För mycket frystorkat?

Jag gräver en liten grop eller lägger en sten över. Pappret bränner jag. I närheten av en led och speciellt en station är det ju dasset som gäller. Inte minst för att inte skapa just den äckliga närmiljön som näms i artikel. Hur gör ni?

Man kan ju fundera hur det går till att få upp papparet och även "det andra" i buskar och träd som man sett genom åren i fjällen. Hur gör dom....;-) ähh vill inte veta!
 
Projekt "städa Kungsleden"

För många år sedan genomförde STF;s Jokkmokkskrets tillsammans med bla Friliuftsfrämjandet en städning av Kungsleden , den del som gick genom Jokkmokks Kommun. Man fick sponsring och blev utlyftade med hkp osv och gick i patruller olika sträckor med platssäckar som sen lämnades vid SFT stugorna. Ett lyckat projekt.......

För några år sedan föröske vi genomföra samma sak, men tjii fick vi, det gick inte längre att få sponsring osv. Vi förelog länsstyrelsen att vi skulle på deras bekostnad bli utlyftade till några olika platser där vi vet att många tältar på relativt liten yta och där det på olika sätt grisas ned, men inte heller det lyckades..... Föreslog också att man skulle kunna använda "sommarjobbare" under någon vecka för att rensa upp, men men, jag har sagt det förr och jag säger det igen, kommer förslagen från fel håll är det kört. Det är som att mjölka i tjära........

Tror att alla håller med om det faktum att om det blir "lite skit" eller skräp på en plats så uppfattas det tydligen som helt legalt att öka på med mera skit eller skräp... Därför så viktigt att då och då städa.... Tycker att myndigheterna bör stå för det, inte minst nu när man skall sköta om "Laponia", världsarvet.... för smakar det så kostar det.
Tyvärr är detta nödvändigt för vi vet alla att det ALDRIG kommer att bli sådan ordning på oss vandrare så att det inte grisas ned...
 
Jag gräver en liten grop eller lägger en sten över. Pappret bränner jag. I närheten av en led och speciellt en station är det ju dasset som gäller. Inte minst för att inte skapa just den äckliga närmiljön som näms i artikel. Hur gör ni?

Man kan ju fundera hur det går till att få upp papparet och även "det andra" i buskar och träd som man sett genom åren i fjällen. Hur gör dom....;-) ähh vill inte veta!

Det kan ju vara djur, t ex fåglar, som rotar fram det och får upp det i träden också.

Jag gör nog som de allra, allra flesta (hoppas jag) gömmer det noga, gräver och/eller täcker med stenar eller grenar. Folk måste ju få skita på fjället, precis som alla andra djur som håller till där. Toapapper förmultnar ganska fort, förmodligen lika fort som bajset, men om så önskas bränner jag det gärna i fortsättningen.

Fast helst skiter jag ju på ett dass, litet bekväm är man ju. Det är faktiskt konstigt att folk skiter inom åtminstone en 500 m radie från ett dass. Så länge kan man hålla sig.
 
hopvikt papper kan ta många år att bryta ned. Kom ihåg att det är fruset större delen av året där upp i fjällmiljö. vilket innebär att den möjliga förmultningstiden/år är rätt kort. Efter några regn mm så bli pappret till ett rätt hårt paket som håller sig förvånansvärt länge. MYCKET längre än det som en gång passerat munnen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
C.O Vandring, hur mycket vätska? Fjällvandring 3
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
NaturBoel Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september? Fjällvandring 12
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Caminista Hur mycket folk i Jämtlandsfjällen i september? Fjällvandring 6
otterhall Fin vandring utan mycket folk :) Fjällvandring 27
Picea Hur vet ni hur mycket det blåser? Fjällvandring 8
ique Hur mycket är mycket folk? Fjällvandring 6
emailkia Hur mycket vatten för en vandringsdag? Fjällvandring 5
Tomis För mycket snö? Abisko vid midsommar Fjällvandring 6
maskrosfjun hur mycket bränsle? Fjällvandring 7
sts Abisko runt midsommar, mycket snö? Fjällvandring 6
mathiasggg Hur mycket utrustning? Fjällvandring 14
Georgwww Hur mycket vikt? Fjällvandring 2
brigas mycket snö i fjällen Fjällvandring 9
Anderljung Hur mycket t-röd går åt per person per vecka? Fjällvandring 2
avslutat medlemskap1105 För mycket folk i Jotunheimen? Fjällvandring 1
Mycket vacker utsikt Fjällvandring 6
Jonas_K4_9596 Fråga t."Sarek-Proffs" vid mycket vatten i Rapadalen? Fjällvandring 5
peppe_37 Mycket kläder Fjällvandring 27
flite Komprimera dunsäck, hur mycket och länge? Fjällvandring 4
Northstar Hur mycket flytande bränsle Fjällvandring 3
nidob49 Visst börjar det bli lite väl mycket..... Fjällvandring 3
steffcarro Mycket bra tält! Fjällvandring 0
Hur mycket snö är det i Sarek nu? Fjällvandring 1
Nimco Packa frystorkat effektivast? Fjällvandring 25
Prefection Ompacketering av frystorkat Fjällvandring 16
Lämmel Frystorkat, var köper man det? Fjällvandring 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...