Vandringstips längs hela fjällkedjan

Hej allihopa,

Jag och min sambo ska vandra ifrån Grövelsjöns Fjällstation till Treriksröset mellan 6 juni och 8 september. Vilket blir lite mer än 90 dagar och vi kommer att vandra mellan 1,5 och 2 mil/dag och vi kommer ha en vilodag i veckan.

Alla nätter kommer att tillbringas i tält och vi har tänkt att ha mat i ryggsäckarna för max 9 dagar/person, innan det är dags att fylla på med proviant igen.

Vi kommer inte göra några stugturer, utan vi siktar på att hela tiden röra oss framåt och istället stanna en liten stund på de platser vi tycker om. Vi kommer att med oss ett fiskespö och vill därför vandra förbi några ställen med möjlighet att fånga fisk.

Vi har inget emot att vandra på ensliga ställen samtidigt som vi inte har något emot att vandra på populära leder med mycket folk. Fast vi föredrar nog de ensligare lederna.

Vi hoppas nu att ni har några förslag på var vi kan vandra och det skulle betyda mycket för oss om ni kommer med tips.

Vänliga hälsningar
Mathias Rehn
 
Jag skulle välja att från Silvervägen gå mot Mavasjaure, vidare mot Staloluokta, fortsätta genom Padjelanta, proviantera i Ritsem och sedan fortsätta mot Hukejaure, Unna Allakas, Riksgränsen och fortsätta mot Treriksröset därifrån.

/Ulf
 
2004 gick jag från Hemavan till Nikka och 2008 från Hemavan till Anjan. Jag snittade 25 km per dag båda turerna inkl vilodagar. Inte på grund av att jag är en stålman, tvärtom, utan tack vare lätt packning.
Några höjdpunkter från de turerna:
Gå från Vuoggatjålme längs underbara Slldutdalen och sedan Ikes och Mavas till Stalo,
Från Stalo, gå genom Sarek till Salto, missa inte detta.
Vakkotavare och Kungsleden norrut till Abisko är mycket fin.
Söder om Vuoggatjålme, gå Laisdalen.
Söder om Hemavan, missa inte Artfjället och Atoklinten.
Marsfjället är fint.
Söder från Borgafjäll gå via Jougdalen.
Skäckerfjällen är fina.
Här finns ytterligare info:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=28598&highlight=Hemavan
http://www.utsidan.se/forum/showthr...orum/showthread.php?t=53017&highlight=Hemavan
Jörgen
 
Jag märker att du bekantar dig med trevliga tankar. Har tänkt i samma banor som du. Fast för min del kommer det inte bli till sommaren iaf... Det jag tänkt på är hur man ska gå från Storlien och en bit norrut. Enligt kartan så är det iaf på svenska sidan mycket skog o vattendrag som ska passeras. Men det kanske ser bättre och lättare ut på norska sidan. Det har gjort att jag i min tanke har dragit ner sträckan till Hemavan-Treriksröset.

Lycka till med planeringen och berätta gärna hur det fortlöper.
/Mattias
 
Kul

Jag såg att det var någon som skulle göra det gröna bandet.

det ska bli kul att följe er vandring synd bara att jag inte kan följa med.

Gröna bandet kan ni läsa om HÄR

MVH
zzeezz
 
Kartor och kartor..
Jag kan inte nog upprepa detta ord ‘Karta’ om ni går denna vandring att ni måste ha vettiga kartor. Detta gäller i synnerhet i södra Lappland längs gränsen.
Vettigt är att planera och dela upp vandringen med diverse Matdepåer på olika platser. Gick ensam med min hund 1984 genom hela landet och hela fjällen just längs gränsen. Mat blir huvudintresset efter ett tag..
Fet mat typ: fläsk..

Om kängorna går sönder.- även nya.
Om tältet går sönder.- det händer.
Om maten tar slut.- den gör det.

Jag ramlade ett flertal gånger och gjorde illa mig, betänk att detta händer. ..nu är ni ju två..

1. Det finns ingen tid att passa så ta det lugnt. Gå inte i dåligt väder det frestar bara på humöret .
2. Be om hjälp ifrån ortsbefolkning om ni träffar någon.. Det finns oerhört hjälpsamma personer i obyggderna.
3. Skriv dagbok och det noggrant. Väldigt kul som dokumentation.
4 Rygga inte för ovanliga vägval ,det ger minnen.
5 Se det hela som en oerhörd frihet och inte som en uppgift. Det blir en bättre upplevelse då.. Det är inget svårt, inget tråkigt eller jobbigt, bara fint.
6 Jag skulle skippa fiskespöt. Det finns ändå ingen fisk och det är ingen vits att släpa med nått. Ni kommer få fisk av andra. Fisk fångar man med båt och nät.

Jag kände mig oerhört fri när jag gjorde detta. Det finns ett landskap i gränstrakterna som få vet om.
 
Jag skissar också på samma tur men när det blir av är osett, har inte möjlighet de 2 närmsta åren i alla fall. Om ni ska fiska så är det tyvärr lite krångligt med fiskekorten i åtminstone Västerbottensfjällen. Många olika fiskevårdsområden att ta hänsyn till. I Norrbotten är det lättare, bara 4 olika fiskekort att bry sig om, Arjeplog - Jokkmokk - Gällivare och Kiruna. ett fåtal vatten är det förbud i.

Ett tips om ni ändå vill fiska när ni passerar Västerbotten är att gå längs gränsen och köpa Norges fiskekort. Det är ett statligt fiskekort som täcker ALLA statens fiskevatten varav de flesta är längs fjällkedjan. Om ni ska passera genom Artfjället så kan ni därefter vika av in i Norge och gå genom Norge upp till Nasafjäll och därefter vika av in i Sverige igen.
 
Undertecknad vandrade och fiskade i området strax söder om Treriksröset och vidare söderut i Rostu-området 2002. Ett mycket kargt men samtidigt också mycket vackert landskap. Det finns massor av vattendrag att fiska i. Jag hade då införskaffat Kirunakortet. De vatten som omfattas av kirunakortet(fiskekort) finns väldigt tydligt angivet på den suveräna kartbilaga som man får med när man köper kortet.
Jag håller inte med om att det inte går att få fisk på spöfiske. Själv sparade jag 1 (en) fisk varje dag som jag åt till middag. All övrig fisk sattes försiktigt tillbaka. Blev aldrig utan fisk en enda dag på 15 dygn! Jag blev faktiskt aldrig less på fiskmenyn heller!
Det kan ju ibland ta lite tid innan man får något förstås, men ni har väl gott om tid eller hur?

God tur!
 

avslutad210712

Gäst
Visst får man fisk på spö men man skall kanske inte räkna med det utan ta det mer som bonus till den torkade maten.
 
T o m korta 5-10m nät brukar ge fisk om de får en natt på sig. Sportfiske är oftast mer chansartat.
I valet och kvalet mellan att bära sportfiskeutrustning och redskap, vet jag vilket mitt val skulle vara....
Men säkraste fisken, även här på sydkusten har handlaren....
 

avslutad210712

Gäst
T o m korta 5-10m nät brukar ge fisk om de får en natt på sig. Sportfiske är oftast mer chansartat.
I valet och kvalet mellan att bära sportfiskeutrustning och redskap, vet jag vilket mitt val skulle vara....
Men säkraste fisken, även här på sydkusten har handlaren....

Problemet med nät i fjällen är kanske att de liksom inte är så tillåtna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
baffinguarapo Vandringstips Fjällvandring 3
Kalle G Vandringstips väster om Mavasjaure-Pieskehaure (jaure?) Fjällvandring 10
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
k elias Vandringstips abisko/Narvik m barn önskas! Fjällvandring 4
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Anders80 Vandringstips Jotunheimen Fjällvandring 2
Elin75 Vandringstips i Norge? Fjällvandring 13
Elvah Vandringstips Sylarna, Ekorrdörren, Gåsen, Holkendurrie? Fjällvandring 4
tjej_91 Vandringstips Sarek på 7 dagar Fjällvandring 6
fredrik82 Vandringstips i Sarek, Padjelanta, m.m. Fjällvandring 3
curt Vandringstips södra/östra Norge? Fjällvandring 4
AFe Vandringstips i Lyngen, Norge? Fjällvandring 1
i95_lab Vandringstips norrut från Björkliden/Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 5
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
Michaela Önskar vandringstips till sommaren! Fjällvandring 15
HelenS Vill ha vandringstips i sommar! Fjällvandring 18
felix_sors Vandringstips sökes Fjällvandring 2
efred Vandringstips för nybörjare Fjällvandring 9
Stordrulen Vandringstips Nordkapp Fjällvandring 6
lirrran vandringstips Fjällvandring 5
body Vandringstips önskas! Fjällvandring 6
alexander3 Vandringstips, Abisko Fjällvandring 3
DIF-Larson Vandringstips Fjällvandring 6
månsb Vandringstips i Toscana Fjällvandring 1
sturesture Tälttips o Vandringstips Färöarna Fjällvandring 2
nilkas Vandringstips, inre Troms (Norge) Fjällvandring 3
thodan Fina vandringstips för Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
pjurka Vandringstips? Fjällvandring 3
jaos Söker vandringstips: italienska central-alperna Fjällvandring 1
unna Sareknovis, vandringstips. Fjällvandring 3
carver Vandringstips i Norrbotten? Fjällvandring 6
VAndringstips centrala Jotunheimen Fjällvandring 0
Vandringstips Fjällvandring 4
Fler vandringstips Fjällvandring 5
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Pappan Vaden längs Nordkalottleden Fjällvandring 8
pal2 Tältövernattning längs vildmarksvägen Fjällvandring 6
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
gunwen Vandring längs Höga kusten med krav på säng Fjällvandring 3
Valpish Vandringskompis(ar) längs med fjällkedjan. Fjällvandring 0
NaturBoel Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september? Fjällvandring 12
Norris Stigen från Kvikkjokk längs Tarraätno? Fjällvandring 4
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
rimn Stugor längs Padjelantaled inte i STF:s regi? Fjällvandring 10
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.