Tips på sportklocka?

Hej!

Jag har bestämt mig för att skaffa en sportklocka som jag kan ha både på fjället och när jag tränar. Det vore bra med en batteritid på minst 20 timmar så den klarar en dag på fjället utan att stoppa i laddare.

Detta är mina krav:

- Höjdmätare som visar nuvarande höjd, uppstigning totalt och helst nedstigning totalt.
- Vattentät
- Helst träningsprofiler eller liknande
- Skulle vara roligt med daglig aktivitetsmätning

Jag antar att om jag vill ha gps så kan jag glömma att ha mer batteritid än 20 timmar. Hur bra funkar gpsen på fjället egentligen?

Har kollat lite på Polar M400 men den har bara 8 timmars batteritid med gps (därav höjd) påslaget som jag har fattat det. Fick även tipset om Garmin Fenix 3 men jag vet inte så mycket om dennes dagliga aktivitetsmätning och sånt.

Så vad säger ni?
 
Jag har Tactixen och det är en militär Fenix 2 - helt nöjd så.

Dessa får du ha separat pulsband till - men du kan få full loggning i ett dygn högupplöst GPS.
Man kan ha extern tempsensor som mäter äkta ute temp och loggar.

Med gpsen uppdatering på 1ggr minut så får du en veckas vandring loggad om du har den avstängd nattetid.

Sensorerna(Luftrtyck,kompass och temp) går att stänga av och då får du 3 veckors konternuerlig drift

Jag skulle kört på den
 
Jag har en suunto ambit 2 och är helnöjd. Visst finns det en nyare modell som lockar, men 2an fungerar alldeles utmärkt. Den uppfyller också alla dina kriterier förutom aktivitetsmätare. Absolut värt att ta en titt 👊👍
 
Ful tjockis

Jag har en suunto ambit 2 och är helnöjd. Visst finns det en nyare modell som lockar, men 2an fungerar alldeles utmärkt. Den uppfyller också alla dina kriterier förutom aktivitetsmätare. Absolut värt att ta en titt 👊👍

Har en också och är mycket nöjd med funktionerna. Den märker tom skillnad på om jag simmar ryggsim eller bröstsim! Batteritiden med gps är över 20 timmar och den funkar bra i fjällen. Det enda är att du får stå still i upp till 45 sekunder när du startar klockans gps första gången på ny plats för att klockan ska ha chans att hitta satelliterna.

Dock tycker jag att den är något bullkig. Den är rätt tjock och gps-mottagaren sitter på armbandet så det går inte att byta till ett nato-armband i tyg tex. Det är inget som påverkar funktionen när jag sportar/bedriver friluftsliv utan mer hur mycket jag väljer att använda klockan till vardags..

Om du inte behöver gps skulle jag kolla in något smidigare Suunto core all black tex. Och kanske byta till ett Nato wristband. Eller om du har onödigt mycket pengar nya Suunto Essential som har läder eller tygband redan från början.
 
Har precis skaffat mig en Fenix 3 och har väl inte hunnit testa igenom alla funktioner än. Jag är mest intresserad av löpningen och att ha en klocka med bra batteri tid vid gps användning. Hittills är jag mycket nöjd, alla funktioner jag kunde komma på att jag ville ha finns med.
Det står i manualen att användningen av dagliga aktivitets övervakningen, typ stegräknare och sömnanalys kommer att minska batteritiden men det är ju ganska naturligt.
Den funktionen kanske man kan stänga av bättre man är ute och vandrar ☺

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
 
Har precis skaffat mig en Fenix 3 och har väl inte hunnit testa igenom alla funktioner än. Jag är mest intresserad av löpningen och att ha en klocka med bra batteri tid vid gps användning. Hittills är jag mycket nöjd, alla funktioner jag kunde komma på att jag ville ha finns med.
Det står i manualen att användningen av dagliga aktivitets övervakningen, typ stegräknare och sömnanalys kommer att minska batteritiden men det är ju ganska naturligt.
Den funktionen kanske man kan stänga av bättre man är ute och vandrar ☺

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
Jag är så galet sugen på att uppdatera min ambit mot nya fenix, men jag får väl leva kvar med min gamla klocka ett tag till... [emoji6]
 
Vill ha nyyyy....

Jag är så galet sugen på att uppdatera min ambit mot nya fenix, men jag får väl leva kvar med min gamla klocka ett tag till... [emoji6]


Samma här, det som drar ner Ambiten(första versionen) är en korta batteritiden när man kör GPS:en....en dag sedan är det tomt!

Nästa fråga är ju hur många dagsrutter a 6-9 timmar man kan spara på klockan innan man måste ladda över infon?
Ambiten verkar rymma rätt så många dagars vandring.
Men men...är lite snål ännu, annars skulle jag köpa Fenix 2:an-militärversionen :)!
 
Jag har Tactixen och är väldigt nöjd. Det är suveränt att i oväder bara kunna slänga en titt på armen för att se avstånd (fågelvägen) samt riktning till nästa Waypoint.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
UteMats Tips på bra vandringsstav Utrustning allmänt 14
tango Tips på bra tålig walkie-talkie PMR-bandet Utrustning allmänt 34
mattias_uno Tips på knivblad? Utrustning allmänt 4
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Utrustning allmänt 0
Härkila Tips på "bra att ha" Utrustning allmänt 10
jsandevarn Tips på vandringsstavar Utrustning allmänt 14
Gun-valld Tips på billig ryggsäck Utrustning allmänt 4
Gunnar81 Tips på vandrarstavar? Utrustning allmänt 3
T.Valentin Tips på vattenrengöring och ryggsäckar Utrustning allmänt 4
niking Tips på bra finbryne sökes Utrustning allmänt 79
MagArne Tips på prisvärd ficklampa för 300kr Utrustning allmänt 13
niklaz Tips på låg sko med styv sula för vardagsbruk Utrustning allmänt 3
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
nrtwo Tips på underställ i ullfrotté motsv? Utrustning allmänt 5
Birnir Tips på knivblad Utrustning allmänt 4
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
masode Tips på tålig mobil? Utrustning allmänt 5
EsoxLucius Tips på allroundkniv. Utrustning allmänt 32
ljaw Tips på skotorkning Utrustning allmänt 2
Slaghöken Tips på sociala tidsfördriv Utrustning allmänt 13
Loxley Tips på utrustningslista Utrustning allmänt 7
alven Tips på jaktkniv Utrustning allmänt 8
arv Tips på vattentät radio? Utrustning allmänt 1
BKD Tips på bra termometer? Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.