Planering Jämtlandstriangeln

Hej alla erfarna vandrare.

Jag och min fru har bara gått dagsturer i fjällen och alperna, men nu tänkte vi gå jämtlandstriangeln. Vi tänkte ta nattåg fram och tillbaka, och ha tre övernattningar i fjällen. Är det vettigast att sova i storulvån först eller sist? Hinner man gå till t ex blåhammaren redan första dan, om man kommer med tåget, och har bokat transfer till storulvån? Eller tvärt om, hinner man till tåget från blåhammaren, om man väljer att sova första natten i storulvån? Blir det stressigt att ha en transport varje dag, eller hinner man gott och väl förflytta sig. Tar det hela dagarna, eller hinner man en liten "utflykt" vid sylarna? Är det dumt att inte lägga en extra natt på sylstationen?

Som ni ser har jag många funderingar. Alla tips välkomnas. Tack på förhand.

/Petter
 
Jag tycker alltid att det är trevligt att avsluta vandringen på fjällstation. Käka lite god mat, hotellfrukost och sitta i bastun och ljuga med de andra vandrarna.
 
Till blåhammaren från storulvån är det väl har jag för mig bara 12 ganska lättgångna kilometrar så dit tar man sig ju ganska fort. Ingen av sträckorna är väl vidare tuff och med normalgod kondis bör man orka både att transportera sig och gå en utflykt när man kommit fram till respektive station. Vid vettigt väder är det absolut värt att stanna en natt till vid sylarna och traska upp på nån topp, gärna storsylen och varför inte via lillsylen!
 
Jag håller verkligen med efred; avsluta på Storulvån. Det är en fantastiskt fin fjällstation med milsvid utsikt över fjället från bastun. Dessutom har dom helt fabulöst god mat i restaurangen. En mycket angenäm avslutning på en vandring.
 
Tack för goda råd...

... vi har nu bokat rum i månadsskiftet augusti - september. Det blir en riktig lyxvandring med frukostar, lunchpaket och middagar, och sängar med lakan. Vi börjar och avslutar i storulvån. Kollade lite turförslag och börjar med en övernattning där. Så kan vi gå in skor och ryggsäckar lite med en utflykt första dagen. Sista dagen räknar vi med att hinna gå från Blåhammaren till Storulvån, äta god mat, och ändå hinna med tåget.

Som sagt, det blir första fjällvandringen. Men det här kommer att bli suveränt bekvämt, är jag säker på. Vi får se om vi ruffar till det lite nästa gång.
 
Dom flesta i det här forumet framhåller tält och folktomma områden som det bästa. Bra att ni lyfter fram att det finns ett alternativ som är enklare och med mindre av att prestera och mer av att finnas till. I fjällen finns något för alla olika behov och jag hoppas att ni kommer att finna eran grej. Annars, som sagtr bara att prova vidare...

Ha en bra tur,

//Peter
 
Jag har gått jämtlandstriangeln en gång och då anlände vi på em till Storulvån och sov där en natt. Gick morgonen därpå till Sylarna och dagen efter till Blåhammarn som också blev sista övernattningen. På Blåhammarn åt trerättersmiddag och badade bastu. Helt underbart!
Sista sträckan är ju bara 12 km så vi var framme före lunch, i god tid till tåget hem.

God tur!
 
Dom flesta i det här forumet framhåller tält och folktomma områden som det bästa. Bra att ni lyfter fram att det finns ett alternativ som är enklare och med mindre av att prestera och mer av att finnas till. I fjällen finns något för alla olika behov och jag hoppas att ni kommer att finna eran grej. Annars, som sagtr bara att prova vidare...

Ha en bra tur,

//Peter

Alla har vi haft vår period av Det-är-för-mycket-folk-i-fjällen-Vart-ska-jag-åka-för-att-slippa-se-en-enda-människa. Trerätters på fjällstationer är inte så dumt som omväxling :)
 
Kan bara hålla med. En av anledningarna att jag fortsätter gå just här, man kan med tältet undvika att träffa en enda människa och när andan faller på, så är det nära till enklare stugor och även till trerätters med alla tillbehör man kan önska.

/Peter
 
Varifrån reser du och vad är det för transfer till storulvån du pratar om?

Jag vill också åka dit men bor i Stockholm och saknar bil och körkort. Om det finns något annat sätt att resa så berätta.
 
Varifrån reser du och vad är det för transfer till storulvån du pratar om?

Jag vill också åka dit men bor i Stockholm och saknar bil och körkort. Om det finns något annat sätt att resa så berätta.

Jämtlandstriangeln är det mest tillgängliga fjällområdet för icke-bilburna. I ditt fall tåg till Enafors och buss därifrån till Storulvån. Tar du nattåget lämnar du Stockholms Central sent på kvällen och är på fjällstationen vid tiotiden nästa morgon.* Väl där kan man antingen ta det lugnt en dag innan man beger sig ut på vandring eller fika och gå till någon av stugorna/fjällstationerna Blåhammaren, Sylarna eller Gåsen.

*) enligt tidtabell, det har ju varit lite svajigt med SJs tidhålning ibland
 
Till blåhammaren från storulvån är det väl har jag för mig bara 12 ganska lättgångna kilometrar så dit tar man sig ju ganska fort. Ingen av sträckorna är väl vidare tuff och med normalgod kondis bör man orka både att transportera sig och gå en utflykt när man kommit fram till respektive station. Vid vettigt väder är det absolut värt att stanna en natt till vid sylarna och traska upp på nån topp, gärna storsylen och varför inte via lillsylen!

Tycker absolut att ni ska upp på någon av topparna, men jag tror inte att ni ska räkna med att gå över kammen mellan topparna. Jag upplever den som rätt läskig. Och om ni börjar med den svenska toppen så måste ni klättra ner en bit till kammen. Så jag skulle säga att ni borde börja med den topp ni helst vill upp på och sen se om ni vill gå kammen eller vända tillbaka.

På bilden så ser du höjdskillnaden mellan lillsylen och kammen.
 

Bilagor

  • DSC03019.jpg
    DSC03019.jpg
    50.3 KB · Visningar: 2,820
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Vandrings hastighet och tur planering Fjällvandring 18
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
shiloh Rimlig planering Abisko -> Nikkaluokta? Fjällvandring 1
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
saraabeiramar Planering av långvandring Nordkapp-Grövelsjön Fjällvandring 15
spix kebnekaise planering Fjällvandring 17
mudlest Planering för premiärvandring i Sarek Fjällvandring 14
liksomeljest Hjälp med planering och Kebnekaise topptur tack! Fjällvandring 8
skuggarvet Planering för sommaren. Fjällvandring 31
orca Planering av vandringsväg... Fjällvandring 2
Pauwii Jämtlandstriangeln Fjällvandring 10
Consultra Aktuellt myggläge i Jämtlandstriangeln??? Fjällvandring 16
Peter87a Eldstäder Jämtlandstriangeln Fjällvandring 1
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
ZettLind Jämtlandstriangeln Fjällvandring 2
pajaflow Jämtlandstriangeln Fjällvandring 14
everest4ever jämtlandstriangeln Fjällvandring 3
streakingcaddis Istället för Jämtlandstriangeln Fjällvandring 4
carfredrikjonson Jämtlandstriangeln - två etapper på en dag? Fjällvandring 9
Fredde_74 Jämtlandstriangeln boende Fjällvandring 10
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
Vattenvargen Grövelsjön kontra JÄmtlandstriangeln Fjällvandring 13
franke Samåkning jämtlandstriangeln :) Fjällvandring 1
FlyerSword Alternativ till Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
Knallarn Jämtlandstriangeln början av juni - möjligt? Fjällvandring 25
Dalu0700 Singelvandring Jämtlandstriangeln Juli 16 – Juli 19 Fjällvandring 0
Linda G Vandringssällskap sökes i juli Jämtlandstriangeln Fjällvandring 0
Christian1 Jämtlandstriangeln, Rondane eller Mallis? Fjällvandring 6
NaturBoel Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september? Fjällvandring 12
strang3 Tips till Jämtlandstriangeln Fjällvandring 29
Knawt Jämtlandstriangeln v31 Fjällvandring 11
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
Ivar.T Jämtlandstriangeln sista veckan i juni Fjällvandring 16
berekson Jämtlandstriangeln med barn Fjällvandring 11
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
rolang Jämtlandstriangeln maj/juni Fjällvandring 11
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
Hannes Lindgren Kungsleden Abisko-Nikka/Kebne resp. Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 7
Newlin Snöläge i jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
Zaine Behöver tips, Jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
Norrskenet Tips jämtlandstriangeln Fjällvandring 6
Jocklas Grövelsjön eller Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 12
skogsmuller Jämtlandstriangeln v40: snö? Fjällvandring 9
Norbergr Jämtlandstriangeln eller Vålådalen? Fjällvandring 7
Joakim Ambrosson Jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.