• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Ändring till nästa års vandring?

När man vandrar i fjällen kommer man ibland på olika saker som man ska göra på ett annat sätt nästa år. Det kan vara en ändring av matkompositionen eller att ha andra kläder. Det finns många saker man kan ändra på, om man vill det.

Det jag ska göra annorlunda till nästa års vandring är att investera i en Garmin inReach för min egen säkerhets skull.

Dessutom har jag äntligen köpt en systemkamera, så jag kan ta bilder på ett annat sätt. Den ska med på vandringarna nu!

Vilka ändringar planerar ni göra till nästa år?

Variera min mat mera med egna recept och inte bara äta frystorkat. dom är goda men inte till lunch och middag varje dag.

Skulle gärna ha bättre koll på gasåtgången. Blev utan ett halvt dygn.

Thure
Omvänt för mig.
Vi var två personer och hade med oss 2x 450g + en 230g som reserv.
När vi kom hem efter sju dagar var det 128 g kvar i den första 450-gramsflaskan. Vi hade gjort av med 23 g per person och dag....

Vi hade visserligen planerat för 12 dagar, men att vi skulle klara oss på så lite hade vi inte planerat för =)

Lämna skaljackan hemma och ta en lätt vindjacka och en lätt regnjacka istället.
Inte ha med termos – vi har mest gjort skidturer på vintern förut och då är termos bra ur säkerhetssynpunkt, att snabbt kunna få i sig nåt varmt eller att hälla en skvätt varmvatten på igenisade bidningar. På sommarens vandring kändes den överflödig.

Tog bort jackan för flera år sen och bytte till vindblus. Lättare och mindre packning har gjort mycket för ökad upplevelse.

go tur

Nästa års tur blir kortare, OCH med vilodag (-ar).

Årets vandring gick i västra Padjelanta, 14 mil på 12 dar med start Duvggeluokta och mål i Vaisaluokta. En dagstur gick vi utan tungpackning, upp på Messingtoppen, den blev då i gengäld lite längre.

Det låter kanske inte så mycket med ett dagssnitt på dryga milen, men utan pausdag var vi rätt schletna vid ankomst Vaisaluokta, inte minst på grund av tung startvikt.

Nästa års tur blir kortare, OCH med vilodag (-ar).

Årets vandring gick i västra Padjelanta, 14 mil på 12 dar med start Duvggeluokta och mål i Vaisaluokta. En dagstur gick vi utan tungpackning, upp på Messingtoppen, den blev då i gengäld lite längre.

Det låter kanske inte så mycket med ett dagssnitt på dryga milen, men utan pausdag var vi rätt schletna vid ankomst Vaisaluokta, inte minst på grund av tung startvikt.
Padjelanta är så vackert.

Jag ska köpa en GPSMAP® 66i. Inte för att jag behöver en ny GPS utan för att jag tänker säga upp mitt svindyra Spot-abbonemang. Fördelen med Garmin är att man kan betala för de gånger man faktiskt använder den och inte som Spot där man måste batala för 12 månader åt gången om man har en äldre modell.

Fast nu ser jag att de har infört Flex så man kan köpa för en månad i taget så kanske jag har kvar min GPS och min Spot.

Så den stora ändringen blir att jag faktiskt ska ta mig till fjällen för 2018 och 2019 har det inte blivit någon vandring av olika skäl som jag inte har kunnat rå om.

Jag ska köpa en GPSMAP® 66i. Inte för att jag behöver en ny GPS utan för att jag tänker säga upp mitt svindyra Spot-abbonemang. Fördelen med Garmin är att man kan betala för de gånger man faktiskt använder den och inte som Spot där man måste batala för 12 månader åt gången om man har en äldre modell.

Fast nu ser jag att de har infört Flex så man kan köpa för en månad i taget så kanske jag har kvar min GPS och min Spot.

Så den stora ändringen blir att jag faktiskt ska ta mig till fjällen för 2018 och 2019 har det inte blivit någon vandring av olika skäl som jag inte har kunnat rå om.
Så bra. 2017 blev en omstart för mig. Jag tog tag i vandrande igen, och skaffade successivt nya prylar under vintern och våren. Mina gamla prylar var slutkörda.
Efter det har jag varit i Jämtlandsfjällen två gånger, i Dste en gång och i Muddus nationalpark en gång.

Har planer för de kommande åren. De går ut på att njutvandra, som vanligt alltså :)

Trådstartare Liknande trådar Forum Inlägg Startad
lenagirl Normalrutterna till Mont Blanc, nyheter och ändringar för i år Fjällvandring 1
GustavOh Ändringar i fjällkartan Fjällvandring 6
Jojosurf Komma ut till Abisko Fjällvandring 3
CB från GBG En vägbeskrivning till Frippes Fall Fjällvandring 1
553344 Tarfala till Vistas Fjällvandring 8
Huml3 Över Skoarkki / Svirjjatjåhkkå till Jilavagge? Fjällvandring 17
dallan Till fjälls med lågskor Fjällvandring 52
packåsna Tältråd: ersättare till MH Skyledge 2.1 Fjällvandring 1
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
Luth färdtips till Litnokstugan Fjällvandring 6
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
Görane Ta sig från kläppen/ljungdalen till Tossåsen. Fjällvandring 8
n1zz3 Vägval Låktatjåkkastugan till Kårsavaggestugan Fjällvandring 12
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 6
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
uldall Katterat till Hellmobtn Fjällvandring 12
PatrikDahlström Avbärarbälte till Haglöfs Alaska Sökes Fjällvandring 1
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Celeste_26 Biljetter till nattåg släppta Fjällvandring 1
smux Nattåget till norrland - ny operatör Fjällvandring 20
Evajar Katterat till Cáihnavággihytta sommaren 2020 Fjällvandring 10
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Huggehug Vandring från lönndörrensstugorna till helags Fjällvandring 6
Clutha Meisehketjahke till Ekorrdörren Fjällvandring 3
Lipo Transportmöjligheter från Storlien till Duved? Fjällvandring 3
andershugo Stuor Kärpel till Kårsavagge Fjällvandring 7
Stanca Nikkaluokta till Tarfalla Fjällvandring 16
erik_odal Vandringsstrumpor till barn? Fjällvandring 12
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
KaBaS Bil från Örebro till Storulvån 8/7 Fjällvandring 0
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
majjen Från Pårek till Luohttoláhko Fjällvandring 14
DJ Bila till Hardangervidda Fjällvandring 2
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Picea Enklaste, snabbaste vägen till Alkavare kapell? Fjällvandring 24
nicko_ SJ nattåg till övre Norrbotten sommaren 2019 Fjällvandring 3
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
FrankR Nattåg från Stockholm till Narvik sommaren 2019 ? Fjällvandring 3
StenenT Storlien till Grövelsjön Fjällvandring 4
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
Janost ”Ofarbar” JOJO leden över Kebnepakteglaciären till/ från Tarfala Fjällvandring 30
BenderMania Från Mikkastugan till Saltoluokta Fjällvandring 2

Liknande trådar

Logga in

Tips!