Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Sjön 878 vid Sulitelma
- Trådstartare tore47
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Jag gick där i slutet av Augusti i fjol....och att gå runt sjöns högra kant fungerar inte, däremot går det att gå runt den vänstra om du vill...alternativt som jag gjorde. Jag gick upp mot 889 sjöarna på kartan och vadade, inte helt oproblematiskt utloppet glaciärtungan om man så säger.
När du vadat där kan du gå upp på tungan om du vill, själv fortsatte jag mot 1067 och sedan vidare
!
Hade blå himmel och sol dygnet runt under tre fantastiska dagar, bland de vackraste vandringar jag har gjort!
När du vadat där kan du gå upp på tungan om du vill, själv fortsatte jag mot 1067 och sedan vidare
Hade blå himmel och sol dygnet runt under tre fantastiska dagar, bland de vackraste vandringar jag har gjort!
Bilagor
Senast ändrad:
vadade, inte helt oproblematiskt utloppet glaciärtungan om man så säger.
Har jag förstått dej rätt att det var här vid pilen) du vadade?
Bilagor
Nej, det var inte där...kanske blev lite fel med glaciärtungan! Jag var på väg ner där, men marken var väldigt lerig/sankig och jag sjönk ner 5-20cm på sina ställen och det var för strömt där för att ens försöka.
Jag gick över Lairroahka högt upp, bara 200-300m från glaciären.
Den bildar ett par små öar där som man kan gå emellan, det problematiska är att vattnet är mjölkfärgat, ganska strömt och man ser inte botten/har ingen aning hur djupt det är!!
Jag kom över på 4:e försöket och då var mina ben som ispinnar...och utan stavar skulle jag aldrig ens försökt.
Jag gick över Lairroahka högt upp, bara 200-300m från glaciären.
Den bildar ett par små öar där som man kan gå emellan, det problematiska är att vattnet är mjölkfärgat, ganska strömt och man ser inte botten/har ingen aning hur djupt det är!!
Jag kom över på 4:e försöket och då var mina ben som ispinnar...och utan stavar skulle jag aldrig ens försökt.
Bilagor
Det finns även två stenar som är markerade med en 3:a på vardera sida, men det går inte att vada i linje med dom, alldeles för djupt och strömt.
Utan man får hålla en något lägre linje. På bilden där stenen är markerad har jag precis kommit över.
Nu kan ju vattenståndet variera såklart, men jag var där 23/8-15.
Utan man får hålla en något lägre linje. På bilden där stenen är markerad har jag precis kommit över.
Nu kan ju vattenståndet variera såklart, men jag var där 23/8-15.
Bilagor
Så här såg det ut 4 augusti i år.
Det var lätt att vada just vid utloppet. Vattnet gick till strax under knäna. Det var ingen lera vid vadstället, däremot hade jag trampat ner mig rejält strax innan. Skönt att få skölja av lera från skor och byxben vid vadet.
Som framgår av bilden var det lätt att komma upp på glaciären just där förutsatt att man har broddar. Den gamla släta fina glaciärtungan verkar vara försvunnen. Vi gick i sicksack mellan glaciärsprickor ända bort till östra kanten av glaciären där vi klev av.
Det var lätt att vada just vid utloppet. Vattnet gick till strax under knäna. Det var ingen lera vid vadstället, däremot hade jag trampat ner mig rejält strax innan. Skönt att få skölja av lera från skor och byxben vid vadet.
Som framgår av bilden var det lätt att komma upp på glaciären just där förutsatt att man har broddar. Den gamla släta fina glaciärtungan verkar vara försvunnen. Vi gick i sicksack mellan glaciärsprickor ända bort till östra kanten av glaciären där vi klev av.
Bilagor
Hej,
Och så här såg det ut i slutet av augusti när vi var där. Man kunde gå rund sjöns östra ende och man kunde vada lätt vid det ställe som Tore47 gjorde.
Vi gjorde inte det, såg ingen mening med att hoppa rund glaciären utan nöjde oss med att betrakta panoraman. Kartan från Calazo stämmer inte med verkligheten.
Mvh Veni
Och så här såg det ut i slutet av augusti när vi var där. Man kunde gå rund sjöns östra ende och man kunde vada lätt vid det ställe som Tore47 gjorde.
Vi gjorde inte det, såg ingen mening med att hoppa rund glaciären utan nöjde oss med att betrakta panoraman. Kartan från Calazo stämmer inte med verkligheten.
Mvh Veni
Bilagor
Intressant att se hur det har förändrats på bara tre veckor. Nu rinner ju nästan inget vatten hitom stenblocken. Det verkar på Veni´s bild som om det börjar rinna mer bortom stenblocken.
Veni skriver att man kan gå runt östra änden av sjön men där är bara isvägg.
Jag bifogar en bild på ett isstycke ur glaciären som nu tydligen lossnat.
Veni skriver att man kan gå runt östra änden av sjön men där är bara isvägg.
Jag bifogar en bild på ett isstycke ur glaciären som nu tydligen lossnat.
Bilagor
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg