Vandring längs Cievrragorsa?

Som rubriken lyder funderar jag och några bekanta att vandra från Nikkaluokta längs med Cievrragorsa upp till Cievrrajavri för att sedan fortsätta mot Tarfalastugan - Kebne och tillbaka till Nikkaluokta. Min fundering är huruvida det går att vandra längs med Cievrragorsa (alternativt på lite högre höjd)?

Hur ser terrängen ut? Någon som tältat vid Cievrrajavri? Är det att föredra att vandra längs jokken eller på högre höjd?

Det är den rosa sträckan jag undrar över. Någon som vet? Tips mottages med öppna armar!
A_nikka-tarfa.jpg


mvh
Viktor
 
Vill minnas att det går bra enligt vänner som vandrat typ exakt den där sträckan 2008. Du ska dock hålla höjd vid Cievrragorsa precis som du ritat, givetvis inte gå ner i ravinen.
 
Jag instämmer i vad Tobias skrivit. Så snart ni passerat bron längs "motorvägen" så hittar ni den lilla stigen omedelbart till höger. Följ den upp på kalfjället och fortsätt precis som du ritat Tälta kan man göra lite överallt.

Jag har gått här några gånger på väg till och från Kaskasavagge och Vistasvagge och tycker det är ett utmärkt vägval.

Lycka till önskar Pelle
 

avslutad210712

Gäst
...
Så snart ni passerat bron längs "motorvägen" så hittar ni den lilla stigen omedelbart till höger.
...

Observera ordvalet "så snart ni passerat" vilket innebär att direkt efter det att Ni gått över bron hittar Ni stigen på höger sida dvs vi pratar om fem meter ungefär så dra inte iväg efter stigen för att leta stigen :)

Bered Er på en hel del sten på platån och om det är dålig sikt kan det vara lite svårorienterat eftersom det är så pass platt.
 
Detta är en mycket trevlig väg. Det går snabbt att komma upp på fjället.

Vid bron finns det tältplatser, tyvärr har de använts mycket så det kan vara lite skräpigt på sina håll. Som redan sagts, bara några meter efter brån kommer stigen.

Uppe ovanför trädgränsen brukar det finnas vatten i de första små pölarna du ser på kartan, bäckarna ni ska passera på vägen till renvaktarstugan tror jag aldrig jag sett vatten i.

Det är mycket lättgånget fram till renvaktarstugan, håll gärna lite höjd så får ni en fin vy över Kebnekaise.

Vid renvaktarstugan finns det fina tältplatser, både innan jokken och på andra sidan jokken, främst nedanför. Nedanför (alltså längs jokken) stugan finns det platta marker stora som fotbollsplaner (renmärkningsområden?). Det är väldigt öppet så blåser det kan det vara vindigt. Framme vid jokken kan man gå ner lite i jokkravinen (inte riktigt en ravin) och hitta lite platåer som är lite mer vindskyddade. Efter renvaktarstugan är det lät vandring ett tag till men snart blir det mest bara sten. Det finns en tendens tycker jag till dimma här och det blir lätt väldigt svårorienterat. Med alla stenar blir det halt och sladdrigt också.

Om det passar er plan och väder kan en tur upp på Cievrracohkka ge fina vyer över Ladtjovagge.

Ha en trevlig tur
Peter
 
..Bered Er på en hel del sten på platån och om det är dålig sikt kan det vara lite svårorienterat eftersom det är så pass platt..

Tack för svar! Jag har hittat ett fåtal bilder av (vad jag tror är) Cievrragorsa och dess landskap. Exempelvis bilden nedan där det ser relativt frodigt ut? Om vi vill undvika sten så långt det går (har hund med oss) är det då möjligt att gå "nära" jokken eller kommer stenlandskapet lika fort oavsett höjd?

..Framme vid jokken kan man gå ner lite i jokkravinen (inte riktigt en ravin) och hitta lite platåer som är lite mer vindskyddade. Efter renvaktarstugan är det lät vandring ett tag till men snart blir det mest bara sten..

Kanon! Kanske får bli ett stopp vid "fotbollsplanerna" då. Vet du hur det ser ut vid Cievrragorsa gällande tältplatser då detta är tänkt som vår första etapp?

20040726018-Cievrragorsa.jpg
 

avslutad210712

Gäst
...
Vid bron finns det tältplatser, tyvärr har de använts mycket så det kan vara lite skräpigt på sina håll.
.....
Uppe ovanför trädgränsen brukar det finnas vatten i de första små pölarna du ser på kartan, bäckarna ni ska passera på vägen till renvaktarstugan tror jag aldrig jag sett vatten i.
.....

Tältplatser finns som sagt vid bron på båda sidor. Har tältat där några gånger men det är lite trista minst sagt. Uppe vid sjöarna ovanför trädgränsen finns det också tältplatser om man kommer lite senare på dagen och inte vill dra iväg så långt. Dessutom är det hyfsat många höjdmeter upp från bron så det kan kanske vara läge för att tälta. 2009 var det en hel del vatten i jåkkarna mellan sjöarna och renvaktarstugan MEN då var det också så mycket vatten i fjällen att vägen till Nikkaluokta stängdes av veckan efter det att vi var upp.
 
Tältplatser finns som sagt vid bron på båda sidor. Har tältat där några gånger men det är lite trista minst sagt. Uppe vid sjöarna ovanför trädgränsen finns det också tältplatser om man kommer lite senare på dagen och inte vill dra iväg så långt. Dessutom är det hyfsat många höjdmeter upp från bron så det kan kanske vara läge för att tälta. 2009 var det en hel del vatten i jåkkarna mellan sjöarna och renvaktarstugan MEN då var det också så mycket vatten i fjällen att vägen till Nikkaluokta stängdes av veckan efter det att vi var upp.

Vad jag kan minnas så fanns det en liten bäck längs med stigen på väg upp, men det var väl ingen direkt torka 2007. Vi tältade då precis när vi kommit upp ovanför trädgränsen:

IMG_9423.jpg
 

avslutad210712

Gäst
Vad jag kan minnas så fanns det en liten bäck längs med stigen på väg upp, men det var väl ingen direkt torka 2007. Vi tältade då precis när vi kommit upp ovanför trädgränsen:

Visa bilaga 13743

På vägen upp till sjöarna är det inget problem med vatten utan det är bäckarna ¨på östra sidan om Cievrratjocka som kan vara torra tydligen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
gunwen Vandring längs Höga kusten med krav på säng Fjällvandring 3
Henkenorstrom35 Sommar vandring längs hela Kungsleden Fjällvandring 2
Danoise Vandring & Fiske längs Kungsleden Fjällvandring 10
underdoggy Vandring med hund längs kungsleden! Fjällvandring 5
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.