• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Trampa på tältpinnar

Hej

Finns det någon produkt som man kan sätta på tältpinnarnas topp. Vill undvika att barnen trampar på dem och skadar sig. Tänker mig en liten tennisboll med öppning.

Mvh

Även om det finns, är nog tennisboll billigare. Kör på det, tennisbollar för hundar/lek kostar ofta 10kr st. De är sämre än riktiga men det gör nog inte mycket i ditt fall.

Vad jag vet så finns det ingen sådan färdig produkt, men jag tycker att det låter som att du har en färdig lösning i din beskrivning. En tennisboll och en kniv så är du ju hemma. 😊

Eller om du vill ha någon mindre liknande boll.

Tack för svar (båda). Hittade mindre tennisbollar på nätet. Får fungera i värsta fall. Alternativt tar jag de större men de känns onödigt stora.

Jag brukar trycka ner dem så långt i marken att inget sticker upp (annars sitter de oftast för dåligt).

Men det är klart att ibland är marken så hård att man inte får ner dem tillräckligt långt.

Jag tycker detta med tennisbollar verkar vare en bra ide’.

På en loppis dit jag går ofta hade dom för några dagar sedan gula begagnade tennisbollar för 5 kronor/st

Jag har på dom flesta av mina tältpinnar knutit en gul lina (ögla, grön är inte bra) dels för att tältpinnarna ska vara lättare att se och dels för att tältpinnarna ska vara lättare att få loss.

På några grå tältpinnar (Hilleberg titan) har jag målat övre halvan på tältpinnarna röda.

Hittar inga egna bilder, men linan jag har köpt hos lokala båttillbehörsaffären är nog 3 eller 4 mm’s av denna.

https://www.seasea.se/minispole-2mm-30m-blå

Vikten kanske inte spelar nån roll? Annars är ju tennisbollar relativt tunga. Finns ju barnbollar som är betydligt lättare.

Köper du de här får du reservbollar också. ;-)
https://www.biltema.se/fritid/leksaker/inomhusleksaker/spel/lekbollar-100-st-2000037708
Har liknande till sonen och de är väldigt ömtåliga så tror inte de hjälper om någon trampar på dem vilket jag tror en tennisboll gör. Men "mini tennisbollar låter ju som en bra idé.

/G

Clownnäsor är ju annars en fördiguppskuren boll och ofta signaloranga. Inte så stötdämpande men visuella.

/Patrik

Måla tältpinnarna är en bra början. Enkelt med sprayfärg. Det har jag gjort för att själv hitta dem när jag tar ned och packar ihop tältet. Speciellt värdefullt är det med tältkåtan där vi använder många markpinnar till kjolen.

Varför inte använda 3 dm långa skogspinnar som du sticker ned bredvid tältpinnarna + att du försöker lära barnen att inte springa och snubbla på tältlinorna, det kan ju innebära en risk både för barnen och tältet.

Thure

Learning by doing, brukar fungera. Skor kan ju vara lämpligt också.

Underskatta inte dina barn. Tror inte du behöver oroa dig för att de ska trampa på pinnarna och gör dem det så får de lite ont och blir mer försiktiga nästa gång.

Har aldrig varit med om att nån skadat sig på tältpinnarna. Risken att snubbla på stormlinorna är nog större.

Besök någon tennisbana och plocka utslagna bollar. Ingen orkar hämta dem. Jag gjorde det som barn (för att spela med) och faktiskt igen häromåret när jag råkade trilla på en stor mängd, till kommande hund. Nu har jag slängt de flesta sedan jag lärt mig att tennisbollar är döden för hundtänder.

Logga in