Typ av stav vid vadning

Hej,

Jag ska vandra i Sarek i sommar och kommer bli en del vad. Har läst och fått berättat för mig att en eller två stavar är bra för vadning. Det jag funderar över är vilka stavar som är lämpliga.

Jag kommer nog vandra med stavarna men vill ha möjlighet att även hänga dem på ryggsäcken så stavarna måste vara delbara eller teleskop. Har läst runt lite och många sidor rekommenderar Black Diamond Distance Carbon FLZ, finns även i aluminium. Min funderar är, då man inte låser fast delarna att man kanske fastnar med spetsen när man vadar och drar isär dem eller att strömmen, om det är tillräckligt strömt drar isär dem. Någon med erfarenhet? De blir inte så långa när de är ihopfällda vilket är ett stort plus. Funderar annars på Black Diamond Trail Ergo crock poles eller Black Diamond Trail pro trek poles som är fasta i skarvarna. De blir dock lite längre ihopfällda.

Är främst vaden längst södra sidan av Guhkesvagge de kommer användas.
 
Jag har Distance Carbon utan varierbar längd. Man låser fast dem så att de inte kan separera i sina tre delar genom en liten låsknapp som jag ser finns även på bilderna du länkar till.

Jag tycker själv att det är skönt med så enkla prylar som möjligt för att minska risken för haveri och krångel och kör utan varierbar längd. Min fru tycker tvärt om att det är jätteviktigt att kunna variera längden fritt. Så hitta några du tror kommer passa dig så blir det säkert kanon.
 
Ah, kollade på dem i butik men missade att man kunde låsa fast dem. Ja då blir de ju helt klart bättre men kan på bilderna bara se att översta delen, som man ställer längden med går att låsa fast.
 
Jag har Black Diamond Distance Carbon. Nöjd med dem med avseende på att de är lätta och kompakta. Knäckt den ena med våld då jag landade på den med kroppen... Aluminium är lite mer robust, hade nog klarat den smällen.
Använder dem oftast för vandring i kuperad/stening terräng. För vadning är de ok i enklare vad - lite större vad upplever jag dem för korta och veka.
 
Jag använder BD trail ergo cork, men aven vanliga Trail är lika bra. Robustare och tål mer än kolfiberstavar, så för den typen av vandring med mycket stenskravel rekommenderar jag aluminium stavar. Kolfiber är mer känsligt för repor och slag som kan ge brottanvisningar. De teleskopiska är betydligt stabilare än de vikbara.
Har även testat ett par BD Distance FLZ men inget jag skulle ta på en sådan vandring. Allt för vingliga och klena.
 
Jag har både ett par Dynafit i kolfiber och BD i alu. Nackdelen med kol är ju att de är känsligare; jag har knäckt en kolfiberstav när jag åkte skidor så för flerdagarsvandringar eller längre turer på skidor, så väljer jag alu. Aluminium böjs ju, medan kolfiber är antingen eller.
 
Vid svåra vad är en 2-3cm tjock björkstam med samma längd som dig själv eller något längre helt oöverträffad. Då kan man hålla den långt från kroppen, lägga hela sin vikt på staven, bända och fastna mellan stenar utan att vara rädd att den bryts av.
Många stavar har varit undermåliga: för veka och gått av, eller för korta för att effektivt hjälpa en att hålla balansen. Beroende på vart i Sarek du ska gå så bör du därför överväga vilka vattendrag du ska korsa, samt om du kan vara beredd att tumma på vikt/kompressionsmöjligheten på staven.
 
Jag tycker att det där med björkstam funkar, men jag känner mig betydligt säkrare vid vad med "riktiga" stavar eftersom jag då alltid minst har trepunktskontakt där den ena staven kan fungera som känselspröt. Stavspetsar har dessutom bättre fäste mot stenar. Men jag vet att en del föredrar det traditionella med en längre stav, men av egna erfarenheter vet jag att det är individuellt.
 
Eller så är det många som gör eller som man har sett på Youtubes instruktionsvideos att man tar bägge stavarna ihopa med båda händerna och vandrar snett mot strömmen. Första gången jag har köpt stavar inför min vandring och det kommer bli en del vad. Men jag köpte billigga några men från ett känt märke och har bra funtioner. Tror att det ska lösa sig och sen ska man igentligen reka lite grann för att få så bra vadningsväg som möjligt. Att dom kan vika sig i hårda strömmar har jag inte tänkt på ens.
 
Eller så är det många som gör eller som man har sett på Youtubes instruktionsvideos att man tar bägge stavarna ihopa med båda händerna och vandrar snett mot strömmen. Första gången jag har köpt stavar inför min vandring och det kommer bli en del vad. Men jag köpte billigga några men från ett känt märke och har bra funtioner. Tror att det ska lösa sig och sen ska man igentligen reka lite grann för att få så bra vadningsväg som möjligt. Att dom kan vika sig i hårda strömmar har jag inte tänkt på ens.
Det finns som vanligt mycket på internet, verkligheten är ofta annan med hård ström, nollgradigt vatten, djuphålor och rullstenar. Så noggrann planering och rekognosering av vadställen vilket kan ta avsevärd tid och krävande omvägar är viktigt då man inte vill chansa vid vad. Man måste även vara förberedd på att det inte alltid går att vada där det rekommenderas av andra eller där det gått dagen innan då vädret kan ändra förutsättningarna snabbt. Vid tveksamhet, vänd och gå tillbaka men vänd dig alltid så du har strömmen mot din framsida (uppströms) aldrig bakifrån.
Ett bra riktmärke är att knädjupt vatten ofta är ok, men börjar vattnet på strömsidan nå upp mot övre delen av låren är man ganska nära balanspunkten vad man kan parera med en tung ryggsäck på ryggen.
Är det en glaciärström kan det vara smart att slå läger och välja vada på morgonen när vattennivån ofta är lägre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
Picea Tredagarstur i Jämtland typ nu. Fjällvandring 7
boran typ av kamerastativ på fjället Fjällvandring 4
Peter Elmlund Typ av kängor Fjällvandring 12
ya´ksa liggunderlag typ therm-a-rest Fjällvandring 5
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
fson Vilken stav, och vart köpa? Fjällvandring 16
JMel Vad och stav Fjällvandring 45
gittan2 Hej vandrare/fotograf med stav (gärna personligt utf)! Fjällvandring 3
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Materialaren Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa? Fjällvandring 31
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
nicko_ Knätips vid långa nedstigningar? Fjällvandring 17
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Albien en helg vid njupeskär vattenfall Fjällvandring 9
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
Swift Stenbron vid Råvvejaure Fjällvandring 11
veni Dovrefjell vid midsommar Fjällvandring 8
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
bico Fjällparkeringen vid Svanåkläppen i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 8
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0
Aros Fotoutrustning vid vandring - Tips! Fjällvandring 25
andy69 Bron vid Lajrrojåkka avstäng/trasig. Fjällvandring 4
ludvig_svensk Korsa Laisan vid Laisvall? Fjällvandring 5
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
mindful woolnet vid vandring? Fjällvandring 13
museo12 Större tunneltält vid Kebenekaise fjällstation? Fjällvandring 6
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
bombuspolaris Bro vid Kårsavaggestugan? Fjällvandring 20
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Joac "Oasen" vid Stor Svuku, Grövelsjön Fjällvandring 14
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
eyck Kåta vid Tjågnårisjågåsj? Fjällvandring 9
Uteman Kebnekaise- värt vid risk för regn? Fjällvandring 7
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Arctic Fox Glaciären vid Leirvattnet. Övergång där? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.