Lägerskor som funkar även vid vadning och simning

Hej,
har testat allt möjligt, olika Teva sandaler som funkar bra vid vadning och simning. Nackdelen är att de är dåliga som lägerskor och väger mycket. De jag köpt i år väger 380 g och testades nu under min vandring på Höga Kustenleden. Jag är en sådan person som måste ha något på fötterna när jag ska simma oavsett hav eller sjö. Och de funkade bra vid de tillfällen. Men som lägerskor funkade de inte alls, krångligt att snabbt ta på sig, kardborrbandet fastnade i strumpan jämt, m.m.

Med crocs som jag haft till och från med mig är det tvärtom. Är perfekt som lägerskor och väger mindre, har 2 varianter som väger 200 resp. 300 g. Jag funderar på om det skulle funka att dra över ett bredare gummiband så de inte tappas vid vadning eller simning. Snart ska jag dra till fjällen och simning lär ju inte bli aktuellt men flera vad kommer det att bli. Det där spännet bak är inte till något hjälp. Hur gör ni som använder crocs för att hålla de på plats?
Mvh Veni
 
Köpte precis ett par badskor på Intersport för 149 spänn, man kan dra åt runt hälen. Ej testat än men tanken är precis som du beskriver ovan. Kan återkomma om 2veckor med erfarenhet 😊
 
Hej

I somras såg jag en tältare som hade badtoflor typ sådana här, vid tältplatsen Han sa att de var bra att vada med men jag har ingen egen erfarenhet av de. Att de går bra att simma vet jag, har sådan när jag snorklar med barnen utomlands. Tror dock inte de är lättare än crooks...
 
Jag har kört med enkla neoprenskor som lägerskor och vadskor. De är väldigt funkis! Håller värmen bra även blöta. Om jag skulle gå tillbaka till vandringsdon + vaddon är de ett självklart val.

Peter

Skickat från min G8341 via Tapatalk
 
Hej

I somras såg jag en tältare som hade badtoflor typ sådana här, vid tältplatsen Han sa att de var bra att vada med men jag har ingen egen erfarenhet av de. Att de går bra att simma vet jag, har sådan när jag snorklar med barnen utomlands. Tror dock inte de är lättare än crooks...
Tack, de funkar säkert bra för vadning och simning. Men de verkar inte vara enkelt att kunna snabbt ta på sig vid behov i lägret.
 
Köpte precis ett par badskor på Intersport för 149 spänn, man kan dra åt runt hälen. Ej testat än men tanken är precis som du beskriver ovan. Kan återkomma om 2veckor med erfarenhet 😊
Tack, ska kolla på Intersport. Kan du skicka en bild på de så jag vet vilket model jag ska kolla?
 
Ska försöka hitta dem i gömmorna. De liknar de som det länkas till härovan.

Peter

Skickat från min G8341 via Tapatalk
 
Kör själv med lätta trailskor OM jag släpar med läger/vadarskor. Fördelen med såna är: bra som lägerskor, mkt bra vid vad, torkar snabbt, bra vid snabba toppturer, kan ersätta andra skodon helt vid svåra skavsår osv, funkar som enda skor om man kör ultralätt men det är en annan diskussion😀Nackdel=vikt (ca 500g paret i stl 44,5) Kör nu med Altra superior, finns säker lättare. Lycka till
 
En helt oöverträffad fördel med foppatofflor är ju att de torkar på typ 30sek och är gjorda av isoleringsmaterial.
Dock förhållandevis värdelösa att vada med då de har dåligt sulgrepp och fångar mycket vatten som gör att fötterna blir svårstyrda om det är stark ström.
Att de torkar så fort har dock gjort att jag aldrig haft mage att byta ut dom. Inga andra skor, vattensport eller ej, har i min vetskap lika bra torktid.
 
Nu tror jag att jag löst problemet. Sydde ihop ett bredare gummiband och drog det över crocs tofflan. Vid simning vet ej om den skulle hållas på plats men vid vadning borde det funka. Denna crocs tofflan väger 260 g och är enkelt att glida in även med en tjockare strumpa.
 

Bilagor

  • 2C2D3B91-E74B-4277-9EA9-13EB03403F59.jpeg
    2C2D3B91-E74B-4277-9EA9-13EB03403F59.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 297
  • BC6006F1-24FB-4F56-A34C-77EAA7FD2C4A.jpeg
    BC6006F1-24FB-4F56-A34C-77EAA7FD2C4A.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 260
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
Still Alive När funkar solceller? Utrustning allmänt 25
UnderEnTarp Min Silva Ex Plus funkar inte efter batteribyte. Utrustning allmänt 2
JFrisk Titan, funkar på induktion!? Utrustning allmänt 1
CptChernobyl Solcell + Kamera på fjället, funkar det? Utrustning allmänt 21
Mangee Funkar dem här kängorna? Utrustning allmänt 18
P.D Funkar inte gasol på vintern ? Utrustning allmänt 34
hypnosaa Funkar luftbädd i tält? Utrustning allmänt 14
Norr SteriPEN... Funkar detta tro? Utrustning allmänt 42
bodilnylander Hur funkar fräutrustning från Villmark? Utrustning allmänt 3
ollefisk Handvärmare: hur funkar den??? Utrustning allmänt 4
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
ThomasG Lundhags Bjerg läcker vid plösen Utrustning allmänt 2
Vandrare Riktigt låga kängor av "Mid" modell. Användbart vid regn? Utrustning allmänt 1
Skattletaren Vattenfilter vid kallgrader Utrustning allmänt 4
Salmiak Powerbank som laddar vid låga amperetal? Utrustning allmänt 30
DK13 Använda vatten i stället för solen vid laddning av batteri. Utrustning allmänt 6
arniklasses Skydda baken vid glidning nedför snölegor Utrustning allmänt 17
icz Lowa Combat Boot ont vid uppför. Utrustning allmänt 4
Elvah Verktyg och första förband vid fjällvandning Utrustning allmänt 60
f98peen Solglasögon vid vandring Utrustning allmänt 13
metrotiger Batterikapacitet vid kyla hos pannlampor Utrustning allmänt 9
farsgubben Behövs dry-bag vid fjällvandring? Utrustning allmänt 37
Morgan Vindskydd vid sjö i GBG ?? Utrustning allmänt 4
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
Oootro Utrustning & stöldrisk vid cykelresa i Sverige? Utrustning allmänt 2
pal2 OK, en gång till. Vad på fötter vid vad? Utrustning allmänt 46
Surjamten Moms vid order från USA? Utrustning allmänt 5
x-treme Äventyr vid 45:an? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.