Mycket vacker utsikt

avslutad210712

Gäst
Måste säga att om man kommer ut från Siellavagge österut/söderut mot Alesätno så är utsikten helt otrolig. Finns många platser i fjällen som är vackra men där fick jag ståpäls. Vilken känsla att vandra högt uppe på avsatsen och bara njuta. Var tvungen att ta flera raster enbart för att dra efter andan och titta.

Så skall Ni gå från Abisko mot Mårma (eller något annat i närheten) så välj gärna Ballinvagge-Siellavagge som färdväg. Lite brant nerfärd men inte värre än att de allra flesta klarar det. Se dock till att gå så Ni slipper videsnåren för det är det gott om högt upp på sidan. I övrigt var det väldigt mycket växtlighet trots det höga läget så är Ni intresserade av botanik är det också intressant.
 
Frågor!

Hejsan Björn!

På måndag åker jag till Nikkaloukta för att kryssa Mårma och gå genom de nämnda dalarna, slutar i Abisko. Faktiskt den enda tur i runt Kebnekaise som intresserat mig, tar nog många år innan jag kommer dit igen enligt nuvarande planläggning. Därför kan lite färsk information var apå sin plats.
Jag är lite allergisk mot folk, vill vara ensam, så hur var det med möten? Storblockigt eller småsten i Ballinvaggi/Sielavaggi?
Vidare, klöv du Mårmapasset?

Mvh Hasse
 

avslutad210712

Gäst
Re: Frågor!

Röksvamp; sa:
Hejsan Björn!

På måndag åker jag till Nikkaloukta för att kryssa Mårma och gå genom de nämnda dalarna, slutar i Abisko. Faktiskt den enda tur i runt Kebnekaise som intresserat mig, tar nog många år innan jag kommer dit igen enligt nuvarande planläggning. Därför kan lite färsk information var apå sin plats.
Jag är lite allergisk mot folk, vill vara ensam, så hur var det med möten? Storblockigt eller småsten i Ballinvaggi/Sielavaggi?
Vidare, klöv du Mårmapasset?

Mvh Hasse

I tältlägret var det massor av folk (12 tält) men det berodde på att det var en grupp från ett tyskt universitet där precis när vi kom upp så om vi räknar bort dem så såg vi 2+3+4 personer på vägen från tältlägret till bron över Alesätno dvs rätt så ensamt.

Enda stället där det var lite mer blocksten och lite mera balansakt var i utgången från Siellavagge vilket innebär att det blir i ingången för din del. Handlade om en sträcka på ca 200 meter vilket jag tycker är rätt överkomligt.

Efter bron över Alesätno blir det lite sumpigt och lite videsnår och småbjörk men det är bara en kort sträcka. I övrigt relativt lättgånget.

Själva Mårmapasset och vägen dit gick vi inte så det kan jag inte bedömma men det står kort om det i den här tråden
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28113#post162341
 
Tack!

Tackar för snabb handläggning.
Tältlägret säger en hel del, nåja, jag är inte misantrop, lite glada tyskar gör ingen skada.

/Hasse
 

avslutad210712

Gäst
Tältlägret är inget tältläger längre utan bara ett namn på platsen så du får nog vara ensam där men otroligt fina tältplatser utmed en liten fin bäck. Dessutom en renoverad torvkåta som är väl värt ett besök.

I Ballinvagge finns en kåta markerad på fjällkartan men den är raserad. Fin tältplats dock.
 
Hej igen!

Jag gick igenom Siellavaggi från Alisvaggi och vidare genom Balliinvaggi. Vädret var det sämsta tänkbara, fast jag fick se Hongas och Siellatjåkas alpinas resning tack vare ett uppehåll.
De sterila sjöarna med omgivning är enligt min mening största behållning, månlandskap.
För att komma in i Siellavaggi måste en moränvall kryssas som kan vara lite besvärlig.
En invändning: de sterila sjöarna är knottens äggkläckningskammare. Rackarna åkte snålskjuts på ryggsäcken för att kunna suga blod vid tältplatsen.
En varning också: branten upp från Alisvaggi är inget för nybörjare! Den klår Mårmapasset.

Jag hade gått i 5 dagar i sträck, så vandringen genom Ballinvaggi var kanske inte den mest njutningsfulla.
Fann dock en isranunkel bland stenblocken vid Tjåmuhas östra utlöpare vilket lyfte bort hela dagens mödor.
2 tält i dalen när jag gick igenom.
Själv tältade jag vid ruinen, enda bra tältplats efter "svängen", sedan får man vänta till Tältlägret.

Kontentan blir: en sträckning värd besväret.

Mvh Hasse
 

avslutad210712

Gäst
Röksvamp; sa:
En varning också: branten upp från Alisvaggi är inget för nybörjare! Den klår Mårmapasset.

Bra upplysning eftersom jag då direkt kan jämföra och fundera på mårmapasset till nästa sommar.

Visserligen gick vi uppifrån och ner i den branten men visst funderade man lite på när man stod där uppe hur man skulle ta sig ner men eftersom flera sagt att det skulle gå bra så gick vi där. Var nog mest orolig för hunden eftersom vi hade den lös. Kände liksom inte för att ha en hund som slet i ett koppel när man stretade sig nerför branten *L*
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
C.O Vandring, hur mycket vätska? Fjällvandring 3
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
NaturBoel Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september? Fjällvandring 12
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Caminista Hur mycket folk i Jämtlandsfjällen i september? Fjällvandring 6
otterhall Fin vandring utan mycket folk :) Fjällvandring 27
Picea Hur vet ni hur mycket det blåser? Fjällvandring 8
ique Hur mycket är mycket folk? Fjällvandring 6
emailkia Hur mycket vatten för en vandringsdag? Fjällvandring 5
Tomis För mycket snö? Abisko vid midsommar Fjällvandring 6
maskrosfjun hur mycket bränsle? Fjällvandring 7
sts Abisko runt midsommar, mycket snö? Fjällvandring 6
mathiasggg Hur mycket utrustning? Fjällvandring 14
Georgwww Hur mycket vikt? Fjällvandring 2
2-stroke För mycket frystorkat? Fjällvandring 8
brigas mycket snö i fjällen Fjällvandring 9
Anderljung Hur mycket t-röd går åt per person per vecka? Fjällvandring 2
avslutat medlemskap1105 För mycket folk i Jotunheimen? Fjällvandring 1
Jonas_K4_9596 Fråga t."Sarek-Proffs" vid mycket vatten i Rapadalen? Fjällvandring 5
peppe_37 Mycket kläder Fjällvandring 27
flite Komprimera dunsäck, hur mycket och länge? Fjällvandring 4
Northstar Hur mycket flytande bränsle Fjällvandring 3
nidob49 Visst börjar det bli lite väl mycket..... Fjällvandring 3
steffcarro Mycket bra tält! Fjällvandring 0
Hur mycket snö är det i Sarek nu? Fjällvandring 1
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
JonathanSv Vacker natur + Fiske Fjällvandring 6
rollebollen förslag ödslig men vacker vandring runt Abisko Fjällvandring 0
Ekko Mäktig och vacker vandring Fjällvandring 1
EmmaHe Utsikt från Storvätteshågna Fjällvandring 3
Boots Utsikt, Unna Allakas - Alesjaure Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.