Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Resa till Kvikkjokk
- Trådstartare HUFFEBOY
- Start datum
Bor själv i Göteborg och har rest den vägen flera gånger. På uppresan då det alltid finns risk för förseningar på tåget bör ni boka Resplus, dvs boka med SJ hela vägen mellan Göteborg-Kvikkjokk så får ni garanterat hjälp att komma ända fram. Då nattågen till övre norrland nu körs av VY blir resvägen dagtåg SJ Göteborg-Stockholm, Nattåg Stockholm-Murjek, Buss Murjek - Kvikkjokk med troligt byte i Jokkmokk.
Ni kan dock inte boka resan förrän biljetterna släpps under våren nästa år.
Ni kan dock inte boka resan förrän biljetterna släpps under våren nästa år.
I år gick det inte att boka en augustiresa i början av sommaren. Vissa avgångar låg som obokningsbara på grund av att planering av banarbete pågick och inte var klart så sent som någon månad innan jag skulle iväg. Det fick bli flyg.Bor själv i Göteborg och har rest den vägen flera gånger. På uppresan då det alltid finns risk för förseningar på tåget bör ni boka Resplus, dvs boka med SJ hela vägen mellan Göteborg-Kvikkjokk så får ni garanterat hjälp att komma ända fram. Då nattågen till övre norrland nu körs av VY blir resvägen dagtåg SJ Göteborg-Stockholm, Nattåg Stockholm-Murjek, Buss Murjek - Kvikkjokk med troligt byte i Jokkmokk.
Ni kan dock inte boka resan förrän biljetterna släpps under våren nästa år.
Det var likadant förra året, det tog ända till 2v innan vår planerade avresa innan vi kunde boka. Det var anslutningen mellan Göteborg och Stockholm som blockerade möjligheten att boka hela vägen pga banarbete. Ganska nervöst att se nattågsplatserna ta slut framför våra ögon då de som ex bodde i Stockholm kunde boka långt tidigare. När vi väl fick möjlighet att boka lyckades vi troligen få sista sovvagnskupen då vi var tre i sällskapet. Tidigare gick det även nattåg till övre Norrland direkt från Göteborg men vid senaste upphandlingen glömde man tydligen bort allt utanför Stockholm vilket klart gjort tågresan mer utmanande. En försening på sträckan till Stockholm och man missar dagens nattåg, inte kul!I år gick det inte att boka en augustiresa i början av sommaren. Vissa avgångar låg som obokningsbara på grund av att planering av banarbete pågick och inte var klart så sent som någon månad innan jag skulle iväg. Det fick bli flyg.
Även jag har många gånger tittat på möjligheter att flyga upp, men man vinner ingen tid på det då ex bussanslutningar är anpassade till tåget, så en övernattning på resan går inte att undvika. Dessutom måste man fixa gas vid ankomst då man inte får ha det med i packningen på flyget. Och risken att det händer något med ryggsäcken inför vandringens start avskräcker lite.
Däremot hem flyger vi ofta ex från Luleå. Sist kunde vi planera att ta oss från Suorva till Göteborg på samma dag.
Senast ändrad:
Känner tvärtom, mycket större risk med tåg, tyvärr, jag hoppas givetvis att det kommer ändras i framtiden! Risk att inte komma fram som tänkt och risk att komma fram helt förstörd.Även jag har många gånger tittat på möjligheter att flyga upp, men man vinner ingen tid på det då ex bussanslutningar är anpassade till tåget, så en övernattning på resan går inte att undvika. Dessutom måste man fixa gas vid ankomst då man inte får ha det med i packningen på flyget. Och risken att det händer något med ryggsäcken inför vandringens start avskräcker lite.
Avgång kväll från Arlanda, övernattning i Gällivare, framme med buss mitt på dagen innebär samma tidsåtgång, för en resa till t ex Kvikkjokk. Gas har stått och väntat på rummet, man brukar kunna få hjälp med det om man frågar. Jag plastar in ryggsäcken ordentligt.
Du får inte ha det i packningen på tåget heller:Dessutom måste man fixa gas vid ankomst då man inte får ha det med i packningen på flyget.

HasseQ
Temp. avstängd
Du får inte ha det i packningen på tåget heller:
Gasbehållare skulle jag ta med i ryggan, även om SJ skriver att brandfarliga saker är förbjudna. No Problem.
Ja så verkar det för den som bara läsar SJs regler, men...
Såhär står det i SJs regler
och vad finns i COTIF regler? https://www.cit-rail.org/en/rail-transport-law/cotif/1.1 Rättigheter och skyldigheter för resenärer som reser med SJ AB (”SJ”) regleras i huvudsak av
- järnvägstrafiklagen (2018:181),
- förordning (EG) nr 2021/782 av den 29 april 2021 om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer (omarbetning) (”Tågpassagerarförordningen”), inklusive Fördraget om internationell järnvägstrafik (COTIF) med Enhetliga rättsregler för avtal om internationell järnvägsbefordran av resande och resgods ("CIV"),
- lag om kollektivtrafikresenärers rättigheter (2015:953), samt
- General Conditions of Carriage for Rail Passengers (GCCCIV/PRR).
Bland annat
Regulations concerning the International Carriage of Dangerous
Goods by Rail (RID)
och där i kapitel 1.1.3 Excemptions finns en hel del om transport av farligt gods i handbagage och att man kan ha det med om det är rätt packad.
Henning
Precis som UteMats har jag funderat över detta många gånger. Men jag har tänkt att tågpersonalen (åtminstone på Norrlandstågen) i allmänhet känner till vad fjällvandrare har med sig och att de har instruktioner om att inte bry sig om små gasbehållare. Den dag kan naturligtvis komma när vi resenärer får tydliga instruktioner om att det inte längre är tillåtet.
Skulle det börja brinna på bagagehyllan (nån kanske tänder ett ljus där även om det är förbjudet - no problem) så kan ju nån ur personalen eller nån från räddningstjänsten få skallen bortsprängd. No problem.Gasbehållare skulle jag ta med i ryggan, även om SJ skriver att brandfarliga saker är förbjudna. No Problem.
HasseQ
Temp. avstängd
Man kan ju ta med en flaska Tsprit eller 2 oxå, om man använder Trangiabrännaren. Långt ned i Ryggan såklart. Men gasbehållare är bättre. No Problem.
Men ser ju lite illa ut om man tar fram Campingköket och lagar mat i tågkupen, så bättre att köpa en räkmacka och några bärs i restaurangvagnen.
Men ser ju lite illa ut om man tar fram Campingköket och lagar mat i tågkupen, så bättre att köpa en räkmacka och några bärs i restaurangvagnen.
Vad brukar en sån resa att ligga på prismässigt? Det kan ju såklart variera år till år men en uppskattning hade uppskattas då vi försöker jämföra med vad det hade kostat ifall vi tar flyg.Bor själv i Göteborg och har rest den vägen flera gånger. På uppresan då det alltid finns risk för förseningar på tåget bör ni boka Resplus, dvs boka med SJ hela vägen mellan Göteborg-Kvikkjokk så får ni garanterat hjälp att komma ända fram. Då nattågen till övre norrland nu körs av VY blir resvägen dagtåg SJ Göteborg-Stockholm, Nattåg Stockholm-Murjek, Buss Murjek - Kvikkjokk med troligt byte i Jokkmokk.
Ni kan dock inte boka resan förrän biljetterna släpps under våren nästa år.
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg