Från Pieskehaure till Sulitjelma by

Jag skulle vilja ha råd - och info - om vägen från Pieskehaurestugan till Sulitjelma by via Mourkihytta och Lomihytta.
Försöker finna korrekta avstånd i både svenska och norska beskrivningar men avståndsinfon skiljer sig mycket. Har inte kartan från norska sidan än.
Kanske någon kan berätta lite mer om vandringen också - gällande t ex vad, ledmärkning eller annat.
Tacksam för svar!
//Stugvärd på hemväg
 
Liten info om de olika leder finns här: https://www.utsidan.se/forum/threads/fjaellvandring-2022.93206/page-2#post-882203
På leden förbi Muorki minns jag ingen vad, den är markerad hela vägen.
På leden förbi Lomi är det för länge sedan att jag har minne om några vad, den är inte markerad på svensk sida (eller var det inte för typ 10 år sen).
Om man tar vägen förbi Muorki blir den första dagen kortare och den andra längre, vägen förbi Lomi blir den första dagen längre och den andra nästan bara grusväg ner mot byn.

Henning
 
Jag har gått ruten från Sulitelma by, förbi Låmi, var inne i Mourkistugan och gick till Pieskehaurestugan.
Vi gick på vägen från byn til anlägsvägens slut oh gick på sörsidan av Låmivattnet - erindrar det som lättgången och ganska platt.
 
Jag har gått båda vägarna, men det var längesen jag gick den södra. Vad jag minns var den södra stenigare men bra utmärkt, den norra grönskande sydsluttning med bitvis försvinnande ledmarkeringar i Norge, omarkerad men lättgången i Sverige. Några vad minns jag inte som svåra på sydsidan, på norra sidan något med lite lösa stenar, varierar säkert mycket, men vi gick utan problem en solig dag när det fortfarande var mycket snö mellan Sulitjelma och Sorjusjaure. Jag skulle välja den norra om vädret är fint! På en lång dag kan man gå från Sulitjelma hela vägen till Pieske.
 
Jag gick södra här om året, och leden var fin. Grusvägen var lite tristare. Eidevatnet var betydlitgt finare än Lomivatnet att gå utmed, det var låga nivåer i det magasinet den sommaren och med ca 30m reglerhöjd så blir det ju rätt lång ful strand.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
storfamiljen Till Pieskehaure eller Tarrasluoppal? Fjällvandring 17
Kimkim Vaimok / Pieskehaure - hur tidigt? Fjällvandring 8
Kalle G Vandringstips väster om Mavasjaure-Pieskehaure (jaure?) Fjällvandring 10
Ditho Hängbro över Varvvekjåhkå trasig (Nordkalottleden Pieskehaure-Stáddajåhkå) Fjällvandring 6
Vonsan Ny-Sulitjelma-Låmihytte-Pieskehaure Fjällvandring 4
veni Ståddajokka-Pieskehaure Fjällvandring 2
Vonsan Kvikkjokk-Pieskehaure och vidare?? Fjällvandring 8
Wolf25 Pieskehaure - Tarrekaise Fjällvandring 2
il C Pieskehaure-Staloluokta Fjällvandring 6
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 44
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.