Funkar inte gasol på vintern ?

Tänkte vintertälta nästa vinter. Jag har ett gasolkök (Trangia). Kommer den inte att funka alls på vintern eler kommer den "bara" att funka dåligt?
 
Det finns mycket trådar redan om det.

Visst går det , jag kör med gas till -20 men det kräver lite fippel med tubvärme och viss uppmärksamhet för att dte inte skall bli för varmt

Sök o kolla
 
Tänkte vintertälta nästa vinter. Jag har ett gasolkök (Trangia). Kommer den inte att funka alls på vintern eler kommer den "bara" att funka dåligt?

Det korrekta svaret är i princip nej, eftersom gasen behåller sin vätskeform om temperaturen är under nollan. Sen kan man alltid använda gas som innehåller en viss mängd propan och då får man lite effekt ner till några minusgrader.

Många värmer gastuben på olika sätt och då fungerar det ytterligare några minus till. Men även denna metod har sina begränsningar när kvicksilvret går under minus 10...dessutom är det ofta klokt att låta bli vissa värmningsmetoder, en exploderande gasflaska är inte ofarlig ;)...

Ett bensin- eller fotogenkök däremot går som tåget i kyla. Jag tycker det är smart att värma brännaren istället för bränslebehållaren (som man får göra med gas i kyla) så fotogenkök är min melodi...

//J
 
Gäller det bara "prova på" vintertältning skulle jag föreslå att du använder den gamla spritbrännaren först och köper bensinkök sen när du vet om vintertältning är din grej. De kostar ju en slant!
 
I minus -20 får man i stora drag elda upp lite tidningspapper och små träpinnar(tändstickstora) så man får en glödhög som en tändsticks ask - sen lägga på tuben så glödhögen hamnar i kupan....då håller den kanske sig på nån plus och fungerar till matlagning.

Det går men det gäller att hålla koll - nu är ju risken obefintlig att en fyll tub blir varm med den metoden och den temperaturen.

Så det är lite och hålla reda på om du ska köra gas.

Har du tuben innanför jackan så fungerar det också - men om du skall göra mer än bara en huvudrätt och kaffe blir det till att värma igen då den dels blir avkyld av utetempen och gasavgången.
 
Verkar som "gasol" mer precist är en blandning av (oftast) propan och butan. Butan har kokpunkt -0,45 C och propan -42 C (i 1 atm).

Olika blandningar borde funka i olika temperaturer, ren propan torde väl funka i vinterbruk för alla... Däremot kanske det finns bra skäl till att inte köra ren propan som jag inte känner till.
 
Verkar som "gasol" mer precist är en blandning av (oftast) propan och butan. Butan har kokpunkt -0,45 C och propan -42 C (i 1 atm).

Olika blandningar borde funka i olika temperaturer, ren propan torde väl funka i vinterbruk för alla... Däremot kanske det finns bra skäl till att inte köra ren propan som jag inte känner till.

T.ex. den goda anledningen att tuber som klarar trycket inte precis är "fjäderlätta". Butan(blandning) kan du ha i en engångsburk av tunn plåt.
 
Allting har ett pris och gasens fall är det stålbehållaren som väger vida mer än gasen den transporterar och ägaren vill bära.
Bensin och fotogenköken behöver lätta bränsletankar, låga tryck och fungerar kanon, men givetvis inte gratis.
Blir din gaskanister för varm, läcker i packningen, vill du inte ha den på eld, jag lovar. Gasinnehållet i en engångscigarettändare kan räcka för en snygg förbränning.
Gör för en gångs skull som står på förpackningarna, nöj dig med gaskök 3 av årstiderna.
Fråga i bekantskapskretsen efter bensin och fotogenkök, du kanske kan köpa ett begagnat till rätt pris.
 
För övrigt, rent teoretiskt.

Om man nu använder gasol i kyla så borde det väl räcka att ställa tuben i en kastrull kallt vatten. Det borde ju höja temperaturen över -0.45 så att butanen förgasas?

(Glöm nu såna moment 22 som att du måste köra köket för att få vatten, vilket du inte kan utan vatten...)
 
Senast ändrad:
För övrigt, rent teoretiskt.

Om man nu använder gasol i kyla så borde det väl räcka att ställa tuben i en kastrull kallt vatten. Det borde ju höja temperaturen över -0.45 så att butanen förgasas?

(Glöm nu såna moment 22 som att du måste köra köket för att få vatten, vilket du inte kan utan vatten...)

Tänk på att om tuben håller minus 15, du ställer den i nollgradit vatten...det går inte - det fryser.

Värm upp vattnet till en liten mängd vatten 50 grader och ställ ned den det.

Du behöver inte mycket - jag brukar köra eta express med 1-2 omelets stekpannan.
Om man inte har gasavgång ,tex minus 20 - knycklar jag ihop lite papper och värmer tuben lätt.
Kokar sedan upp 1 dl vatten i microstekpannan - ställer gastuben i den och sätter igång och laga mat i stora kärlet.

Morgonkretsloppet med värme löses med att sova me gastuben.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
veni Lägerskor som funkar även vid vadning och simning Utrustning allmänt 63
Still Alive När funkar solceller? Utrustning allmänt 25
UnderEnTarp Min Silva Ex Plus funkar inte efter batteribyte. Utrustning allmänt 2
JFrisk Titan, funkar på induktion!? Utrustning allmänt 1
CptChernobyl Solcell + Kamera på fjället, funkar det? Utrustning allmänt 21
Mangee Funkar dem här kängorna? Utrustning allmänt 18
hypnosaa Funkar luftbädd i tält? Utrustning allmänt 14
Norr SteriPEN... Funkar detta tro? Utrustning allmänt 42
bodilnylander Hur funkar fräutrustning från Villmark? Utrustning allmänt 3
ollefisk Handvärmare: hur funkar den??? Utrustning allmänt 4
david högberg gasol på planet Utrustning allmänt 16
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...