Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hej!
Jag äger en sådan handvärmare men har ingen bruksanvisning. Kan någon hjälpa mig?
Bränsle? Hur fyllar man värmaren? Kan man ha den brinnande i fickan??
Om jag inte är ute och cyklar så är det där bensinvärmare. Men exakt hur den fungerar vet jag inte. Jag har för mig att det brukar beskrivas som "katalytisk förbränning" (jag minns de där från ungdomens Hobbex-kataloger, men nån sån har jag inte läst på många år nu.
Däremot ska väl såna där saker aldrig användas i fickan, men det gör ju alla ändå Frågan är som sagt var vad man riskerar, riskerar man bara att den slocknar eller riskerar man att den börjar brinna eller explodera eller nåt?
Jag har 2 sådana själv och jag tycker dom är toppen.
Jag använder bensin som jag köper på färghandeln (heptan). Jag plockar bort den lilla hållaren med nät på och fyller med bensin där vadden är. När värmaren är full sätter jag tillbaka nätet och väntar ett tag. Sen tänder jag nätet med en tändare och kollar så det glöder inne under nätet. Varmt och gott...
Tack!! Det var exakt det svaret jag hoppades på! Hur länge brinner/glödar värmaren på en fyllning? Kan man också släcka värmaren? Man ska alltså ha den glödande värmaren i skyddspåsen i fickan?? (ska man hålla den rakt så att bensinen inte ska rinna ut eller är vadden en bra skydd mot detta??)
Vadden fungerar väl på samma sätt som i en Zippo-tändare, d.v.s. vaden suger upp bensinen så man kan vända tändaren upp-och-ned utan att nåt rinner ut. Man ska alltså inte fylla för mycket.
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...