Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips

Vi är tre personer som i slutet av maj kommer åka till sbisko fjällstation och därifrån göra dagsturer under fyra dagar. Vi har god kondition och styrka men någorlunda noviser för vandring.

Vad är era härligaste turtips som är på en dags distans från stationen och tillbaka? Ge oss bästa möjliga förutsättningar för att verkligen fastna för fjällvandring!
 
Just Abisko känner jag inte till så väl. Men ni har koll på att slutet av maj är före vandringssäsongen? Kan vara väldigt blött och slaskigt då. Normalt brukar säsongen börja från midsommar och framåt, men även då kan det vara väldigt blött.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 

avslutad210712

Gäst
Känslan är att det är i tidgaste laget för att kunna välja alltför mycket bland olika turer utan Ni kommer troligen att få "gå där det går" pga snö och smältvatten.

Annars är Kårsavagge fint även om Ni på en dag mest hinner upp ovanför trädgränsen innan Ni får vända.

Är liften igång kan Ni åka upp och sen gå neråt men räkna med en del snölegor.
 
Känslan är att det är i tidgaste laget för att kunna välja alltför mycket bland olika turer utan Ni kommer troligen att få "gå där det går" pga snö och smältvatten.

Annars är Kårsavagge fint även om Ni på en dag mest hinner upp ovanför trädgränsen innan Ni får vända.

Är liften igång kan Ni åka upp och sen gå neråt men räkna med en del snölegor.

Kårsavagge lär väl vara extremt blött i Maj med tanke på att leden går där allt smältvatten från sydsidan rinner ner i dalen.
I Maj skulle jag istället satsa på skidåkning i Riksgränsen.

/M
 
Kårsavagge lär väl vara extremt blött i Maj med tanke på att leden går där allt smältvatten från sydsidan rinner ner i dalen.

I Maj skulle jag istället satsa på skidåkning i Riksgränsen.



/M



Bra input, vi får hålla koll på vätan.

Resan är planerad och och bokad så vi får göra bästa möjliga av läget.

Vart och hur bör vi röra oss för att få en bra upplevelse trots tidpunkten?

Får vi blodad tand så har vi istället en hel sommar på oss att skapa ett nytt tillfälle. Vi måste ju se det från den ljusa sidan!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Det är fint att promenera längs Ábeskoeatnu, precis nedanför fjällstationen. Med stor chans att pricka in värsta vårfloden så kommer den nog att vara spektakulär. Annnars kan ni kanske promenera upp mot Tältlägret / Ballinvággi och se hur långt ni kommer innan mängden snö eller väta sätter stopp. Tror kanske inte att ni bör planera några längre utflykter upp på kalfjället. Låt väder, humör och snö-/vattenläge avgöra i stunden och planera inte in några "måsten" i förväg. Hoppas att ni kommer att få några fina dagar i Abisko!

(Här brukar finnas kameror där det går att kolla snöläget men de verkar inte funka just nu, hoppas att de kommer upp igen...)
 
Jag har "åkt" skidor genom Abisko en vecka in i maj, då hade våren kommit till dalen som utgör Abisko nationalpark medan det uppe på Kungsleden (kalfjället) söder om Abisko fortfarande var full vinter.
I Abisko var det rutten genomslagssnö, barmarksfläckar på exponerade åsar och vissa jockar hade gått upp alternativt flödade vattnet ovanpå isen. Inget bra skidföre precis, och absolut inte vandringsbart.
Med den erfarenheten skulla jag undvika planera en vandringssemester i Abisko så tidigt på säsongen som maj månad.
 
Bra input, vi får hålla koll på vätan.

Resan är planerad och och bokad så vi får göra bästa möjliga av läget.

Vart och hur bör vi röra oss för att få en bra upplevelse trots tidpunkten?

...
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Är skidåkning helt uteslutet?
Det är en härlig upplevelse att både gå på tur och åka utför i Majsolen.

/M
 
Det har varit mycket skidåkning nu under vintern Under dessa tre dagar blir det bara vandring.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag har "åkt" skidor genom Abisko en vecka in i maj, då hade våren kommit till dalen som utgör Abisko nationalpark medan det uppe på Kungsleden (kalfjället) söder om Abisko fortfarande var full vinter.

I Abisko var det rutten genomslagssnö, barmarksfläckar på exponerade åsar och vissa jockar hade gått upp alternativt flödade vattnet ovanpå isen. Inget bra skidföre precis, och absolut inte vandringsbart.

Med den erfarenheten skulla jag undvika planera en vandringssemester i Abisko så tidigt på säsongen som maj månad.



Vad skulle du säga är genomförbart i dal och omnejd vid den här tiden?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
t0mmy Dagsturer Saltoluokta/Abisko - hur brukar folk göra? Fjällvandring 10
PL Abisko Turiststation 5 dagar + tips på dagsturer Fjällvandring 8
quango Dagsturer från Abisko Fjällvandring 2
ala Dagsturer runt Abisko Fjällvandring 5
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Jojosurf Komma ut till Abisko Fjällvandring 3
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.