Gasollykta i tält

Hej alla,

mitt första inlägg här.


Har funderat på att inhandla en Primus gasollykta, dels för att den ger ljus, men framförallt för att den ger svag värme och borde kunde få väck en del fukt.

Tanken är att använda den på en veckas fjällvandring med boende i tält i mitten av augusti, men även vid senare tillfällen. Hur brandfarligt är att det att använda en gasollykta inne i ett tält?
 
Ok, men hur fullständig brukar förbränningen vara när det gäller sådana? För vid fullständig förbränning bildas ju ingen kolmonoxid.

Och borde inte ventilationen i tältet vara tillräcklig för att vädra ut kolmonoxiden?
 
Oh hur har du kommit fram till det? Var har du lärt dig det?
Tyvärr har du du helt fel.
Fler än en tältare har behövts bäras ut ur sitt tält vid fel förhållanden.
go tur
 
Hur kommer de sig att man kan elda i tältkåta för fulla muggar?

Då borde ju gasolkök/lykta inte va nå större fara i tält...
 
Har ofta gasollykta i absiden, dock aldrig inne i innertältet.
Ser alltid till att den står stadigt och att den inte kan falla på något brandfarligt samt att ventilerna är på yttertältet är öppna.
Visst är det inte optimalt ur säkerhetssynpunkt, men vid försiktighet går det bra.
Var och en ansvarar för sin säkerhet och får själva avgöra risken innan de drar i gång lyktan i sitt tält.
 
Det är ju smartare att använda en ficklampa för ljuset och gasen till lite värme utan tillsats - öppen låga - man måste ju ändå sitta uppe när det brinner.

Har ju ofta haft det så i tältet på vintern -20 ute och +20 inne och kört afterfiske eller så.
Kan ju vara skönt även i rått disigt +8 väder att låta brännaren köra när man käkar frukost
eller innan man ska slagga

Fanns ju en Norsk rapport om detta http://www.friluftsliv.no/images/pdf/kullos.pdf
Öppen brännare ger inga större mängder CO
 
Enkelvävstält speciellt med kamin i måste per definition vara luftgenomsläppliga eller ha ett luftrör in till kaminen.
Täta tält med yttertält som går ner till marken kan fås att ventilera bättre med en liten lyftning av yttertältets botten.
Underkylt regn kan göra tält så lufttäta att det blir farligt att försöka sova i dem. Tragedier har tyvärr inträffat.

Bra att du länkade till den Norska artikeln.
 
hmm... när jag läser om CO så verkar det vara så att om man placerar en kastrull på lågan blir det skyhögt mycket mer CO än utan kastrull.

en Primus lykta med glödstrumpa förbränner ju med "öppen låga"

jag har i 39års tid lagat mat i Husvagn med 1-3 brännare igång samtidigt. varierande typ av ventilation.

jag har svårt att se hur ett tält som inte är helt stängt skulle vara i riskzonen genom en Primus lykta, men som sagt är det upp till var och en att bestämma själv.

Eftersom jag blev nyfiken på vad Primus säger så mailade jag dem, här är svaret :

"Lyktan är inte godkänd för användning inomhus.
För att en gas apparat skall vara det måste den vara försedd ned en flamsäkring,
Som stänger gasflödet om lågan slocknar.

Ett tält som är stängt klassas troligen som inomhus, och där är både brandrisk samt att det blir avgaser vid förbränningen
Så om man ändå ska använda det där bör man vara försiktig och ha bra ventilation."
 
Köp en direkt! Den är så himla mysig.

Min är på vid kvällkvisten innan jag går och lägger mig och på morgonen. Den ger fint ljus och värmer gott. Sover dock aldrig med den på. Antingen hänger jag den i taket (se till att ha nog mycket luft emellan så den inte bränner hål på tältet) eller så står den i tältet om underlaget är stabilt.
 
Köp en direkt! Den är så himla mysig.

Min är på vid kvällkvisten innan jag går och lägger mig och på morgonen. Den ger fint ljus och värmer gott. Sover dock aldrig med den på. Antingen hänger jag den i taket (se till att ha nog mycket luft emellan så den inte bränner hål på tältet) eller så står den i tältet om underlaget är stabilt.

Håller med om att den är mysig. Och den värmer verkligen mycket!

Brukar du köra på snålt eller full-fräs? Jag tycker den värmer/lyser extremt på full-fräs så jag kör den helst med minimalt med gas. Full-fräs bara utomhus.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lull Material för tältfönster? Utrustning allmänt 8
Gettan Liggunderlag längre än tält. Utrustning allmänt 13
Sverker G Tält utan absid, hur gör ni? Utrustning allmänt 30
Shas Tält Utrustning allmänt 29
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
TommyX varför vattentätare jacka än tält? Utrustning allmänt 4
busnicke Vilket tält? Klättring, vandring etc Utrustning allmänt 9
7ones Packlista för fjällvandring med tält Utrustning allmänt 2
elektronmusikern Impregnera tält Utrustning allmänt 3
Koga Signature Taklampa för tält. Utrustning allmänt 85
vexing Komfort i tält Utrustning allmänt 27
rJohansson Packa tält smart? Utrustning allmänt 10
rJohansson Bra tält? Utrustning allmänt 36
Wirell92 Tält mount Everest open air Utrustning allmänt 4
Avslutat Medlemskap 201709 Renovera tält Utrustning allmänt 2
Skipper_ Göra en egen sektionerad stång (för tarp, tält och.. cykel) Utrustning allmänt 6
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
cpnamn Lätta tält till tropisk miljö (hawaii) Utrustning allmänt 24
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
snotra Dags för nytt tält, tältjämförelse gamla TNF VE-23, Exped Orion Extreme och Akka Dome Utrustning allmänt 9
flygare69 Extra lager PU på tält. Utrustning allmänt 10
hypnosaa Funkar luftbädd i tält? Utrustning allmänt 14
Foehammer117 Bo vintertid i tält utanför univerisitetet??? Utrustning allmänt 23
alexlandoni Begagnat 3 manna tält? Utrustning allmänt 6
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
rimn Tvätta tält? Utrustning allmänt 12
Jaurekaska Tält: Arctic Alpine/ Väska: För hund? Utrustning allmänt 2
lisayey Har ett tält men ingen användarmanual! Utrustning allmänt 4
hiko tält Utrustning allmänt 5
marsianmejler Malmö/Lund och dela frakt på utrustning?tält/sovsäck/skaljackor/ryggor Utrustning allmänt 0
Scorpionen Låna/Hyra tält! Utrustning allmänt 0
tovepersson Tält Utrustning allmänt 2
cyrX Packning av tält Utrustning allmänt 11
jamo Maximal värme i ofodrade kängor? + Torka kängor i tält Utrustning allmänt 13
Rodney Flagga + text till tält Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Uthyrning av tält Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Priser på tält Utrustning allmänt 5
Raskesven Tält i blåsväder Utrustning allmänt 17
mamawi Handla tält i Kosovo??? Utrustning allmänt 9
Kvarnträsk Tält-/vadarskor? Utrustning allmänt 31
cyklist86 Sovsäck/Tält Combo Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.