Tips på utrustningslista

Yo,

Första inlägget här på Utsidan även om jag hängt här ett tag i hemlighet. Anyways, när jag tittade ut genom fönstret idag och såg det strålande vädret kände jag vandringslusten spritta i mina ben. Jag har haft en liten plan på att en sommar dra ut och luffa (typ) i Skåne, bo i tält och vindskydd, och bara vandra vart jag än kommer, så att säga.

Så, jag sitter och funderar på vad det är jag behöver köpa för att ha med mej, och behöver lite tips. Jag har en halv-dan lista just nu som jag vill finslipa lite. Vad jag tänkt köpa just nu är:

En gedigen ryggsäck
Kniv
Tält
Sovsäck
Frystorkat käk
Jägarkök

Annat än det sitter jag fortfarande och funderar, så alla tips är välkomna.

Tackar på förhand.
 
Använd sök funktionen och skriv "utrustningslista".
Då kommer du få tillräckligt många tips att inleda med.

Har du sedan ytterligare frågor så är det bara att återkomma.

Lycka till!

//Peter
 
F'låt. Jag borde gjort det innan jag skrev; där finns en hel del tips som jag snor åt mej just nu.

Jag har en fråga också, om skodon vid en sån här tur. Är det värt att använda vandringskängor om man mest ska gå på asfalt eller på sidan av vägen? Jag kommer iofs antagligen att gå lååååångt, så, jag vet inte om det är så bra med gympadojor?
 
Senast ändrad:
Utöver vad du själv nämnde: Liggunderlag, bekväma skodon, regnkäder, vattenflaska, karta och kompass. Sen klarar du dig.

HåkanF
 
När det gäller skodon så finns det massor av åsikter.
Gör en sökning även här och spana in de oändliga diskussioner som följer valet av kängor/gympadojjor.

För min egen del så går jag ALLTID i kängor men anledningen till det är oftast att jag rör mig ganska mycket ute i terrängen.
Kängor är generellt mer vridstyva än gympadojjor och därmed undviker man att stuka foten så enkelt. Dessutom skyddar kängan något mer än gympadojjan och det gör, åtminstonde för min egen del, att jag inte behöver tänka så mycket på var jag sätter fötterna.

Men!!! Kängan är också (oftast) tyngre, dyrare och torkar avsevärt mycket mer långsamt än gympadojjan och detta är ibland av stor betydelse.

Jag kan inte säga vad du skall ha på fötterna men om det är så att du skall gå mycket på asfalt och grusväg och stigar och inte anser att du kommer gå värre terräng än så. Då hade jag valt att gå i gympadojjor. Fördelen med det valet av skodon tycker jag överväger valet av kängor.

Gör dig beredd på att höra många åsikter om detta!

//Peter
 
Om du ska knata omkring i Skåne kommer du aldrig att ha långt till nästa proviantställe. Det innebär att du inte behöver bära så särskilt mycket mat om du inte vill. Mat är ofta en av de tyngsta grejerna på listan. Det i sin tur leder oss till slutsatsen att du kommer att kunna slippa bära särskilt tungt, om du vill. Och då behövs det inte sådär jätteavancerade ryggsäckar och kängor. Jag skulle nog satsat på gympadojjor och en liten säck på en 30-40 liter och försöka maximera vandringskomfort.

Men nu tillhör jag troligen den så kallade UL-maffian här, dvs jag tillhör dem som sitter med Excelark sent på nätterna och funderar på hur jag kan minska min packning ;) (UL=UltraLätt)
 
Tack för svaren. :)

Jag hade mestadels tänkt röra mej nere vid Österlen, så gympadojor får det kanske bli i så fall. (Hoppas bara mina gamla gympadojor håller ihop under hela turen).

Angående maten så tänkte jag släpa med mej en hel del frystorkat (jag fick smak för det under lumpen, haha. Mina lumparpolare tycker jag är konstig.). Men det är sant att man klarar sej nog med väldigt lite käk i ryggsäcken när man rör sej i Skåne. Jag kan ju leva på spettkaka och hembakat bröd annars; om det är något där är gott om så är det konditorier och konstnärer i alla fall. :)

Men lite extra vikt har väl aldrig skadat någon, UL-maffian inkluderat. ;)
 
Men nu tillhör jag troligen den så kallade UL-maffian här, dvs jag tillhör dem som sitter med Excelark sent på nätterna och funderar på hur jag kan minska min packning ;) (UL=UltraLätt)

Tack och lov är jag inte ensam om att studera mina excel-tabeller över prylar med angivna vikter och reflektera över hur jag ska minska vikt på dem...Om det finns andra lösningar att minska vikten på något kreativt sätt :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
UteMats Tips på bra vandringsstav Utrustning allmänt 14
tango Tips på bra tålig walkie-talkie PMR-bandet Utrustning allmänt 34
mattias_uno Tips på knivblad? Utrustning allmänt 4
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Utrustning allmänt 0
Härkila Tips på "bra att ha" Utrustning allmänt 10
jsandevarn Tips på vandringsstavar Utrustning allmänt 14
Gun-valld Tips på billig ryggsäck Utrustning allmänt 4
Gunnar81 Tips på vandrarstavar? Utrustning allmänt 3
T.Valentin Tips på vattenrengöring och ryggsäckar Utrustning allmänt 4
niking Tips på bra finbryne sökes Utrustning allmänt 79
MagArne Tips på prisvärd ficklampa för 300kr Utrustning allmänt 13
niklaz Tips på låg sko med styv sula för vardagsbruk Utrustning allmänt 3
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
nrtwo Tips på underställ i ullfrotté motsv? Utrustning allmänt 5
Birnir Tips på knivblad Utrustning allmänt 4
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
masode Tips på tålig mobil? Utrustning allmänt 5
EsoxLucius Tips på allroundkniv. Utrustning allmänt 32
ljaw Tips på skotorkning Utrustning allmänt 2
Slaghöken Tips på sociala tidsfördriv Utrustning allmänt 13
alven Tips på jaktkniv Utrustning allmänt 8
arv Tips på vattentät radio? Utrustning allmänt 1
BKD Tips på bra termometer? Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.