Handvärmare: hur funkar den???

Hej!
Jag äger en sådan handvärmare men har ingen bruksanvisning. Kan någon hjälpa mig?
Bränsle? Hur fyllar man värmaren? Kan man ha den brinnande i fickan??

prod230102_mn.jpg


Tack för hjälpen!

/karin
 
Om jag inte är ute och cyklar så är det där bensinvärmare. Men exakt hur den fungerar vet jag inte. Jag har för mig att det brukar beskrivas som "katalytisk förbränning" (jag minns de där från ungdomens Hobbex-kataloger, men nån sån har jag inte läst på många år nu:).

Däremot ska väl såna där saker aldrig användas i fickan, men det gör ju alla ändå:) Frågan är som sagt var vad man riskerar, riskerar man bara att den slocknar eller riskerar man att den börjar brinna eller explodera eller nåt?
 
Jag har 2 sådana själv och jag tycker dom är toppen.

Jag använder bensin som jag köper på färghandeln (heptan). Jag plockar bort den lilla hållaren med nät på och fyller med bensin där vadden är. När värmaren är full sätter jag tillbaka nätet och väntar ett tag. Sen tänder jag nätet med en tändare och kollar så det glöder inne under nätet. Varmt och gott...
 
Hej Ola!

Tack!! Det var exakt det svaret jag hoppades på! Hur länge brinner/glödar värmaren på en fyllning? Kan man också släcka värmaren? Man ska alltså ha den glödande värmaren i skyddspåsen i fickan?? (ska man hålla den rakt så att bensinen inte ska rinna ut eller är vadden en bra skydd mot detta??)

/karin (som satt vid Olle Fisks dator förra gång)
 
Vadden fungerar väl på samma sätt som i en Zippo-tändare, d.v.s. vaden suger upp bensinen så man kan vända tändaren upp-och-ned utan att nåt rinner ut. Man ska alltså inte fylla för mycket.

(Resten av frågorna får Ola svara på:)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.