sockor att byta till. Bara att hälla ur vattnet och vandra vidare..!

Ska du vandra dagsmarscher mellan stugor på vältrampade leder så spelar det mycket mindre roll. Välj i så fall det som känns bäst. Många tycker då att membrankängor "sitter bättre från första steget", dessutom menar vissa att dom kräver mindre underhåll.

Detta är mina egna åsikter, många andra tycker helt annorlunda.


//Björn
 
Tjena!

Om du vet med dej att du tänker vandra längre perioder i blöt fjällmiljö utan tillgång till torkmöjligheter så skulle jag råda dej att överväga membranfria kängor, typ Lundhags. Kombinera dessa med två uppsättningar kraftiga ullsockor där du hela tiden torkar det ena paret i sovsäcken, hängandes på låret eller om möjligt utanpå ryggsäcken i soligt väder.

Ett par membrankängor, typ Meindl, är mycket svåra att få torra när dom väl blivit fuktiga/blöta. Mina Lundhags brukar jag "ställa i blöt" i jummet vatten första gången jag använder dom i början av säsongen, detta för att mjuka upp lädret. Sedan slår jag ur vattnet, lägger i sulorna, tar på mej ullsockor och trampar iväg, helt torr om fötterna. Membranfria kängor absorberar mycket små mängder vatten och det är alltså inga problem om man plurrar ordentligt bara man har torra sockor att byta till. Bara att hälla ur vattnet och vandra vidare..!

Ska du vandra dagsmarscher mellan stugor på vältrampade leder så spelar det mycket mindre roll. Välj i så fall det som känns bäst. Många tycker då att membrankängor "sitter bättre från första steget", dessutom menar vissa att dom kräver mindre underhåll.

Detta är mina egna åsikter, många andra tycker helt annorlunda.


//Björn

Jag gillar verkligen mina Salomon GTX kängor, men som Björn säger är det jättesvårt att få GTX-kängor torra på fjället om de blivit blöta invändigt. Vilket mina självklart blev i sommras, även med strumpbyten till torrare strumpor var det mindre kul. Och när det regnade och duggade varje dag var det inget torkväder direkt.

Ett tipps är att på sommaren kunna ha iläggssulor och tunnare strumpor och på vintern ta ur sulorna och köra med raggsocka och tunn strumpa innerst.

Annars är det bara att prova sig fram till vad man gillar för kängor. Man kan tänka på att styvare sulor än normalt kan vara bra på vandringar med packning. Har du hittat några du tror att du trivs med se till att gå in dom på hemmaplan, det spar in en hel del skoskav och andra obehag som sprillans nya skor kan orsaka.

God tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
UteMats Tips på bra vandringsstav Utrustning allmänt 14
tango Tips på bra tålig walkie-talkie PMR-bandet Utrustning allmänt 34
mattias_uno Tips på knivblad? Utrustning allmänt 4
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Utrustning allmänt 0
Härkila Tips på "bra att ha" Utrustning allmänt 10
jsandevarn Tips på vandringsstavar Utrustning allmänt 14
Gun-valld Tips på billig ryggsäck Utrustning allmänt 4
Gunnar81 Tips på vandrarstavar? Utrustning allmänt 3
T.Valentin Tips på vattenrengöring och ryggsäckar Utrustning allmänt 4
niking Tips på bra finbryne sökes Utrustning allmänt 79
MagArne Tips på prisvärd ficklampa för 300kr Utrustning allmänt 13
niklaz Tips på låg sko med styv sula för vardagsbruk Utrustning allmänt 3
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
nrtwo Tips på underställ i ullfrotté motsv? Utrustning allmänt 5
Birnir Tips på knivblad Utrustning allmänt 4
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
masode Tips på tålig mobil? Utrustning allmänt 5
EsoxLucius Tips på allroundkniv. Utrustning allmänt 32
ljaw Tips på skotorkning Utrustning allmänt 2
Slaghöken Tips på sociala tidsfördriv Utrustning allmänt 13
Loxley Tips på utrustningslista Utrustning allmänt 7
alven Tips på jaktkniv Utrustning allmänt 8
arv Tips på vattentät radio? Utrustning allmänt 1
BKD Tips på bra termometer? Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.