Maximal värme i ofodrade kängor? + Torka kängor i tält

Av gammal vana brukar jag lägga i en filtsula & dra på ullsockar när ofodrade kängor ska användas på vintern i kyla och snö. Skorna bör förstås vara ganska rymliga. Finns det bättre lösningar? Bästa innersulor & sockkombinationer för maxvärme? Som torkar bra och inte luktar apa efter 1 veckas bruk? (Helst)

Sen ska blöta kängor gärna torkas över natten i tält också. Sova med sulor & sockar i sovsäcken fungerar ju OK. Brukar ni göra nåt åt kängorna också? Hemma eller i stuga är ju tidningspapper bra, men lite opraktiskt att släpa på vid tältturer. Alternativ? - Nån som testat kemiska "handvärmare" t.ex.?

/Jarl
 
gör så här!

under ullsulan stoppar du 2-3 lager med tunn emballageplast, alltså sån som skickas med paket o sånt. OBS! Viktigt att det är rätt sorts plast! Det ska vara den där vita, ogenomskinliga plasten, den värmer bäst. Sen så har du en tunn ullsocka närmast foten, utanpå den en vanlig 6 l plastpåse. Utanpå den dom värmande ullsockarna/innerskon.
 
Tunn socka närmast foten, ull eller syntet, sen plastpåse, tjock yllesocka, och plastpåse på den. Den tjocka yllesocken blir aldrig blöt. På natten tar jag på mig de tjocka sockarna och hänger upp innersocken så att den får frysa ur.
Att torka kängorna är inte så viktigt bara socken är torr.
 
Dry Zone Boot Dryer

Här tipsade jag om en ny engelsk produkt som ska torka kängorna. Resultatet var noll intresse fràn forumets deltagare. Kolla denna trâd (Obs, varning, den blev lite flamsig pà slutet):

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28416



jag fick sedan en sàn grej i julklapp av en kollega i branchen.

resultat:

1:
jag tog och kánde lite pà dem och märkte till min förskräckelse att de vágde váldigt mycket! Alltför mycket för att vilja ha med dem pà turen.

2:
en kollega sprang iväg med dem fór att testa, och àterkom senare och sade att de "inte funkade".

Efter dessa tvà nedslâende resultat har jag faktiskt inte kommit för mig att testa den själv, utan den ligger nu hemma och samlar damm.

jag tror dock att jag ska kolla sjálv om de torkar eller inte torkar kángan invándigt.

Mvh, mats
 
Vantar kan torkas genom att man stoppar en flaska varmvatten i dom. Det bore fungera för kängor också. "Heta stenar" i skorna är ett trix som står i alla scoutböcker, men att hitta o värma såna är bara praktiskt i skogen vid barmark.

Sen kan du ju stoppa plastpåsar i skorna och helt slippa torkning, eller köra med plastpjäxor och thermoinnerskor som nästan inte suger åt sig alls, men det var ju inte det tråden handlade om.
 
Det är fuktspärr som förordas av de flesta alltså. Den höjer indirekt värmen i skon genom att sockan inte blir blöt och sedan kyler? Mycket extra isolering kan det väl inte bli?

Använder ni även fuktspärr i ofodrade känger med Goretex-membran, eller gäller lösningen främst Lundhagskängor med cellgummi nertill och skinn upptill?
 
Läste, jag har inte provat.. at detta ska vara riktigt bra ifall man ska åka skidor låångt och där det är extremt kallt. Först en tunn fleece strumpa, sedan en plastpåse och sedan en tjock ull-socka. Och det låter ju faktiskt riktigt smart! Själv använder jag enbart ull, men nu har jag inte varit ute där det behövts nåt annat heller, inga förfrusna fossingar.

Dessutom ska det vara smart att smörja in fötterna med någon typ av fett.

Strumpor, foder och sulor torkar du i sovsäcken. Skorna vette 17, är de blöt torkar de ju aldrig. Smartaste är nog att göra allt för att de inte ska bli blöt?

Har hört om olika tips som att man kan använda ljus i skorna eller sådana handvärmare.. men det beror ju då på hur mycket man orkar bära med sig och hur tryggt man vill sova om natten. :)
 
Kan man inte helt enkelt ha två små möss / hamstrar eller minimalt små kaniner som man på dagarna bär innanför sin vindblus (varmt och skönt) och på nätterna låter rumstrera i kängorna? Borde ju kunna driva ut lite fukt under natten och göra kängorna varma, torra och sköna att dra på framåt morronkvisten? Kan dessutom ätas i en skarp övl.-situation?

/ G
 
Jo det värmer.

jamo; sa:
Det är fuktspärr som förordas av de flesta alltså. Den höjer indirekt värmen i skon genom att sockan inte blir blöt och sedan kyler? Mycket extra isolering kan det väl inte bli?

Använder ni även fuktspärr i ofodrade känger med Goretex-membran, eller gäller lösningen främst Lundhagskängor med cellgummi nertill och skinn upptill?

Saken har diskuterats förr och tyvärr är det som så att ska man kunna analysera (vilket skiljer sig från att diskutera, där det räcker med att ha en åsikt)olika sätt att klara av kyla, måste man gräva fram de gamla fysikböckerna. Värme, oavsett vad vi pratar om, kan förloras på 4 olika sätt:

Ledning: Värme transporteras olika lätt genom olika material. Ett isolerande material som ylle har en låg värmeledningsförmåga.

Konvektion: I vardagligt tal brukar man tala om wind chill faktor, dvs det känns kallare ju mer det blåser. Man minskar alltså värmeförlusten om man klär sig vindtätt, vilket inte direkt är överraskande.

Avdunstning: Då vatten avdunstar, dvs går från vätska till gas, försvinner energi. Man förlorar ungefär 2000 kJ värmeenergi för varje liter som man svettas ut. Detta innebär att alla som kan svettas håller sig varmare med fuktspärr, och dessutom håller sig kläderna torrare.

Strålning: Alla kroppar som är varmare än sin omgivning strålar ut värme. Man har alltså lägre värmeförlust i vita kläder än man har i svarta.

Personligen använder jag mig av fuktspärr på vintern vid alla tillfällen där jag inte på ett enkelt sätt kan torka skodonen oavsett vilken typ av känga eller pjäxa som det gäller. Visst kan det kännas lite blött och trist men jag tycker trots allt att det är att föredra framför att tvingas torka blöta plagg med kroppen inne i tältet.

/ Stefan
 
jamo; sa:
... Finns det bättre lösningar? Bästa innersulor & sockkombinationer för maxvärme?
/Jarl

Jag har kört med korksulor i många år med enastående resultat. Jag köper 2mm korkark och klipper ut sulorna själv. Tre sulor i varje känga håller mina fötter varma i alla väder. Enda nackdelen är att sulorna inte är så hållbara som filt och de bryts sönder med tiden.
 
jamo; sa:
Använder ni även fuktspärr i ofodrade känger med Goretex-membran, eller gäller lösningen främst Lundhagskängor med cellgummi nertill och skinn upptill?

Jag använder Lundhags. Påsarna skyddar mot väta både innifrån och utifrån. Men när det är riktigt kallt kan man skippa de yttre. Då är det ju vätan innifrån som gör att fötterna blir kalla. Enligt det resonemanget är den inre fuktspärren lika viktig med Gtx-sko. Fast nån sån sko har jag inte.
 
Re: Jo det värmer.

undvall; sa:
Ledning: Värme transporteras olika lätt genom olika material. Ett isolerande material som ylle har en låg värmeledningsförmåga.
/ Stefan

Främsta anledningen till att använda plastpåsar är inte att förhindra avdunstning. Blöta skor leder värme. med plastpåsar blir skorna inte blöta. Om all fukt avdunstade skulle det inte vara något problem. Tyg-mukluks som släpper ut all fukt är skitbra så länge det är kallt.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.