SteriPEN... Funkar detta tro?

UV ljus,,

Ska tydligen ta bort näst intill allt skadligt från vilken vattenpöl som helst. Undrar om det finns någon "expert" här som vet lite mer. För funkar den så så måste den införskaffas.
 
Döda bakterier

Den skall ju ta kål på bakterier , amöbor och även virus som kan vara för små för att fastna i tex vattenfilter.

Nackdelen är att den är ganska känslig och körs på batterier, sen filtrerar den inte bort läskiga saker i vattnet den tar bara kål på det som lever där i.

Jag köpte en MSR pump när jag var i USA sist och den kändes ganska robust, och det är enket att få upp vatten även ur en liten bäck vilket blir knepigt om du inte har en pump. du får skopa upp småduttar med vatten som du sedan häller i en större flaska som du sedan kör purifiern i.
 
Jag tycker själva tekniken känns osäker, man måste ju vara säker på att allt vatten har blivit ordentligt belyst.

Med kemikalier känns det som man har bättre kontroll på att allt vatten blir renat, och med filter har man ju en "ren" och en "oren" sida som man kan hålla isär. Men med steripen så ska samma behållare först innehålla det orena vattnet och sen ska det renade vattnet vara kvar där (och riskerar att bli kontaminerat).

En droppe obelyst vatten på insidan av vattenflaskans kork kan ju innehålla tillräckligt med bakterier för att man ska bli sjuk av det (särskilt om de får blanda sig med det "renade" vattnet och växa till sig några timmar medans man vandrar).
 
Slang från kranen hemma

har bara två nackdelar.
1 längden
2 vikten

Vem skall bära era batterier? Uv bestålningsanläggning i vattenverk brukar ha märkspänningar på kV, detta efter fällning, luftningar och kemikalier...

//J
 
Man får väl anta att koncentrationen behöver vara lite högre, än solljus, för att bakterierna m.m skall dö.
//Peter

Jupp, det är nog en rätt kraftig lampa. Jag drev lite med mirakeltonen i Peter B:s inlägg.
Och "vilken pöl som helst" duger inte heller eftersom vattnet måste vara klart för att ljuset ska ledas igenom det. Man kan alltså behöva filtrera vattnet först.
 
Senast ändrad:
Om nu ultraviolett ljus är så attans effektivt finns det väl inga bakterier, amöbor och virus att döda i de vattenpölar man hittar under bar himmel?

Som sagt var, UV-ljus används väldigt flitigt för t.ex. akvarier och trädgårdsdammar och liknande (även för pooler tror jag). Men det behöver vara ganska hög intensitet.

Faktum är att det finns produkter som steriliseras med hjälp av stroboskop (xenonurladdningsrör). Det räcker alltså med kraftigt ljus.

Värt att nämna i sammanhanget är väl också SoDis http://www.sodis.ch/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norr SteriPEN Utrustning allmänt 0
Norr SteriPEN Utrustning allmänt 0
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
veni Lägerskor som funkar även vid vadning och simning Utrustning allmänt 63
Still Alive När funkar solceller? Utrustning allmänt 25
UnderEnTarp Min Silva Ex Plus funkar inte efter batteribyte. Utrustning allmänt 2
JFrisk Titan, funkar på induktion!? Utrustning allmänt 1
CptChernobyl Solcell + Kamera på fjället, funkar det? Utrustning allmänt 21
Mangee Funkar dem här kängorna? Utrustning allmänt 18
P.D Funkar inte gasol på vintern ? Utrustning allmänt 34
hypnosaa Funkar luftbädd i tält? Utrustning allmänt 14
bodilnylander Hur funkar fräutrustning från Villmark? Utrustning allmänt 3
ollefisk Handvärmare: hur funkar den??? Utrustning allmänt 4
Prylfantast Vad är detta för ryggsäckar? Utrustning allmänt 4
martinkaraba Vad är detta för gammal Lundhagskänga? Utrustning allmänt 2
pelig Vad är detta? Utrustning allmänt 13
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
JohnnyL Inte är väl detta Nordmarka 2 Utrustning allmänt 4
JohnnyL Missa inte detta erbjudande....... Utrustning allmänt 22
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
TROY GARNER Vad kan detta ha använts till 2? Utrustning allmänt 16
tua.granholm Vad kan detta ha använts till? Utrustning allmänt 7
nikbar73 Vad är detta? Utrustning allmänt 15
såg min utrustning ser ut på detta sett Utrustning allmänt 36
ETullen Vad tror ni jag kan få för detta? Efterfrågan och pris? Downmat 9 mm. Utrustning allmänt 18
greendanger Vad är detta??? Utrustning allmänt 11
MotLut Är detta sant? Utrustning allmänt 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.