Resa till Kvikkjokk

Hej hej!
Jag och min polare tänkte vandra Padjelantaleden nästa år i juli/augusti. Vi vill allra helst åka tåg och buss upp till Kvikkjokk för att påbörja vandringen därifrån. Vi bor i Göteborg, så resan börjar därifrån. Hur är lättast att ta sig upp dit med tåg och buss?
 
Bor själv i Göteborg och har rest den vägen flera gånger. På uppresan då det alltid finns risk för förseningar på tåget bör ni boka Resplus, dvs boka med SJ hela vägen mellan Göteborg-Kvikkjokk så får ni garanterat hjälp att komma ända fram. Då nattågen till övre norrland nu körs av VY blir resvägen dagtåg SJ Göteborg-Stockholm, Nattåg Stockholm-Murjek, Buss Murjek - Kvikkjokk med troligt byte i Jokkmokk.
Ni kan dock inte boka resan förrän biljetterna släpps under våren nästa år.
 
Bor själv i Göteborg och har rest den vägen flera gånger. På uppresan då det alltid finns risk för förseningar på tåget bör ni boka Resplus, dvs boka med SJ hela vägen mellan Göteborg-Kvikkjokk så får ni garanterat hjälp att komma ända fram. Då nattågen till övre norrland nu körs av VY blir resvägen dagtåg SJ Göteborg-Stockholm, Nattåg Stockholm-Murjek, Buss Murjek - Kvikkjokk med troligt byte i Jokkmokk.
Ni kan dock inte boka resan förrän biljetterna släpps under våren nästa år.
I år gick det inte att boka en augustiresa i början av sommaren. Vissa avgångar låg som obokningsbara på grund av att planering av banarbete pågick och inte var klart så sent som någon månad innan jag skulle iväg. Det fick bli flyg.
 
I år gick det inte att boka en augustiresa i början av sommaren. Vissa avgångar låg som obokningsbara på grund av att planering av banarbete pågick och inte var klart så sent som någon månad innan jag skulle iväg. Det fick bli flyg.
Det var likadant förra året, det tog ända till 2v innan vår planerade avresa innan vi kunde boka. Det var anslutningen mellan Göteborg och Stockholm som blockerade möjligheten att boka hela vägen pga banarbete. Ganska nervöst att se nattågsplatserna ta slut framför våra ögon då de som ex bodde i Stockholm kunde boka långt tidigare. När vi väl fick möjlighet att boka lyckades vi troligen få sista sovvagnskupen då vi var tre i sällskapet. Tidigare gick det även nattåg till övre Norrland direkt från Göteborg men vid senaste upphandlingen glömde man tydligen bort allt utanför Stockholm vilket klart gjort tågresan mer utmanande. En försening på sträckan till Stockholm och man missar dagens nattåg, inte kul!
Även jag har många gånger tittat på möjligheter att flyga upp, men man vinner ingen tid på det då ex bussanslutningar är anpassade till tåget, så en övernattning på resan går inte att undvika. Dessutom måste man fixa gas vid ankomst då man inte får ha det med i packningen på flyget. Och risken att det händer något med ryggsäcken inför vandringens start avskräcker lite.
Däremot hem flyger vi ofta ex från Luleå. Sist kunde vi planera att ta oss från Suorva till Göteborg på samma dag.
 
Senast ändrad:
Även jag har många gånger tittat på möjligheter att flyga upp, men man vinner ingen tid på det då ex bussanslutningar är anpassade till tåget, så en övernattning på resan går inte att undvika. Dessutom måste man fixa gas vid ankomst då man inte får ha det med i packningen på flyget. Och risken att det händer något med ryggsäcken inför vandringens start avskräcker lite.
Känner tvärtom, mycket större risk med tåg, tyvärr, jag hoppas givetvis att det kommer ändras i framtiden! Risk att inte komma fram som tänkt och risk att komma fram helt förstörd.

Avgång kväll från Arlanda, övernattning i Gällivare, framme med buss mitt på dagen innebär samma tidsåtgång, för en resa till t ex Kvikkjokk. Gas har stått och väntat på rummet, man brukar kunna få hjälp med det om man frågar. Jag plastar in ryggsäcken ordentligt.
 
Du får inte ha det i packningen på tåget heller:


Ja så verkar det för den som bara läsar SJs regler, men...
Såhär står det i SJs regler
1.1 Rättigheter och skyldigheter för resenärer som reser med SJ AB (”SJ”) regleras i huvudsak av


  • järnvägstrafiklagen (2018:181),
  • förordning (EG) nr 2021/782 av den 29 april 2021 om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer (omarbetning) (”Tågpassagerarförordningen”), inklusive Fördraget om internationell järnvägstrafik (COTIF) med Enhetliga rättsregler för avtal om internationell järnvägsbefordran av resande och resgods ("CIV"),
  • lag om kollektivtrafikresenärers rättigheter (2015:953), samt
  • General Conditions of Carriage for Rail Passengers (GCCCIV/PRR).
och vad finns i COTIF regler? https://www.cit-rail.org/en/rail-transport-law/cotif/
Bland annat
Regulations concerning the International Carriage of Dangerous
Goods by Rail (RID)
och där i kapitel 1.1.3 Excemptions finns en hel del om transport av farligt gods i handbagage och att man kan ha det med om det är rätt packad.

Henning
 
Precis som UteMats har jag funderat över detta många gånger. Men jag har tänkt att tågpersonalen (åtminstone på Norrlandstågen) i allmänhet känner till vad fjällvandrare har med sig och att de har instruktioner om att inte bry sig om små gasbehållare. Den dag kan naturligtvis komma när vi resenärer får tydliga instruktioner om att det inte längre är tillåtet.
 
Gasbehållare skulle jag ta med i ryggan, även om SJ skriver att brandfarliga saker är förbjudna. No Problem.
Skulle det börja brinna på bagagehyllan (nån kanske tänder ett ljus där även om det är förbjudet - no problem) så kan ju nån ur personalen eller nån från räddningstjänsten få skallen bortsprängd. No problem.
 
Man kan ju ta med en flaska Tsprit eller 2 oxå, om man använder Trangiabrännaren. Långt ned i Ryggan såklart. Men gasbehållare är bättre. No Problem.

Men ser ju lite illa ut om man tar fram Campingköket och lagar mat i tågkupen, så bättre att köpa en räkmacka och några bärs i restaurangvagnen.
 
Bor själv i Göteborg och har rest den vägen flera gånger. På uppresan då det alltid finns risk för förseningar på tåget bör ni boka Resplus, dvs boka med SJ hela vägen mellan Göteborg-Kvikkjokk så får ni garanterat hjälp att komma ända fram. Då nattågen till övre norrland nu körs av VY blir resvägen dagtåg SJ Göteborg-Stockholm, Nattåg Stockholm-Murjek, Buss Murjek - Kvikkjokk med troligt byte i Jokkmokk.
Ni kan dock inte boka resan förrän biljetterna släpps under våren nästa år.
Vad brukar en sån resa att ligga på prismässigt? Det kan ju såklart variera år till år men en uppskattning hade uppskattas då vi försöker jämföra med vad det hade kostat ifall vi tar flyg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andrevs Resa till Kvikkjokk! Fjällvandring 4
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Mpetts Resa till Ramundberget Fjällvandring 6
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
såg Resa till Jämtlandfjällen från Norra sverige knasig förbindelse Fjällvandring 5
Benjamin.g Efterlyser tips och råd till vår Islands resa Fjällvandring 6
robintrygg Från Everest till Kebnekaise - en sherpas resa Fjällvandring 5
danielia Resa till/från Saltoluokta - nån som vill följa med? Fjällvandring 0
sajberjohan Resa till fjällen Fjällvandring 4
puttev Resa till sarek Fjällvandring 1
Nilsson75 Resa två som singel Fjällvandring 6
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
emilobrink Resa Kiruna-Nikkaluokta Fjällvandring 12
Hitochdit Kebnekaise resa. Fjällvandring 0
Matilda3 Råd: Vandring med svagt knä. Tips på bra resa Fjällvandring 7
louiseramberg Resa Storulvån - Åre Fjällvandring 1
ECrider Årets resa, Norge- Kebnekaise runt Fjällvandring 3
MLind Resa mellan Nikka och Kiruna Fjällvandring 8
arthur norge resa Fjällvandring 3
Hur ska jag hitta en resa? Fjällvandring 0
Nyman Galghöppiggen-hur resa dit billigast från v-ås? tips på saker att se Fjällvandring 4
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 69
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.