Till Pieskehaure eller Tarrasluoppal?

Finns det någon som har vandrat till både Pieskehaure och Tarrasluoppal från Kvikkjokk?
Vi har tänkt vandra där en dryg vecka från ca. 4 juli, men undrar vilken led vi ska välja. Vilken led är lättast, väljer man Tarrasluoppal som vändpunkt slipper man de 22 km till Vaimok....Å andra sidan, hur lättvandrade är de två turerna och hur är det med stugan i Tarrasluoppal, säljer de mat?
Hur är det med broar och vattendrag på de två lederna, vad undviker vi helst.

En annan fråga: Man kan tydligen gå mellan Såmmarlappa och Vaimok. Vet någon hur långt det är, och hur lätt det är att hitta rätt väg?

Inga tält ingår i turen, enbart stugor.
Synpunkter mottages med glädje!
 

avslutad210712

Gäst
Om Ni väljer Tarraluoppal som vändpunkt så kommer Ni att få gå i skogsterräng nästan hela tiden eftersom skogsgränsen ligger någon km strax före den stugan. Om Ni väljer Pieskehaure får Ni å andra sidan en härlig stigning strax efter det att Ni passerar Tarraätno.

Personligen skulle jag i 9 fall av 10 gå till Pieskehaure. Den tionde gången skulle jag gå till Tarraluoppal därför att ha varit dit.

Bilder från Kvikkjokk till Pieskehaure
http://album.baskeri.net/Fjäll/20060726/default.htm

Bilder från Kvikkjokk till Tarraluoppal
http://album.baskeri.net/Fjäll/20080707/default.htm

Foton från de två första dagarna på första turen respektive första dagen på andra turen beskriver såklart samma led.

[EDIT]

Däremot kommer jag att gå bortanför Tarraluoppal-stugan för där är trevligare än att gå i skogsterräng även om det är fjällskogsterräng.
 
Leden över Vaimok är fin,men vi gick första veckan i juli ifjol,väldigt vintrigt med isbelagda sjöar och långa sträckor mest på snö.
Vi gick dock inte över Pieski,men dit ner var det barmark.
 
Vilka fina bilder! Och de sista var från början av juli, det passar ju bra.
Men hur var det med broar och vattendrag på leden mot Pieskehaure?
Och hur är mer specifikt de 22 kilometrarna mot Vaimok?
 

avslutad210712

Gäst
När man passerat Tarraätno får man en rätt kraftig stigning direkt efter älven men den är inte så farlig som man läst i en del berättelser. Och belöningen i form av utsikt när man kommer upp är mer än väl värd mödan. Sen har jag läst i en del berättelser om hur besvärligt sista biten in mot Vaimok-stugan skall vara men det upplevde jag inte heller.

Likaså får man en stigning direkt efter Vaimok på vägen mot Pieskehaure men bor man i stugan så får man den liksom direkt på morgonen när man är utvilad så då är den inget större problem heller.

Det enda stället på vägen som överhuvudtaget ställde till med lite problem var jåkken man passerar ungefär 2,5 km innan Pieskehaure-stugan. Har för mig att det såg ut som att det funnits en liten bro där förut. Problemet var inte så mycket djupet eller vattenföringen utan mer att stenarna i jåkken var hala. I övrigt tror jag inte vi hade vatten över cellgummit på skorna i en enda jåkk-passage. Snarare var nog vädret för bra (kan det vara det...) när vi gick dvs det var på tok för varmt. I Pieskehaure-stugan låg folk och solade och badade i bäcken som är direkt efter Pieskehaure-stugan och de som vandrade valde att börja gå vid sextiden på kvällen för att slippa värsta värmen. Har för mig att stugvärden sa att det var 22 grader varmt i skuggan klockan 9 på morgonen :) Däremot hade jag inte velat vada bäckarna från Sulitelma-glaciären för de var liksom väldigt välfyllda med vatten pga värmen men där fanns det broar som tur var.
 
Ok, det var nog den frånvarande bron jag kom ihåg att jag läst om någonstans.
Bara för att få det helt tydligt inför familjerådet, är leden mot Tarrasluoppal lika lättgången och kan man köpa mat där (Tarrasluoppal)?
 

avslutad210712

Gäst
Har ingen aning om man kan köpa mat i Tarraluoppal men jag köpte i alla fall några glödkakor av stugvärden där. Tror dock att det finns en del att köpa men det är inte STF som driver det utan samerna så det kan kanske finnas lite av varje om man har tur.

Här kan du få upplysning om vad som kan finnas http://www.padjelanta.com/se/index.asp

Och leden är minst lika lättgången och i princip utan större stigningar utan bara lätt uppförsbacke mest hela tiden. Tänk också på att man kan köpa fiskekort som gåller 1 km på vardera sida om leden upp till Tarraluoppal. Kan vara skoj med lite fiske som omväxling men tänk på att vissa sträckor får man inte fiska i.
 
En annan sak att ta med i beräkningarna: i juli kommer det nästan garanterat vara massor av mygg och knott i den skogklädda delen av Tarradalen, så man kommer nog vilja komma upp på kalfjället så snabbt som möjligt.
 

avslutad210712

Gäst
En annan sak att ta med i beräkningarna: i juli kommer det nästan garanterat vara massor av mygg och knott i den skogklädda delen av Tarradalen, så man kommer nog vilja komma upp på kalfjället så snabbt som möjligt.

För att inte tala om att det var en del bromsar och blindingar. Fast mygg och knott var det fruktansvärt mycket av uppe på kalfjället också i alla fall i fjol.
 
Vad
*ca 2.5 km innan Pieskehaure har det funnits en bro, men inte nu längre. Därför är leden omdragen och går en liten bit längre söderut och där är det inga problem med vad. Men det är lätt att missa den "nya" stigen eftersom den gamla är så tydlig.
*Ibland är det mycket vatten i jokken alldeles vid Vaimokstugan tidigt på säsongen. Det har hänt att folk fått vänta någon dag, men det brukar lägga sig ganska fort.
*Finns också en jokk ett par kilometer öster om Vaimokstugan som behöver vadas ibland. Inget besvärligt, men KALLT.
*Jokken som korsas 5km efter Tarrekaisestugan på väg norrut/västerut kan också variera mycket. Ibland är den helt torrlagd, ibland en fors med rumlande stenar.

Om man ska jämföra vägarna Kvikkjokk-Tarraluoppal och Kvikkjokk-Pieskehaure så är det ju mer lättgånget till Tarraluoppal. Med det menar jag: mindre sten, mindre stigning och kortare dagsetapper (och färre vattendrag att korsa).

Om man kan köpa mat i Tarraluoppal vet jag inte, det varierar från år till år. Men i Såmmarlappa finns det.

Jag har gått Vaimok-Såmmarlappa ett par gånger. Hur långt är det? Tja, en lagom dagsetapp. Hur svårt det är att hitta beror ju på hur bra man är på att navigera. Men inte så så svårt, skulle jag säga, man går upp till Fierrovagge och följer den sedan österut. Det som är svårt är att hitta genom skogen sista biten, där har man ju ingen sikt. Hör dig också för innan så att båten finns på plats, det händer att den sliter sig.
 
Tack för alla praktiska tips!
Speciellt det med den omdragna leden vid Pieskehaure!
Vi hoppas att myggen håller sig lugna eftersom vi går så tidigt i juli, från 4 och framåt.
Det lutar år Pieskehaure nu, men kanske omvärderar vi strategin och väljer tältvarianten, då har man eliminerat de långa sträckorna.
 

avslutad210712

Gäst
Vad
*Jokken som korsas 5km efter Tarrekaisestugan på väg norrut/västerut kan också variera mycket. Ibland är den helt torrlagd, ibland en fors med rumlande stenar.

När jag passerade var den uppdelad på tre armar men jag fick ändå söka lite för att ta mig över. Inte speciellt svårt men man gick inte bara rakt över. Däremot har jag sett hur där ser ut och när det är mycket vatten i den bäcken så tror jag inte att den är speciellt skoj att passera.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
miaber Från Pieskehaure till Sulitjelma by Fjällvandring 5
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 55
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
kffp Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022 Fjällvandring 103
Susannee Storulvån till Gåsen Fjällvandring 14
Mpetts Resa till Ramundberget Fjällvandring 6
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
Sandalf Solotur från Katterjåkk till Nikkaloukta Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.