Vaimok / Pieskehaure - hur tidigt?

Funderar på att vandra vid Vaimok och Pieskehaure i sommar.
Så tidigt som möjligt på säsongen. Förstår att jag inte kan få ett exakt svar, men ni som vet hur det brukar vara där, eller vet hur det ser ut med snömängder hittills i år får gärna bidra med lite tankar om hur tidigt det är rimligt att planera turen.
Vaimokstugan öppnar inte förrän i slutet på Juli. Någon som vet om det beror på olämpliga förhållanden tidigare i Juli eller om det är så av annan anledning?
 
Gå in på sidan senorge.no och titta på snödjupet (väljs på menyn i vänsterkanten). Där kan man se snödjupet dag för dag i flera decennier tillbaka. Under de senaste 20 åren har det ibland inte varit snöfritt förrän i mitten av juli men ibland så tidigt som 10 juni. Det skiljer alltså mycket från år till år. De kritiska ställena är passen före och efter sjön Vaimok. Följ utvecklingen på siten och gör din egen bedömning.
 
Har i slutet av juni och första juliveckan gått i området,påtagligt vintrigt med is liggande på sjöar etc,varvat med fin torr hed. Ta hellre senare del av juli.
 
Funderade lite på att ta turen åt andra hållet för att komma senare till Vaimok. Problemet är att vi då måste bestämma oss för om vi ska gå via Vaimok utan att veta hur det ser ut där (om vi inte möter vandrare från motsatt håll men känns lite tidigt för att räkna med det?)
Så nog ändå bäst att starta i Kvikkjokk. Om vi får höra i Kvikkjokk att det är mycket snö upp mot Vaimok så går vi oledat från Nunjes till Miekak istället. Ringde till Miekak, de har en liten butik öppen från 1/7 och det brukar vara ok att vandra där redan då.
Så jag tror det borde vara lugnt, men m någon har några kommentarer på hur den vägen funkar tidigt på säsongen så får ni gärna skriva.


Gå in på sidan senorge.no och titta på snödjupet (väljs på menyn i vänsterkanten). Där kan man se snödjupet dag för dag i flera decennier tillbaka. Under de senaste 20 åren har det ibland inte varit snöfritt förrän i mitten av juli men ibland så tidigt som 10 juni. Det skiljer alltså mycket från år till år. De kritiska ställena är passen före och efter sjön Vaimok. Följ utvecklingen på siten och gör din egen bedömning.

Tack för tipset, tänkte inte på att de visar lite på vår sida av gränsen. Tyvärr bara 2016-2020 och tyvärr ser det inte så väldigt positivt ut för mig..

Har i slutet av juni och första juliveckan gått i området,påtagligt vintrigt med is liggande på sjöar etc,varvat med fin torr hed. Ta hellre senare del av juli.

Får man fråga vilket år du gick? (För att jämföra med hur det ser ut på senorge.no)
 
Vaimokstugan öppnar inte förrän i slutet på Juli. Någon som vet om det beror på olämpliga förhållanden tidigare i Juli eller om det är så av annan anledning?
Här för mig att den stugan för en del år sedan öppnade lika tidigt som exempelvis Tarrekaise (men är inte helt säker). Det är en stuga som har väldigt få gäster varje säsong vilket nog påverkat öppningstiden också.

Har själv tänkt att ge mig upp i Laponia i början av juli men vissa tidigare år har det varit mycket snö vid den tiden väster om Tarradalen och i Padjelanta. Så långt västerut vill jag helst inte bestämma förrän snöläget klarnat lite bättre. Planerar därför reservalternativ som blir snöfria fortare.
 
Här för mig att den stugan för en del år sedan öppnade lika tidigt som exempelvis Tarrekaise (men är inte helt säker). Det är en stuga som har väldigt få gäster varje säsong vilket nog påverkat öppningstiden också.
Du minns nästans korrekt. Vaimok och Pieskehaure öppnades normalt en vecka efter "dalstugor" (Bo hos STF 2006-2014).
Att de öppnas ganska sent denna år är väl en besparning pga corona. Där är ju även normalt ganska få gäster under sommaren, men när gränsen mot Norge är stängt blir det även mindre.

Henning
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
Hemskis Sulitelma till Vaimok Fjällvandring 2
björnkraft Vaimok till Såmmarlappa Fjällvandring 1
brigas Vaimok till Fierrovagge-Vuoksakjåkka-Såmmarlabba Fjällvandring 4
Vonsan Kvikkjokk-Tarrekaise-Vaimok-Ny Sulitjelma-Sårjos-Stalo-Vaisaluokta. Fjällvandring 5
anna013 Såmmarlappa till Vaimok Fjällvandring 6
rostling Såmmarlappa - Fierrovagge (- Vaimok)? Nån som vet? Fjällvandring 1
miaber Från Pieskehaure till Sulitjelma by Fjällvandring 5
Kalle G Vandringstips väster om Mavasjaure-Pieskehaure (jaure?) Fjällvandring 10
Ditho Hängbro över Varvvekjåhkå trasig (Nordkalottleden Pieskehaure-Stáddajåhkå) Fjällvandring 6
Vonsan Ny-Sulitjelma-Låmihytte-Pieskehaure Fjällvandring 4
veni Ståddajokka-Pieskehaure Fjällvandring 2
Vonsan Kvikkjokk-Pieskehaure och vidare?? Fjällvandring 8
storfamiljen Till Pieskehaure eller Tarrasluoppal? Fjällvandring 17
Wolf25 Pieskehaure - Tarrekaise Fjällvandring 2
il C Pieskehaure-Staloluokta Fjällvandring 6
SofiaR Duger mina Lundhags från tidigt 80tal? Fjällvandring 11
dallan Stekenjokk så tidigt som möjligt Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
KevinG Lämpligaste turen tidigt på säsongen Fjällvandring 9
Keb2020 Alternativa vägar tidigt på säsongen? Fjällvandring 9
Onesport Mårma tidigt på säsongen Fjällvandring 5
Struntprat Sarekvandring tidigt i juli - turförslag Fjällvandring 14
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
josia Grövelsjön-Rogen-Tänndalen tidigt i juni Fjällvandring 8
wurth Kebnekaise. TIDIGT! Fjällvandring 5
Foss Tidigt vandring? Fjällvandring 7
chippo För tidigt? Abisko-Nikkaluokta v. 27 Fjällvandring 19
dangermouse Hur tidigt Keb Fjällvandring 2
cancerman tidigt eller sent? Fjällvandring 4
CyberJunkie Sylarna/Helags - hur tidigt på sommaren?? Fjällvandring 8
loppisen Kungsleden-hur tidigt på sommaren? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.