Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka?

Hej!
Håller på med ett litet projekt där ja syr en underquilt till min hängmatta!
Planen var att använda en gammal sovsäck, tömma den, använda några gamla dunjackor som skräpar sen urminnes tider för fyllningsändamål och sen sy ihop allt..
Men ja tror att ja har lite problem med sovsäckstyget? dels är det ju hål från dom gamla stygnen i tyget där ja misstänker att dun kan smyga sig ur? dels kan själva tyget vara för tunnt?
Så, nån som sitter på ett gammalt helt tält som inte behövs längre, alt ripstop eller silnylon som dom kan avvara för en billig penning?? Finns i centrala sthlm.
 
Silnylon är ju vattentätt så jag tror inte det är så passande på en sovsäck som måste ventilera bort den fukt vi svettas ut. Är verkligen tältväv bra över huvud taget?
 
Silnylon är ju vattentätt så jag tror inte det är så passande på en sovsäck som måste ventilera bort den fukt vi svettas ut. Är verkligen tältväv bra över huvud taget?

Hej!
Det är ju ingen sovsäck jag gör, utan en underquilt, dvs den hänger under hängmattan på utsidan av den. Tältväv borde vara den billigaste lösningen att laborera med då jag inte har så jättestor erfarenhet av att sy och således inte känner att de e lönt att slänga ut massa pengar på något som kanske slutar i pannkaka :)
 
Pertex borde ju bli bättre om nu andasfunktion är bättre. Läste att det står underquilt, vet inte vad den behöver klara eller inte. Jag har själv letat lite såna tyger i Sverige/Sthlm men det verkar vara för specialinriktat.

Prova att beställa från Pennine Outdoor: http://www.pennineoutdoor.co.uk/ (jag fick själv tips och beställde lite provbitar för 40 spänn - sen köpte jag istället en färdig "hundpåse" för 843 spänn men det är en annan historia...

Det ser rätt dåligt ut i vanliga butiker: http://www.andersj.se/material1.htm

Du kanske kan köpa ett billigt tält från JULA eller liknande?
 
Måste du ha dun som fyllning?
Annars duger det med gamla syntetsäckar som går att göra om till underquiltar.
Lättare att jobba med men blir naturligtvis lite bulkigare i packningen.
Om du tar en lite modernare syntetsäck så har dom en fyllning som inte tar lika stor plats och då blir quilten både varm och tar liten plats i packningen.

Kul med fler hängmattesovare.
Har du kollat in www.hammockforums.net ?
Där finns det massor av tips om hängmattor.
 
Måste du ha dun som fyllning?
Annars duger det med gamla syntetsäckar som går att göra om till underquiltar.
Lättare att jobba med men blir naturligtvis lite bulkigare i packningen.
Om du tar en lite modernare syntetsäck så har dom en fyllning som inte tar lika stor plats och då blir quilten både varm och tar liten plats i packningen.

Kul med fler hängmattesovare.
Har du kollat in www.hammockforums.net ?
Där finns det massor av tips om hängmattor.

Mjae, måste o måste =) de e ju helt klart skönare med en varmare quilt som dessutom är mindre och väger typ hälften =)
Ja, är medlem där och läser lite från och till!
Ja herregud, sover aldrig mer i tält efter den här sommaren...de går ju inte att jämföra hängmatta med tält, mycket skönare och avservärt mycket enklare och mångsidigt!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.