Funkar luftbädd i tält?

hej

som jag skrivit i ett tidigare inlägg så vet vi inte vad vi ska sova på i tältet i sommar. Det är redan till midsommar vi ska ut så det börjar bli bråttom.

Vi har testat vanligt liggunderlag som var för hårt och kallt och liggunderlag med 13 cm luftbädd från biltema ovanpå, det blev skönare men värmde inte.

Nu har vi köpt en luftbädd på intersport (22 cm).
Vi kommer ha en extra matta under tältet och liggunderlag under madrassen kan det räcka mot kylan från marken?
Kommer det också kyla från luften i madrassen? Kan man behöva en fleecefilt på madrassen?
Har någon erfarenhet av luftbädd i tält?

Detta gör mig orolig...
Taget från Intersports hemsida:
Ytterligare ett alternativ är luftmadrassen. De är dock tyngre än uppblåsbara liggunderlag och det krävs oftast en pump för att blåsa upp dem. De är inte heller att rekommendera om det är kallt på marken eftersom cirka 85 procent av kylan kommer underifrån och kyla går rakt igenom luftmadrassen.
 
Luftmadrass i botten och liggunderlag ovanpå, då får du mjukheten från madrassen och samtidigt det isolerande lagret närmast kroppen. Så har jag fått lära mig och de gånger jag sovit på luftmadrass i tält så upplever jag att det har fungerat.
 
Funkar bra i tält.

Har själv börjat med luftbädd, åldern har taget ut sin rätt. Men som föregående påtalat, madrassen först sedan det värmande liggunderlaget. 13cm hade räckt.
Lycka till.

Mvh Glenn
 
Var kommer ni att campa?
Jag har legat ute i minusgrader (runt -5-10) och tjäle i marken med dunsovsäck (komfort -12 & extrem -29) och Thinsulate Trail light, utan att ha frusit, jag är drygt 40 så jag börjar väl också bli gammal och frusen...
Kan det vara andra saker som gör att ni fryser??
 
?

Var kommer ni att campa?
Jag har legat ute i minusgrader (runt -5-10) och tjäle i marken med dunsovsäck (komfort -12 & extrem -29) och Thinsulate Trail light, utan att ha frusit, jag är drygt 40 så jag börjar väl också bli gammal och frusen...
Kan det vara andra saker som gör att ni fryser??

Gammal? Drygt 50. Men som många andra byggnadsarb. har jag ont i kroppen. Jag behöver något mjukt att ligga på för att kunna sova, ändå vaknar jag med smärtor i höfteder, rygg,axlar.
Jag paddlar och därför kan jag ha lite "lyx" i kanoten (en madrass extra) men erkänner att jag inte paddlar vintertid men väl resten av året händer det.

Mvh Glenn
 
Senast ändrad:
vill kunna sova

Jag är bara rädd att frysa och vill ligga bekvämt ;-) plus att vi har 2 små barn som inte får frysa.

Såg i en annan länk att man rekommenderar liggunderlag under luftmadrassen...
hur ska det vara, över eller under ?
 
Sommartid i Sverige, möjligen undantaget alpin terräng, tror jag att det är riskfritt att sova på luftmadrass direkt på marken.
Visst, börjar det krypa nedåt nollan kan man säkert frysa, men jag tror inte madrassen då är största problemet ändå.
Lite normal i Sverige, i Juli, så är det ju rätt varmt i ett tält, och det är viktigt att sovsäcken inte är för tjock samt att den ska gå att öppna för ventilation.
 
Vilken madrass?

hej igen
jag tror vi gör så att vi tar med luftmadrass och liggunderlag ändå. Kan ju bli en svinkall sommar man vet aldrig ;-)
Liggunderlagen kan också vara bra att ha att sitta på och ta med när vi ska paddla och sova i vindskydd.
Tar nog också med lakan så man kan öppna sovsäcken och ha som täcke om det blir varmt.

Madrassen vi köpte från intersport igår verkar trasig. Den läckte massa luft, pumpad igår kväll och halvtom imorse...den åker tillbaka.

Vad ska man satsa på för luftmadrass?
med eller utan inbyggd kudde? (Man kanske bara irriterar sig på en stenhård kudde)
Vi är två vuxna och 2 barn, tänkte att två stycken på 120 blir lagom?
13 eller 22 cm?
 
13 räcker länge. Men glöm inte liggunderlaget närmast kroppen i annat fall skit i liggunderlaget.
En inbyggd kudde med liggunderlag på kanske inte barnen gillar.
Mvh glenn
 
Senast ändrad:
Någon som har förslag på bra bädd från butik?
En bred variant helst inte så dyr, gärna utan kudde med inbyggd pump.

Har sökt på nätet men hittar ingen bra.
 
Sommartid i Sverige, möjligen undantaget alpin terräng, tror jag att det är riskfritt att sova på luftmadrass direkt på marken.
Visst, börjar det krypa nedåt nollan kan man säkert frysa, men jag tror inte madrassen då är största problemet ändå.
Lite normal i Sverige, i Juli, så är det ju rätt varmt i ett tält, och det är viktigt att sovsäcken inte är för tjock samt att den ska gå att öppna för ventilation.

Nja, jag tycker nog att det kan bli rätt kallt med bara luftmadrass även på sommaren. (Min är dock bara 9 cm).

/Roy
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
veni Lägerskor som funkar även vid vadning och simning Utrustning allmänt 63
Still Alive När funkar solceller? Utrustning allmänt 25
UnderEnTarp Min Silva Ex Plus funkar inte efter batteribyte. Utrustning allmänt 2
JFrisk Titan, funkar på induktion!? Utrustning allmänt 1
CptChernobyl Solcell + Kamera på fjället, funkar det? Utrustning allmänt 21
Mangee Funkar dem här kängorna? Utrustning allmänt 18
P.D Funkar inte gasol på vintern ? Utrustning allmänt 34
Norr SteriPEN... Funkar detta tro? Utrustning allmänt 42
bodilnylander Hur funkar fräutrustning från Villmark? Utrustning allmänt 3
ollefisk Handvärmare: hur funkar den??? Utrustning allmänt 4
Lull Material för tältfönster? Utrustning allmänt 8
Gettan Liggunderlag längre än tält. Utrustning allmänt 13
Sverker G Tält utan absid, hur gör ni? Utrustning allmänt 30
Shas Tält Utrustning allmänt 29
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
TommyX varför vattentätare jacka än tält? Utrustning allmänt 4
busnicke Vilket tält? Klättring, vandring etc Utrustning allmänt 9
7ones Packlista för fjällvandring med tält Utrustning allmänt 2
elektronmusikern Impregnera tält Utrustning allmänt 3
Koga Signature Taklampa för tält. Utrustning allmänt 85
vexing Komfort i tält Utrustning allmänt 27
rJohansson Packa tält smart? Utrustning allmänt 10
rJohansson Bra tält? Utrustning allmänt 36
Wirell92 Tält mount Everest open air Utrustning allmänt 4
Avslutat Medlemskap 201709 Renovera tält Utrustning allmänt 2
Skipper_ Göra en egen sektionerad stång (för tarp, tält och.. cykel) Utrustning allmänt 6
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
nicko_ Gasollykta i tält Utrustning allmänt 15
cpnamn Lätta tält till tropisk miljö (hawaii) Utrustning allmänt 24
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
snotra Dags för nytt tält, tältjämförelse gamla TNF VE-23, Exped Orion Extreme och Akka Dome Utrustning allmänt 9
flygare69 Extra lager PU på tält. Utrustning allmänt 10
Foehammer117 Bo vintertid i tält utanför univerisitetet??? Utrustning allmänt 23
alexlandoni Begagnat 3 manna tält? Utrustning allmänt 6
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
rimn Tvätta tält? Utrustning allmänt 12
Jaurekaska Tält: Arctic Alpine/ Väska: För hund? Utrustning allmänt 2
lisayey Har ett tält men ingen användarmanual! Utrustning allmänt 4
hiko tält Utrustning allmänt 5
marsianmejler Malmö/Lund och dela frakt på utrustning?tält/sovsäck/skaljackor/ryggor Utrustning allmänt 0
Scorpionen Låna/Hyra tält! Utrustning allmänt 0
tovepersson Tält Utrustning allmänt 2
cyrX Packning av tält Utrustning allmänt 11
jamo Maximal värme i ofodrade kängor? + Torka kängor i tält Utrustning allmänt 13
Rodney Flagga + text till tält Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Uthyrning av tält Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Priser på tält Utrustning allmänt 5
Raskesven Tält i blåsväder Utrustning allmänt 17
mamawi Handla tält i Kosovo??? Utrustning allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.