Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven.

Hej!

Förra sommaren hade vi med några brittiska vänner på fyra dagargs kanotpaddling i Lagan i södra Småland och trots att de bor på gränsen till Skottland och ofta är ute på flerdagarsvandringar både i Lake District och i Skottland och trots att Lagan i södra Småland flyter igenom en rad mindre samhällen med ibland upp till 4000 invånare och flera gånger flöt under motorvägen (E4) så tyckte de att detta var en av de finaste naturupplevelser de haft pga så mycket "orörd natur" och en känsla av isolation från stad och häkt. När vi varit med dem på dagsturer i Lake District och trots off-season så har det ju ändå varit rätt mycket folk på de olika topparna.

Även om det är mycket skog och var en lugn tur så blev vi lite förbluffade och insåg att om de känner så för fyra dagar i södra Småland så måste vi verkligen ta med dem på vår nästa fjällvandring i de nottbottniska fjällen.


Sitter med diverse sparade trådar här på Utsidan samt lite böcker av Claes Grundsten lånade från biblioteket och försöker planera sommarens fjällvandring. Jag och frun har tidigare vandrat både Vakkotavare->Nikkaluokta och en vecka i Jämtlandsfjällen.

De parametrar jag vill ha med är blandannat (om möjligt att få med alla):
  • Lugna fjälldalar
  • Fjällhedar
  • Någon topp med hög belöning i form av fin utsikt kontra insatsen att bestiga den
  • Karg fjällmiljö (ie: som nära toppen på Keb eller Tarfala)
  • Passövergång
  • Stora kontraster
  • Om möjligt kunna undvika Kebnekaise fjällstation och sträckan fjällstationen till Nikkaluokta.

Vi kommer att tälta, vi kommer antagligen att vara runt 8-10 pers och de flesta har utevana, men inte alla kommer att ha just fjällvana. Tidsram för vandringen är 7 dagar.

Initialt tänkte jag att vi skulle gå Abisko-Vakkotavare. Har som sagt vandrat Vakkotarevare->Nikkaluokta tidigare men denna gången hade det ju isåfall blivit från andra hållet och därmed nya vyer samt att mer än hälften av vandringen hade varit i ny terräng (Abisko->Singi).

Men sen har jag dels läst om Nallo och Vistavaggi och blivit sugen på att inkludera dessa mål samt insett med tidsramen på 7 dagar så kan de vara svårt att få in både toppbestigning och hinna se riktigt karg fjällmiljö


Leker därför lite med tanken att vandra Abisko – Abiskojaure – Alesjaure – Vistas – Nallo – Sälka – Tarfala – Nikkaluokta (till Nikkaluokta över fjälplatån). Här finns länk till en som planerade att gå samma tur men som jag tror gick en annan i slutändan.

Håller fortfarande på att läsa på lite mer på detaljnivå om de olika sträckorna. Men initialt känns det som att jag får med alla kriterier av de i listan ovan. Missar jag något? Är det någon som har förslag på modifikationer eller ännu bättre färdplansförslag?

Är det någon av sträckorna som endast har tältplatser som är särskilt vindutsatta? Efter sommarens försök till tältning nära Sylarna som slutade med natt inomhus på fjällstation så är detta någon som oroar mig -- förtar så mycket av upplevelsen att tvingas sova inomhus.

Kom supergärna med input!
 
Har i alla fall ett snabbt tips.
Se för guds skull till så att er vandring inte sammanfaller med Fjällräven Classic. Jag gick kungsleden i fjol och vi hade helt missat att detta evenamang skulle gå av stapeln, vilket ledde till att det var ett konstant hejande tills vi kom bortom Singi, då vi gick motströms mot folkmassan. Lite skillnad från hur det var mellan Kvikkjokk och Jäkkvik där man stötte på någon varannan dag, vilket gav mer vildmarkskänsla.
 
Tack för svaret! Planen är att gå sista veckan i augusti då det förhoppningsvis inte ska vara någon Fjällräven Classic.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Jag tycker det låter som en fin tur! 7 dagar är dock i underkant enligt min mening, och lämnar absolut inget utrymme för en toppbestigning. Försök om möjligt att få ytterligare ett par dagar.

Ett alternativ som sparar tid är att gå direkt från Vistas till Kaskasavagge (rösad led) och vidare (orösat) på Tjeuralako mot Nikkaluokta. Då ryms kanske en toppbestigning av t. ex. Tarfalatjåkka. Men visst, då missar man Nallo och Tarfala som är sevärda platser.

Ett annat alternativ är förstås att följa Kungsleden ända ner till Guobirvagge och därefter gå som planerat mot Tarfala.

Om ni fullföljer din plan vill jag peka på följande. Från Sälka går ni förmodligen Guobirvagge mot Tarfala. Från dalgångens mitt och ner till östsidan av Tarfalasjön finns inga tältplatser alls. Det är bara stenrösen hela vägen, vilket också är tidsödande att gå. Ni bör alltså tälta en bit in i dalen för att orka med etappen till Tarfala.

Från Gaskkasjavri, eller Svarta sjön, är det brant ner mot Tarfalasjön. Många går här några meter ute på glaciären ett stycke. Om detta innebär en risk vet jag inte trots att frågan har diskuterats här på Forum. Av den diskussionen framgick dock att man uppifrån kan hålla utkik efter rösen som markerar var man lämpligen kan klättra ner utan att behöva gå på isen.

Lycka till med planeringen och turen önskar Pelle
 
Tack för synpunkterna -- inser också att ju mer jag läser om sträckan Sälka-Tarfala så känns det som att man egentligen borde räkna två dagar där.


Då det kan bli svårt att öka på antalet dagar så funderar jag på följande sträckning istället: Abisko-Abiskojaure-Alesjaure-Tjäkta-Nallo-Vistas-Nikkaluokta. Borde ta 6 dagar, särskilt om båttransport i Vistas nyttjas. Det borde lämna utrymme åt en buffert dag som kan vara antingen toppbestigning eller vilodag.


Och visst får man också med kargheten i passet mellan Tjäkta och Nallo?


Input emottages tacksamt!
 
Sträckan Abisko-Abiskojaure är väl inte den mest spännande om man säger så. Det är mest skog och känns lite som en transportsträcka.

Jag antar att du har koll på att stora delar av din tänkta vandring går på Kungsleden och att det är ganska många som går där?

Jag brukar istället föreslå Prinsleden (som den beskrevs i någon av STFs tidningar). Du tar tåget till Katterat, det är någon timme efter Abisko. Därifrån mot Hunddalshytta. Den första sträckan är det en grusväg att gå på så det är lätt vandring. Jag tyckte att området var fint. Från Hunddalshyttan gick jag direkt till Unna Allakas. De norska bergen är late högre än de svenska och naturen känns lite mer dramatisk.
Från Unna Allakas till Alesjaure är det ett par pass och en stor fjällplatå att passera. Alesjaure till Vistas är fin och lätt vandring. Sedan gick jag Vistas-Tarfala och från Tarfala till Nikkaloukota.

Kommer du till Tarfala så kan du överväga att besöka Pallins halvjökull. Det är en isgrotta under snön, motsatsen till att på på topptur skulle man kunna säga, men det var ett häftigt ställe. Annars är Kaskasatjåkka en topp på över 2000 meter som går att nå från Tarfala.
 
Tack för det tipset -- googlade på sträckorna och hittade din blogg med fina bilder från sträckan.

Överväger just nu dessa alternativ:

Alternativ 1: Katterat - (Hundsalshytta) - Unna allakas - Alesjaure - Tjäkta - Nallo - Vistas - (ev båttransport sista kilometrarna) Nikkaluokta. Borde väl ta 7 dagar? Och isåfall försöka slänga in en extra dag, det ger sammanlagt 1,5 extradagar varav en dag som kan användas som toppbestigningsdag eller vilodag. Dvs sammanlagt 8 dagar. Är detta rimligt beräknat?

Alternativ 2: Kattterat - (Hundalshytta) - Unna Allakas - Alesjaure - Vistas - Tarfala - Nikkaluokta. 6+1 dag. Men här missar vi Nallo vilket jag är lite sugen på.

Alternativ 3: Abisko - Abiskojaure - Alesjaure- Tjäkta - Nallo - Vistas - Nikkaluokta. 6+1 dag. Här får vi med Nallo, men missar sträckan Katterat - Alesjaure som verkar vackar samt måste istället gå på Kunsgleden och en mindre vacker sträcka.


Någon som har rkommentarer eller råd på detta?
 
2:an minimerar Kungsleden.
de har ny bastu i Unna Allakas med, och en gammal i Alesjaure. är fin upplevelse.
Vistasvagge är vacker, övre delen ganska avfolkad.

den ger också möjlighet att laborera på slutet, får ni ont om tid kan du alltid fortsätta Vistasdalen, som backup
 
Tack för det tipset -- googlade på sträckorna och hittade din blogg med fina bilder från sträckan.

Överväger just nu dessa alternativ:

Alternativ 1: Katterat - (Hundsalshytta) - Unna allakas - Alesjaure - Tjäkta - Nallo - Vistas - (ev båttransport sista kilometrarna) Nikkaluokta. Borde väl ta 7 dagar? Och isåfall försöka slänga in en extra dag, det ger sammanlagt 1,5 extradagar varav en dag som kan användas som toppbestigningsdag eller vilodag. Dvs sammanlagt 8 dagar. Är detta rimligt beräknat?

Alternativ 2: Kattterat - (Hundalshytta) - Unna Allakas - Alesjaure - Vistas - Tarfala - Nikkaluokta. 6+1 dag. Men här missar vi Nallo vilket jag är lite sugen på.

Alternativ 3: Abisko - Abiskojaure - Alesjaure- Tjäkta - Nallo - Vistas - Nikkaluokta. 6+1 dag. Här får vi med Nallo, men missar sträckan Katterat - Alesjaure som verkar vackar samt måste istället gå på Kunsgleden och en mindre vacker sträcka.


Någon som har rkommentarer eller råd på detta?

Nallo är fint! Jag har aldrig gått Tjäktja-Nallo så där jag har inget att tillföra.

Har ni tänkt att tälta vid stugorna? Annars skulle ett alternativ från Nallo vara att gå förbi Unna Räitastugan via Unna Reidavaggi istället för att gå till Vistas. Ni kommer då fram längre ner i Vistasdalen. Jag har inte gått sträckan själv utan bara gjort dagstur till Unna Räita men det var ett läckert ställe med häftig natur.
 
Sista veckan i Augusti finns väl något slags risk för snö?
Jag vet inte hur stor, men första två veckorna i september nämns det som om det vore vanligt.
Kan vara bra att tänka på i så fall.
 
Det finns alltid risk för snö, beroende på plats. Har haft snöstorm i juli i Tarfala en natt.

Så man väljer en rutt man kan ändra i vid behov. är lite ödmjuk när snön väl inträffar, och planerar om
 
Nallo är fint! Jag har aldrig gått Tjäktja-Nallo så där jag har inget att tillföra.

Har ni tänkt att tälta vid stugorna? Annars skulle ett alternativ från Nallo vara att gå förbi Unna Räitastugan via Unna Reidavaggi istället för att gå till Vistas. Ni kommer då fram längre ner i Vistasdalen. Jag har inte gått sträckan själv utan bara gjort dagstur till Unna Räita men det var ett läckert ställe med häftig natur.

Tack för tipset med Unna Räitastugan.


Någon som har någon tanke om huruvida 7+1 dagar är realistiskt för alternativ 1?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Jokkmokkguiderna Sarekälskare hjälp mig! Fjällvandring 24
vandringsfia Hjälp mig packa, åker imorgon!! Fjällvandring 9
tassemark Hjälp mig att bestämma höjden på Midtji Skårki Fjällvandring 14
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
ulrikagunnarsson Hjälp mig vada! Fjällvandring 28
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.