Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan!

Hej!
För er som funderar på att åka till Kebnekaise och gå upp på bergsmassivets högsta topp måste jag bara få säga: gör det! Det är en magisk känsla att stå där och i klart väder kunna se ut över en elftedel av Sverige! Jag har fortfarande inte helt smält toppupplevelsen från i onsdags ännu och vill med detta inlägg bara varmt rekommendera detta äventyr!

Bilder finns för övrigt på min blogg: http://jansvandring.bloggplatsen.se/

Ha en trevlig sommar!
Med vänliga hälsningar
Jan Söderström
 
Sveriges tak

Ha ha ha! Visst, det är en härlig känsla att vara där! Av de fina bilderna framgår det att du hade ett fantastiskt väder när du var där!
God tur!
Lars Östlin
 
Hur är det att gå nu när det är så mycket snö!? Sjunker man ner djupt? Halkigt? Är jokkarna stora ännu?
 
Innan jag vandrade den här lilla turen blev jag varnad för att det så här års skulle vara oerhört blött i fjällområdet mellan Nikkaluokta och Kebnekaises fjällstation. I år hade det dessutom regnat mer än vanligt under juni - så jag var beredd på att få vada. Jag kunde dock gå i gymnastikskor hela vägen från Nikkaluokta och det var knappt ens lite lerigt de gånger leden inte gick på alldeles torra spångar.

Själva toppturen vart också torr! I och för sig hade jag vandringskängorna på då - men inte för att det var blött utan för att få bättre grepp i snön. Även om det var mycket snö längs vägen var det inget pulsande som gällde eftersom skaren var hård. På sin höjd sjönk jag igenom någon decimeter emellanåt. Jokkarna var det heller inga problem med eftersom de låg under is och snö, så något vatten att passera igenom på väg mot sydtoppen var det således inte.

Ytterligare en sak jag blivit varnad för var myggen, men inte heller dessa var till något större problem. Myggstiftet myggA användes lite nu och då nere på stationen, men myggnäten att trä över huvudet behövde absolut inte användas.

Jag tog mig ju upp till sydtoppen via guidad tur längs östra leden och jag träffade även på en hel del folk på fjällstationen som gått västra leden själva och upplevt liknande förhållanden med snö och vatten som jag just beskrivit. Så jag vill lobba för att gå upp på Kebnekaise i slutet av juni eller början i av juli - enligt mer erfarna fjällvandrare är det vid denna tid förutom mindre folk i bergsmassivet ökad chans att få stå på toppen i alldeles klart väder, vilket ger en helt magisk upplevelse!

Jag har för övrigt uppdaterat min vandring upp till toppen med 10 nya bilder idag:
http://jansvandring.bloggplatsen.se/2012/07/04/8188820-andra-forsoket-att-na-hogsta-toppen/

GOD TUR!
/Jan
 
Underbar tur som jag också gjorde förra augusti i bra väder.

Den största bonusen tycker jag är märklighetskänslan när man kommer upp på den nästan plana topplatån och inser att toppglaciären inte är mycket mer än en större snöhög. På nåt sätt känns den "out of place".

Bra att veta bara, har man det minsta anlag till höjdrädsla är Durlings led ett fint alternativ. Då missar man i och för sig kitteldalen vilken är en stor sevärdhet i sig, men västra leden är faktiskt exponerad, om än lite och väldigt kort. Ingen ren vandringsled.
 

avslutad210712

Gäst
...............men västra leden är faktiskt exponerad, om än lite och väldigt kort. Ingen ren vandringsled.

Var i allsin dar kan man kalla Västra leden för exponerad och ingen ren vandringsled??????

I mina ögon kan inte Västra leden bli mer ren vandringsled än vad den är. Brant i vissa partier men man har fullständig markkontakt hela vägen och inga luftiga partier under fötterna på något enda ställe.
 
Var i allsin dar kan man kalla Västra leden för exponerad och ingen ren vandringsled??????

Jag kallar en vandringsled för YDS klass-1, det ska alltså på ett relativt betryggande vis gå att ta sig fram, med full packning, utan handfattning. Något som också gäller för nästan hela västra leden förutom ett kort parti på 30-50 meter i de södra partierna utav sadeln mellan Tuolpa och Vierramvarre. I mitt tycke nästan lika illa som de enklare klätterpartierna på Pyramidpasset/Trepassleden, om du varit där. Det var iallafall den led de flesta gick; fjällkartan har västra leden gående i mitten av passet - det tycktes dock vid anblick ännu brantare/svårare men bedömningen kan förstås ha varit fel.
 
Visst kan det kännas lite brant och så där på sina håll, men jag skulle ändå inte avråda någon från att gå den. Förutsatt att man inte har höjdskräck.
 
Var i allsin dar kan man kalla Västra leden för exponerad och ingen ren vandringsled??????

I mina ögon kan inte Västra leden bli mer ren vandringsled än vad den är. Brant i vissa partier men man har fullständig markkontakt hela vägen och inga luftiga partier under fötterna på något enda ställe.

Men den är väl ändå rätt farlig med tanke på lutningen på vissa partier! Ramlar man så far man rätt långt!
 
Det är väl östra leden som diskuterats huruvida det är en vanlig vandringsled eller inte? Tror det var Gillis Billing som försökte lösa frågan genom att gå den med bakbundna händer, och visst gick det.

Han var väl dock gymnast på hög nivå, så en vanlig dödlig måste tyvärr ta i med händerna på vissa ställen. Så frågan kanske fortfarande är öppen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
hfw Jotumheimen - var var jag ? Fjällvandring 2
jimmy! Var köper jag min sko? Fjällvandring 2
stinaL Jämtlandstriangeln,var kan jag få tag i ledbeskrivning Fjällvandring 7
japp Sarektjåkkå - var var jag? Fjällvandring 7
PT Var kan jag hitta Rödsprit i Oslo centrum? Fjällvandring 1
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
RikCar Vilket kök skall jag ta med? Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
persson2345 Skall jag kasserna kängorna? Fjällvandring 1
afajl ⚠️ Kommer jag frysa? Fjällvandring 14
Filip G Jag vill lära mig mer, men hur? Fjällvandring 15
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
aady1327 Kan jag tälta i alingsås? Fjällvandring 6
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
nemorosa Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek Fjällvandring 96
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
majjen Ska jag ta med mig fiskeprylar till fjälls? Fjällvandring 15
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
resomaja I år tänker jag bannemig inte frysa Fjällvandring 7
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
mThureson Väder moln jag känner igen men ändå inte? Fjällvandring 1
flygare69 Hur tar jag mig till Anjans fjällstation?? Fjällvandring 7
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
elisabeth12344 Vågar jag vandra under Älgjakten? Fjällvandring 136
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
fson Hinner jag med tåget Kiruna-Ritsem? Fjällvandring 2
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.