Hur funkar fräutrustning från Villmark?

Hej, håller på och kollar på träkåsor, träbestick och andra trägrejor från Villmark (www.villmark.as). Jag har hört att kåsor av dålig kvalitet kan spricka om man använder dem till varma saker, vilket jag naturligtvis har tänkt göra med kåsan och storkåsan. Nån som har använt just dessa från Villmark? Har nämligen inte sett en så stor kåsa någon annanstans och jag gillar den skarpt än så länge (har bara sett den, inte testat, men priset jag har sett i butik var mkt bra). Träbestick verkar över huvud taget som en besynnerlig sak, men jag gillar trä allmänt sett, så är det någon som har testat det? /B
 
Hej, håller på och kollar på träkåsor, träbestick och andra trägrejor från Villmark (www.villmark.as). Jag har hört att kåsor av dålig kvalitet kan spricka om man använder dem till varma saker, vilket jag naturligtvis har tänkt göra med kåsan och storkåsan. Nån som har använt just dessa från Villmark? Har nämligen inte sett en så stor kåsa någon annanstans och jag gillar den skarpt än så länge (har bara sett den, inte testat, men priset jag har sett i butik var mkt bra). Träbestick verkar över huvud taget som en besynnerlig sak, men jag gillar trä allmänt sett, så är det någon som har testat det? /B

Hade träsked i lumpen pga träets goda egenskaper i kyla (leder inte bort värmen från fingrarna).

Ömtåligt och spricker efter ett tag, men trevligt så länge det varar :). Kåsor bör nog vara gjorda i björkvril om de ska hålla några år...

//J
 
Minsann minsann...

...men nu har man ju som dam endast hört talas om snuskburkar och annat fräscht i lumpen... :p Hur hygienisk är en trägaffel egentligen? Alltså, för min egen del är det säkert ok, men jag frågar eftersom jag har funderingar på att servera mina gäster turisterna mat med dessa utensilier och man vill ju inte att de ska tycka att det är äckligt efter en veckas (eller för den delen, en dags) använding.

Jo vrilresonemanget är bekant. Villmarksgrejorna är gjorda i ek (en del i bambu), och då är det väl inte tal om vrilar (eller???)? Du skriver om "några år", betyder det att icke-vrilgrejor håller ett tag i alla fall och spricker senare, eller betyder det att de spricker första (eller tredje) gången man häller het soppa i dem, tro?
 
Vi har använt träsked de senaste 10? åren till skogs/fjälls utan att de skulle ha spruckit eller varit ömtåliga, de är däremot värmeisolerande och lätta.
Vi köpte våra 2 skedar på en loppis för 10:-, vikt 9 och 11 gram och 12 och 14cm långa.
Denna sommaren har vi börjat använda LightMyFires Sporkar men träskedarna kommer att fortsätta användas vintertid.
Träkåsor har vi använt av och till och de "bästa" är av stabiliserat/vältorkat masurträ men även enkla i fur/björk fungerar. Då våra väger mer än plastkåsor har de fått stanna hemma för det mesta.
Senaste tillskottet där är en masurkåsa med renhornsinlägg av Tore Sunna som jag fick av farsan...den får inte följa med ut i skogen:)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.