Jämtlandstriangeln

Jämtlandstriangeln v.29-31

Hej där ute :)

Jag är nybörjare på fjällvandring och tänkte prova jämtlandstriangeln i sommar nångång mellan veckorna 29-31, då jag har förstått att det är ett bra område att börja i.
Jag är speciellt nyfiken på Sylarna!

Dels är jag ute efter lite tips o erfarenheter.
- Vad behöver jag ha med mig om jag vandrar dagsturer mellan fjällstationerna?
- Hur fungerar det med "bäddplatserna" på fjällstationerna?
- och hur gör man med mat?

Sen skulle det vara kul att hitta nån annan att slå följe med delar eller hela turen :)
Jag kommer att åka bil från stockholm, finns plats för fler!
Skriv gärna här i tråden eller maila!

mvh Andrea :)
 
Senast ändrad:
Det enda du behöver för att vandra sträckan Storulvån-Sylarna-Blåhammaren-Storulvån eller omvänt är en fet plånbok (kort går bra).

Skämt åsido, det handlar om den kanske mest upptrampade delen av hela den svenska fjällvärlden (tillsammans med sträckan Abisko-Keb) så den kan verkligen njutas lätt packad om man bor inomhus på stationerna och köper all maten där, resp. njuter av Blåhammarens restaurangkök. Ryggsäcken skall inte behöva väga mer än 8 kilo.

Boende på stationerna finns i olika prisklasser, från dubbelrum till liggplatser i flerbäddsrum. STF-medlemskap ger rabatt. Vissa perioder kan det vara fullbelagt men ingen avvisas utan erbjuds minst en madrassplats på golvet.

Om du inte redan har väl ingångna vandrarkängor så klarar du dig med gymnastikskor. Dom kommer dock sannolikt att bli blöta så då bör du ha med dig inomhustofflor medan skorna står i torkrummet över natten. För övrigt är det väl viktigt att inte glömma självklarheter som regnkläder och myggmedel.

Har du inte i förväg ordnat med sällskap på turen så tycker jag inte att du skall vara rädd för att vandra själv. Leden är säker,lättgången och lättorienterad och det är mycket folk ute. Dessutom så är det lättare att söka/få kontakt med andra vandrare om man är själv än om man är i en grupp.

Lycka till!