Jämtlandstriangeln

Jämtlandstriangeln v.29-31

Hej där ute :)

Jag är nybörjare på fjällvandring och tänkte prova jämtlandstriangeln i sommar nångång mellan veckorna 29-31, då jag har förstått att det är ett bra område att börja i.
Jag är speciellt nyfiken på Sylarna!

Dels är jag ute efter lite tips o erfarenheter.
- Vad behöver jag ha med mig om jag vandrar dagsturer mellan fjällstationerna?
- Hur fungerar det med "bäddplatserna" på fjällstationerna?
- och hur gör man med mat?

Sen skulle det vara kul att hitta nån annan att slå följe med delar eller hela turen :)
Jag kommer att åka bil från stockholm, finns plats för fler!
Skriv gärna här i tråden eller maila!

mvh Andrea :)
 
Senast ändrad:
Det enda du behöver för att vandra sträckan Storulvån-Sylarna-Blåhammaren-Storulvån eller omvänt är en fet plånbok (kort går bra).

Skämt åsido, det handlar om den kanske mest upptrampade delen av hela den svenska fjällvärlden (tillsammans med sträckan Abisko-Keb) så den kan verkligen njutas lätt packad om man bor inomhus på stationerna och köper all maten där, resp. njuter av Blåhammarens restaurangkök. Ryggsäcken skall inte behöva väga mer än 8 kilo.

Boende på stationerna finns i olika prisklasser, från dubbelrum till liggplatser i flerbäddsrum. STF-medlemskap ger rabatt. Vissa perioder kan det vara fullbelagt men ingen avvisas utan erbjuds minst en madrassplats på golvet.

Om du inte redan har väl ingångna vandrarkängor så klarar du dig med gymnastikskor. Dom kommer dock sannolikt att bli blöta så då bör du ha med dig inomhustofflor medan skorna står i torkrummet över natten. För övrigt är det väl viktigt att inte glömma självklarheter som regnkläder och myggmedel.

Har du inte i förväg ordnat med sällskap på turen så tycker jag inte att du skall vara rädd för att vandra själv. Leden är säker,lättgången och lättorienterad och det är mycket folk ute. Dessutom så är det lättare att söka/få kontakt med andra vandrare om man är själv än om man är i en grupp.

Lycka till!
 
Nu har jag bara gjort triangeln vintertid men har varit i Jämtlandsfjällen en hel del.

Om du ska gå triangeln på sommaren och bo på fjällstationerna så behöver du inte så mycket packning. Förutom ombytesunderställ, regnställ och någon lite varmare tröja så räcker det egentligen med termos och en kåsa. I och med att du ska bo på stationerna så räcker det gott med t.ex. ett reselakan i bomull eller siden (lättare).

- Storulvån har både kök att använda och servering. Dessutom har man en ganska välsorterad butik.
- Blåhammaren har gästkök i annexet. Om du går ensam eller endast är två så kan jag vermt rekommendra deras middagssittning med bordsplacering mm. Det är ett väldigt bra sätt att träffa andra vandrare och få en kul kväll med många goda tips och idéer.
- Sylstationen har gästkök. De har också en ganska bra sortering i butiken. Stationen ligger väldigt vackert, även om jag själv tycker att den är så stor at det blir lite av hotellkänsla över den, Om du har lust ch möjlighet så kan jag rekommendera en bestigning av Syltoppen. Tror att det går guidade turer då och då. Jag har bara gjort det vintertid. Verkligen spektakulär utsikt om vädret är bra .. .kan se ända ut till Tronheimsfjoren.
Givetvis är det ganska mycket dyrare att köpa mat på sådana ställen men om du bara ska vara ute i tre dagar så kan det vara värt att spara på vikten som du bär. Ett tips är att ta med sådant som är lätt och köpa sådant som är tungt.

Om det är dåligt väder så finns det raststugor/vindskydd halvvägs mellan samtliga dessa fjällstationer - Ulvåtjärn, Enkälen och Spåjme (om jag minns rätt).

Sängplatser finns att boka i förväg på alla dessa tre stationer. De har dock som policy att alltid förse alla som kommer dit en sängplats på ett eller annat sätt. Det innebär en madrass och en filt där det finns ett par kvadratmeter ledigt golv.

Ett tips på ett alternativ är att gå till Gåsen ... antingen som ett fjärde "ben" och göra en Jämtlandskvadrat, eller istället för Blåhammaren. Gåsen är en av mina favoriter bland fjällstugor. Ligger väldigt fint med milsvid utsikt. Sträckan mellan Storulvån och Gåsen går via Tjallingen och tfram till Gåsån till stor del i kanten av björkskogen. Här finns ingen el, vattnet hämtas i bäcken och försäljningen av saker att laga mat av är begränsad till torrskaffning.

Lycka till!
 
Om du gillar god mat så rekommenderar jag starkt att du bär med dig (*) käk till sylarna men äter middagen på blåhammaren.
Det är som sagt en minst sagt upptrampad sträcka, så det är egentligen bara att gå på. Dock ÄR det trots allt fjällmiljö, så se till att du kan klara en dag i busväder. Jag har hamnat i så tät dimma mellan storulvån och blåhammaren att vi faktiskt tappade bort leden vid ett tillfälle. Inga problem om karta och kompass är med, men om vi utgått från att "vi ser ju stigen" så hade läget varit lite otäckt. Det är också ett vadställe mitt mellan storulvån och blåhammaren. Förmodligen går du torrskodd över, men det har hänt att vandrare fått vända där när det regnat mycket.

Vill du sova bekvämt på stationerna så boka i god tid. Annars blir det sovsal. Ta med en lätt sovsäck (och öronproppar)

Lycka till och njut ordentligt. Det finns skäl till att den sträckan vandras av så många...

(*) När man har ett ordentligt kök, som på stationerna, kan man få till klart godare mat på egna torrvaror än vad som säljs i affären där. Frukosten kan däremot vara värd att köpa till på plats för att spara vikt i packningen. Snabbgröt och pulvermjölk smakar hur bra som helst när man bor i tält, men när de runt omkring äter färskvaror är det inte riktigt samma sak...
 
En underbar tur som vi gick veckan innan midsommar. Då var det lite folk....ja ingen faktiskt. Och vi sov i jourrummen. Varma dagar,mycket vatten i bäckarna och snön låg här och där.
 
Tack allihopa för era svar!

Låter lockande att göra en kvadrat och ta med Gåsen också, vill gära vara ute mer än tre dagar, tänkte nog att jag skulle stanna på något ställe en extra natt och göra någon dagstur.. förmodligen sylarna då kanske :)
Någon som vet mer om guidade dagsturer från fjällstationerna, är det olika från år till år, vad kostar det ungefär?

(*) När man har ett ordentligt kök, som på stationerna, kan man få till klart godare mat på egna torrvaror än vad som säljs i affären där. Frukosten kan däremot vara värd att köpa till på plats för att spara vikt i packningen. Snabbgröt och pulvermjölk smakar hur bra som helst när man bor i tält, men när de runt omkring äter färskvaror är det inte riktigt samma sak...

Några måltidstips hur man kombinerar egna torrvaror och köpta, vad är bra att ha med sig och vad finns i butikerna? Jag vill gärna göra min egen mat, kanske ha med kök och tillaga lunch själv nån/några dagar för känslans skull :)

Och hur är det att inte boka och ta det enklaste boendet, kan man alltid få en madrass eller kan man bli tvungen att ta ett rum?

En underbar tur som vi gick veckan innan midsommar. Då var det lite folk....ja ingen faktiskt. Och vi sov i jourrummen. Varma dagar,mycket vatten i bäckarna och snön låg här och där.

Låter härligt :) Vad är jourrum för något?

Tack igen allihopa

Ni får gärna forstätta tipsa om sånt som nybörjare brukar missa!
 
Några måltidstips hur man kombinerar egna torrvaror och köpta, vad är bra att ha med sig och vad finns i butikerna? Jag vill gärna göra min egen mat, kanske ha med kök och tillaga lunch själv nån/några dagar för känslans skull :)
En riktig "stationshöjdare" är risotto. Avorioris, en buljongtärning, lite lök, lite parmesan och (det enda som väger) en liten vintetra.

Riktigt rökta och torkade charkvaror är också vikteffektiva och hållbara.

Linsgryta med jordnötter och chutney blir gott och ingredienserna väger inte mycket.
 
Låter lockande att göra en kvadrat och ta med Gåsen också, vill gära vara ute mer än tre dagar, tänkte nog att jag skulle stanna på något ställe en extra natt och göra någon dagstur.. förmodligen sylarna då kanske :)
Någon som vet mer om guidade dagsturer från fjällstationerna, är det olika från år till år, vad kostar det ungefär?



Några måltidstips hur man kombinerar egna torrvaror och köpta, vad är bra att ha med sig och vad finns i butikerna? Jag vill gärna göra min egen mat, kanske ha med kök och tillaga lunch själv nån/några dagar för känslans skull :)

Och hur är det att inte boka och ta det enklaste boendet, kan man alltid få en madrass eller kan man bli tvungen att ta ett rum?



Låter härligt :) Vad är jourrum för något?

Tack igen allihopa

Ni får gärna forstätta tipsa om sånt som nybörjare brukar missa!

Jourrummen är de rum som alltid är öppna. Året om....även när resten av stationen eller stugan är stängd. Strax innan midsommar är det ofta bara dessa öppna.
Undantagsvis när vi gick förra året mellan Ammarnäs och Hemavan....då fanns det stugvärdar i stugorna innan midsommar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pauwii Jämtlandstriangeln Fjällvandring 10
Consultra Aktuellt myggläge i Jämtlandstriangeln??? Fjällvandring 16
Peter87a Eldstäder Jämtlandstriangeln Fjällvandring 1
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
ZettLind Jämtlandstriangeln Fjällvandring 2
pajaflow Jämtlandstriangeln Fjällvandring 14
everest4ever jämtlandstriangeln Fjällvandring 3
streakingcaddis Istället för Jämtlandstriangeln Fjällvandring 4
carfredrikjonson Jämtlandstriangeln - två etapper på en dag? Fjällvandring 9
Fredde_74 Jämtlandstriangeln boende Fjällvandring 10
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
Vattenvargen Grövelsjön kontra JÄmtlandstriangeln Fjällvandring 13
franke Samåkning jämtlandstriangeln :) Fjällvandring 1
FlyerSword Alternativ till Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
Knallarn Jämtlandstriangeln början av juni - möjligt? Fjällvandring 25
Dalu0700 Singelvandring Jämtlandstriangeln Juli 16 – Juli 19 Fjällvandring 0
Linda G Vandringssällskap sökes i juli Jämtlandstriangeln Fjällvandring 0
Christian1 Jämtlandstriangeln, Rondane eller Mallis? Fjällvandring 6
NaturBoel Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september? Fjällvandring 12
strang3 Tips till Jämtlandstriangeln Fjällvandring 29
Knawt Jämtlandstriangeln v31 Fjällvandring 11
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
Ivar.T Jämtlandstriangeln sista veckan i juni Fjällvandring 16
berekson Jämtlandstriangeln med barn Fjällvandring 11
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
rolang Jämtlandstriangeln maj/juni Fjällvandring 11
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
Hannes Lindgren Kungsleden Abisko-Nikka/Kebne resp. Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 7
Newlin Snöläge i jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
Zaine Behöver tips, Jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
Norrskenet Tips jämtlandstriangeln Fjällvandring 6
Jocklas Grövelsjön eller Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 12
skogsmuller Jämtlandstriangeln v40: snö? Fjällvandring 9
Norbergr Jämtlandstriangeln eller Vålådalen? Fjällvandring 7
Joakim Ambrosson Jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
elin.m.johansson Vandringssällskap Jämtlandstriangeln (och runt de krokarna) med kort varsel! Fjällvandring 1
meringa Huggormar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 8
petter_b Planering Jämtlandstriangeln Fjällvandring 15
Kicki_86 Frukost i Jämtlandstriangeln Fjällvandring 4
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
Johansp Jämtlandstriangeln kring midsommar Fjällvandring 0
pfilipsson Status kring Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 6
Mr. O Fiske utmed Jämtlandstriangeln Fjällvandring 4
thewanderer Jämtlandstriangeln V41-v42? Fjällvandring 1
Daddy Jämtlandstriangeln - med fiske?? Fjällvandring 0
xtrem Jämtlandstriangeln i helgen..? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.