Från Sarvesvagge till Kvikkjokk

Jag skissar på en eventuell sarektur i slutet av augusti. Utgångspunkten är starta från Gisuris (kommer från Ritsem) sedan vandra Guohpervagge sedan vända västerut genom Alggavagge. Därefter gå över Niejdariehpvagge ner till Sarvesvagge.

Härifrån är jag kluven på vägvalet till Kvikkjokk. Idén jag hade från början var att vandra genom Njoatsovagge sedan gå genom djungeln som leder till Pårte. Jag ser en hel del hinder med den här sträckan. Främst terrängen samt vaden över Luohttojåhkå samt Ruopsokjåhkå.

Istället är tanken att när jag kommer ner i Sarvesvagge fortsätta en bit öster in och sedan vid renvaktarstugan vandra upp mot Luohttolahkko sedan börja ta riktning på hyllan väster om Loametjåhkkå. Vandra på skrå tills jag kommer till vanliga färdvägen i nivå med Sähkok. Vilka hinder kan jag stöta på den sträckan förutom risken för dåligt väder, sten och ett par hundra extra höjdmetrar?
 
Jag skissar på en eventuell sarektur i slutet av augusti. Utgångspunkten är starta från Gisuris (kommer från Ritsem) sedan vandra Guohpervagge sedan vända västerut genom Alggavagge. Därefter gå över Niejdariehpvagge ner till Sarvesvagge.

Härifrån är jag kluven på vägvalet till Kvikkjokk. Idén jag hade från början var att vandra genom Njoatsovagge sedan gå genom djungeln som leder till Pårte. Jag ser en hel del hinder med den här sträckan. Främst terrängen samt vaden över Luohttojåhkå samt Ruopsokjåhkå.

Istället är tanken att när jag kommer ner i Sarvesvagge fortsätta en bit öster in och sedan vid renvaktarstugan vandra upp mot Luohttolahkko sedan börja ta riktning på hyllan väster om Loametjåhkkå. Vandra på skrå tills jag kommer till vanliga färdvägen i nivå med Sähkok. Vilka hinder kan jag stöta på den sträckan förutom risken för dåligt väder, sten och ett par hundra extra höjdmetrar?
Jag skissar på en eventuell sarektur i slutet av augusti. Utgångspunkten är starta från Gisuris (kommer från Ritsem) sedan vandra Guohpervagge sedan vända västerut genom Alggavagge. Därefter gå över Niejdariehpvagge ner till Sarvesvagge.

Härifrån är jag kluven på vägvalet till Kvikkjokk. Idén jag hade från början var att vandra genom Njoatsovagge sedan gå genom djungeln som leder till Pårte. Jag ser en hel del hinder med den här sträckan. Främst terrängen samt vaden över Luohttojåhkå samt Ruopsokjåhkå.

Istället är tanken att när jag kommer ner i Sarvesvagge fortsätta en bit öster in och sedan vid renvaktarstugan vandra upp mot Luohttolahkko sedan börja ta riktning på hyllan väster om Loametjåhkkå. Vandra på skrå tills jag kommer till vanliga färdvägen i nivå med Sähkok. Vilka hinder kan jag stöta på den sträckan förutom risken för dåligt väder, sten och ett par hundra extra höjdmetrar?
Jag skissar på en eventuell sarektur i slutet av augusti. Utgångspunkten är starta från Gisuris (kommer från Ritsem) sedan vandra Guohpervagge sedan vända västerut genom Alggavagge. Därefter gå över Niejdariehpvagge ner till Sarvesvagge.

Härifrån är jag kluven på vägvalet till Kvikkjokk. Idén jag hade från början var att vandra genom Njoatsovagge sedan gå genom djungeln som leder till Pårte. Jag ser en hel del hinder med den här sträckan. Främst terrängen samt vaden över Luohttojåhkå samt Ruopsokjåhkå.

Istället är tanken att när jag kommer ner i Sarvesvagge fortsätta en bit öster in och sedan vid renvaktarstugan vandra upp mot Luohttolahkko sedan börja ta riktning på hyllan väster om Loametjåhkkå. Vandra på skrå tills jag kommer till vanliga färdvägen i nivå med Sähkok. Vilka hinder kan jag stöta på den sträckan förutom risken för dåligt väder, sten och ett par hundra extra höjdmetrar?

Jag tror inte du stöter på några hinder. Jag gick där 2005. Tältade på Luohottlahko och inväntade hyfsat väder för att gå upp på Nåite men moln och dimma satte stopp. Hade trots det några fina dagar på Luohottlahko.
Hoppas du får en fin tur.
 
Inga konstigheter. Vägen över hyllan / Loametjåhkkå finns väl beskriven i trådar här och på andra håll. Den sparar en hel del höjdmeter jämfört med att går ner i och upp ur Njoatsosvagge. I riktning från norr är det lätt att hitta ut från Louttolahko - ta höjd och håll avstånd till Balgatjåkkhås ravin. I motsatt riktning får man passa sig för att inte komma för nära. Vadet över Ruipsokjåhkå är inte knepigt i sig på höjd men bör göras på rätt ställe (980m) och det är tungt att ta sig upp och ner för den branta ravinen. Från Sähkok och vidare är allt enkelt.
 
Jag har gått i princip båda vägarna, både via Luohttolahkko (med start i Kvikkjokk) men även omvänt dvs söderut i Sarvesvagge efter passage av Niejdariehpvagge vidare rundat in i Njoatsosvagge-Tjuolddavagge-Vallespiken till Kvikkjokk. Ingen av dessa vägar innebär några större tekniska svårigheter om du söker lite på Utsidan och väljer vadställen korrekt. Vissa högre passager kan givetvis bli en utmaning om vädret ställer till det ex finns alltid risk för nysnö i slutet av augusti på högre höjder och passage i stenskrävel kan under sådana förutsättningar bli mer vanskliga.
I den riktning du väljer att gå finns hela tiden plan B, dvs möjligheten att både via Alggavagge resp Sarvesvagge att gå ut till Kvikkjokk via Tarraluoppal och anslutning till Padjelantaleden
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
tbergman Från Jeknavagge till Sarvesvagge Fjällvandring 7
Walters Sarek, från Sähkok till Sarvesvagge Fjällvandring 7
hennor Sarvesvagge till Tarradalen Fjällvandring 5
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
labbman Sarvesvagge - Norra Rapadalen Fjällvandring 2
Sigi Sarvesvagge Lullihavagge Fjällvandring 3
Sigi hoppa över kanjon i Sarvesvagge? Fjällvandring 3
brigas Spånar på ruttförslag alka-sarvesvagge Fjällvandring 13
plp Från söder in i Sarvesvagge? Fjällvandring 0
gloten Tuottarstugorna/Sarvesvagge. Fjällvandring 2
chrissopoulos Luohttolahko ner i sarvesvagge väster om nåite? Fjällvandring 1
Lars G A Snårskogen i Ö Sarvesvagge: hur besvärlig är den? Fjällvandring 1
Lars G A Hur är jåkkarna i Njåtjosvagge och Sarvesvagge? Fjällvandring 3
Krillan staloloukta-sarvesvagge Fjällvandring 15
mogens Rapadalen-Sarvesvagge Fjällvandring 3
Sarvesvagge - Tielma Fjällvandring 1
Sarvesvagge-Alkavagge Fjällvandring 2
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 44
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.