Fråga t."Sarek-Proffs" vid mycket vatten i Rapadalen?

Hejsan,
hoppas på lite hjälp från alla som har lite mera Rapadals-Kött på benen än en själv :)

Background:
Våran tur ska gå från Änonjalme(Ritsem) genom Ruottesvagge-Smaila-Snavvevagge-Rapadalen. Inget exotiskt alltså. Själv har jag vandrat Bastavagge, Rapadalen och lite annat och tål vatten och vidrigt väder prima. Vi kommer dock att ha 2-3 ganska ovana vandrare med i gänget (6 totalt).

Problem:
Eftersom det lär ha regnat en rejäl bit i fjällen sista tiden och det knappast blir 14 dagar uppehåll innan just vi kommer till Sarek i sommar, har jag 2-3 undringar om Rapadalen när den för (för) mycket vatten.

Fråga 1:
Tvärjåkkarna i nedre Rapadalen kan ju (om nu det trevliga fast lite illegala "broarna" (Björk-timmer) inte finns längre som ca. 5 år tillbaka) vara en smula djupa och breda när det blri mycket vatten - då skulle man kanske kunna backa upp Vassjavagge (innan Alep Spadnek) och sen traversa öster om Niehter, Suorki, Bassoajvve ner till Aktse... i teorin - är det nån som har gjort detta eller är det "idiotiskt"? vilka svårigheter finns det, vilken sida ska man ta av jåkkarna, vilka vad görs var? alla tipps är super-välkommna!

Fråga 2:
har nån varit i Rapadalen det senaste veckorna efter att det har varit macket regn - skulle ni göra om det eller var det mera inte kul än kul och skulle ni i så fall gå ut Bastavagge istället? (mål Staluluokta då alltså)

Fråga 3:
Ruohtesvagge - ska väl knappast finnas nåt svårt vad där eller hur? men det kanske finns nåt tipps ändå :)
hur ser det ut mellan Skarja/Smaila och Snavvevagge - nåt här att tippsa om så att vi varken sjunker ner i kvikksand/sankmark eller gör nåt klantigt vad-försök?

tja, det är bara att tacka så mycket på förhand och önska alla Sarek 2004 besökare en säker och fin upplevelse, även om det väl blir blött så det förslår. :)

Jonas
 
Kan kanske hjälpa lite på fråga ett.

Hur vägen upp Vassjavagge ser ut vet jag inte men runt Niehter o Rådnik är det VÄLDIGT mycket sten på höjder över 1200 m. Man måste försiktigt hoppa/kliva från sten till sten för att ta sig frammåt. Väl på andra sidan nedanför Vassjavagge är det en motorväg ner mot Aktse, fin enkel mark att vandra i.
Abbmojåhkå vadar man över norr om Bassoajvve just där "Bassoajvvejocken" o "Abbmojävrrejocvken" möts. Det finns ett litet röse på norrsidan.
 
Vassjavagge rockar!

Jonas_K4_9596; sa:
Fråga 1:
Tvärjåkkarna i nedre Rapadalen kan ju (om nu det trevliga fast lite illegala "broarna" (Björk-timmer) inte finns längre som ca. 5 år tillbaka) vara en smula djupa och breda när det blri mycket vatten - då skulle man kanske kunna backa upp Vassjavagge (innan Alep Spadnek) och sen traversa öster om Niehter, Suorki, Bassoajvve ner till Aktse... i teorin - är det nån som har gjort detta eller är det "idiotiskt"? vilka svårigheter finns det, vilken sida ska man ta av jåkkarna, vilka vad görs var? alla tipps är super-välkommna!
Vassjavagge är fint och relativt problemfritt men eftersom pasströskeln ligger ganska högt så kan det nog finnas kvar en del snö. Annars är Vassjavagge en mycket fin väg som många samer verkar tycka om. De tyckte att jag tagit "helt rätt väg" när jag gick där i augusti ifjol.
Beträffande vägval så var det inga större problem. Jag gick över jokkarna flera gånger när jag tyckte att det såg bättre ut på andra sidan. Det kan vara blött på en del ställen, framförallt när man kommit ganska långt på vägen söderut efter det att man svängt av söderut någon km efter passpunkten men om man är uppmärksam så bör det gå bra att hitta de bästa partierna.
Överlag så är det lättvandrat och mellan Rapaädno och passpunkten så kan man hitta kanonfina tältplatser nere vid jokken. Det kan ta emot litet grand att gå ner till jokken och förlora höjd men jag tycker definitivt att det är värt det.

/Fredrik, som kan försöka rota fram en karta för att ge litet mer konkreta tips och råd om det skulle knipa... ;)
 
tack, men var kommer Rådnik in i spelet?

m8rten; sa:
Kan kanske hjälpa lite på fråga ett.

Hur vägen upp Vassjavagge ser ut vet jag inte men runt Niehter o Rådnik är det VÄLDIGT mycket sten på höjder över 1200 m. Man måste försiktigt hoppa/kliva från sten till sten för att ta sig frammåt. Väl på andra sidan nedanför Vassjavagge är det en motorväg ner mot Aktse, fin enkel mark att vandra i.
Abbmojåhkå vadar man över norr om Bassoajvve just där "Bassoajvvejocken" o "Abbmojävrrejocvken" möts. Det finns ett litet röse på norrsidan.

Hejsan Mårten, tack för tippset. Fast jag blev inte riktigt smart på vad du skrev ändå, mest pg.a. ordningföljden - startar vi i norr (kommande från Snavvevagge) kommer först Vassjavagge, och går vi upp den har vi väl ingen kontakt med Rådnik eftersom den mera ligger direkt över Rapadalen, fast vi väl går mera på högplatån mellan Niehtejaure och Vallak, vidare förbi Ahbmojaure och Renvaktarstugan?

En annan fråga angående starten av Vassjavagge - var går man bäst upp? Mellan Alep och Lupep Vassjajågåsje finns den en tredje jokk - ska man skråa up för den/korsa den eller går man "rakt"(=dvs.utan att vinna höjd) fram till Lupep V. och går upp på dess norra sida för att sedan gå över uppe där det står Vassjavagge på Kartan (BD10, år 1998)? tack, vi närmar oss mycket viktigt information - tack åt alla som bidrar! :)
Jonas
 
oops, hade väl fel med Rådnik...

rådnik heter väl efter nogrannare betraktning hela bverget, även då det ju typ har tre spetsar - och då är vi så klart i närheten av 1200m linien en bra bit!
 
Re: tack, men var kommer Rådnik in i spelet?

Jonas_K4_9596; sa:
En annan fråga angående starten av Vassjavagge - var går man bäst upp? Mellan Alep och Lupep Vassjajågåsje finns den en tredje jokk - ska man skråa up för den/korsa den eller går man "rakt"(=dvs.utan att vinna höjd) fram till Lupep V. och går upp på dess norra sida för att sedan gå över uppe där det står Vassjavagge på Kartan (BD10, år 1998)? tack, vi närmar oss mycket viktigt information - tack åt alla som bidrar! :)
Jag gick upp vid Lulep Vassjajågåsj. Det lär finnas bättre alternativ men det funkade. Det är litet bökigt att ta sig fram längst ner så jag tror att det är en god idé att följa någon jokk iallafall.

[Ändrat av haskell 2004-07-16 kl 00:25]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjällfantast Sarek, fråga om turförslag. Fjällvandring 27
funkymac Fråga - Vandring i Sarek Fjällvandring 2
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
Airfoil Fråga ang. ryggsäcksval Fjällvandring 35
Edstroom Gällivare vaktotavare Tåg/ buss fråga!! Fjällvandring 13
disgruntled Fråga angående Fjällräven Classic Fjällvandring 3
rolandsk Fråga om dagsturer/paddling i Kvikkjokk Fjällvandring 3
bakti Fråga om led i Tafjordfjella/Reinheimen Fjällvandring 0
Tanzen Fråga om femdagarsrutt i Abisko Fjällvandring 2
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
bastuman Fråga angående Terrakaise, Tarradalen mm Fjällvandring 7
majjen Fråga 2: Området mellan Hoiganvaggi och Dossagevaggi Fjällvandring 3
majjen Fråga 1: Gatterjavri - Unna Allakas på norska sidan Fjällvandring 4
samppa89 fråga ang M/S Storlule Fjällvandring 9
Orre88 En fråga om det där "nödvändiga". Fjällvandring 3
englad En mer filosofisk fråga om "promenadavstånd" Fjällvandring 4
coolmanq Fråga ang tältplats vid dörrsjön i lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
joa_bj Dum fråga om Primusköp Fjällvandring 9
Avslutatmedlemskapx Fråga Fjällvandring 23
oskarlin T-doja, snabb fråga Fjällvandring 3
larvik line Fråga om kläder skallplag Fjällvandring 1
stevelero en fråga... med tanke på föregående tråd... Fjällvandring 16
Salmo Trutta hällregn... och ingen som helst fråga att svara på. Fjällvandring 19
cassius Kort fråga. Fjällvandring 6
viktig fråga Fjällvandring 0
madir En annan fråga om vandringsstavar Fjällvandring 5
En fråga om Nallo-stugan Fjällvandring 5
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.