Tips jämtlandstriangeln

Jag och en kompis ska vandra jämtlandstriangeln om ca 2 veckor, önskar få lite tips om vad man ska tänka på, ha med sig och så vidare. Vi har tidigare vandrat en sträcka på högakusten leden förra sommarenså vi är rätt så nybörjare, han har dock vandrat kortare sträckor av jämtlandstriangeln men inte en hel etap. Tänkte bo i tält, så tips på tältplatser och vars man kan få tag i vatten vore också bra. Hur brukar temperaturen och vädret vara vid den här tiden? Tacksam om ni vill dela med er av era erfarenheter längs jämtlandstriangeln.
 
Hej!

Jag ska citera en stugvärd som jag pratade med "hittar du inga tältplatser, så har du inte i fjällen att göra". Skämt och sido, det finns jätte mycket fina tältplatser längs hela den sträckan.

Vatten tar man från bäckarna. Det är renare än det vattnet du har i kranen hemma. Ibland kan det ha blivit föroreningar, som t.ex. efter flygolyckan vid Kebnekaise. Men då är det väl informerat i området, hur man ska göra o.s.v.

Temperaturen kan variera från +25 grader till några minusgrader. Och det kan växla väldigt snabbt.

Men det finns rastskydd och du går mellan tre fjällstationer, så blir det några problem är det bara att krypa in.

Kom ihåg:
Vantar, mössa, regnkläder och någon varm tröja.


Sen är det bara att ha roligt!
 
Hej,
Tältplatser finns överallt - du behöver ju inte mer än kanske 2x3 meter plan yta för ett tvåmanstält. Vatten hittar du som tidigare sagts i varenda jokk och jag brukar använda mig av ett par MER-flaskor som har bred öppning för att spara vikt och för enkelheten att fylla i grunda jokkar. Temperaturen har nämnts tidigare, dvs omväxlande varför jag använder en sommarsovsäck och kompletterar med förstärkningsplagg som går att sova i om det skulle bli riktigt kallt. Därav mössa, tröja och ett par tjocka strumpor även mitt i sommaren.

När det gäller övrigt att ha med sig är min princip att det ska vara så lite som möjligt - det är en himla skillnad att vandra med tio kilo på ryggen eller tjugo...

Sylarna har ingen restaurang så där får du laga din mat själv, men Blåhammaren har ett fantastiskt kök där middagen är värd varenda krona. På Sylarna kan du å andra sidan köpa mat i butiken så om du inte vill bära med dig extra vikt går det alltid att handla där.

Hur länge hade du tänkt vara ute och finns det tid i planeringen för utflykter utanför själva triangeln?
 
Tack för alla tips. Vi har ingen direkt tidsplanering Patrik_L vi känner att vi ska ta den tid vi behöver fokuset ligger på att ta oss runt, vår kondis är väl inte den bästa inte min i alla fall och dessutom har jag ett knä som bråkar med mig, så vår plan är att gå så mycket eller lite vi orkar per dag och kanske sattsa på en extra dag. Pga mitt knä strävar jag efter att ha så lite packning som möjligt med, har dessutom en ryggsäck på endast 55L.
 
Mitt tips är att inte missa att gå upp till själva Sylmassivet vilket tyvärr många gör. Vill man inte göra en topptur kan man ändå gå in i hjärtat av Sylarna för att få känslan av hur mäktigt det faktiskt är. Det känslan får du inte genom att bara titta på det från Sylstation.
 
Tack för alla tips. Vi har ingen direkt tidsplanering Patrik_L vi känner att vi ska ta den tid vi behöver fokuset ligger på att ta oss runt, vår kondis är väl inte den bästa inte min i alla fall och dessutom har jag ett knä som bråkar med mig, så vår plan är att gå så mycket eller lite vi orkar per dag och kanske sattsa på en extra dag. Pga mitt knä strävar jag efter att ha så lite packning som möjligt med, har dessutom en ryggsäck på endast 55L.

Låter sunt! Jag kan tipsa om att använda stavar om du har knäproblem. Liten och lätt ryggsäck är också bra...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
strang3 Tips till Jämtlandstriangeln Fjällvandring 29
Zaine Behöver tips, Jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
Karolina86 Tips! Fjällvandring 8
CeciliaHG vålådalen-gåsen-helags-vålådalen. tips? Fjällvandring 9
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.