Vandringstips väster om Mavasjaure-Pieskehaure (jaure?)

Hej, jag söker tips om vägval och terräng söder om Mavasjaure, och sedan vidare norrut mot Pieskehaure.

Jag planerar att vandra från väg 95 via Ikesjaure och sedan vika av västerut innan Mavas, prel ungefär vid vattendelaren i Iggesvágge. Tanken är att följa Mavasjaure södra "strand" (menar alltså inom något hundratal m fr stranden). Här befarar jag att det både kan vara blockigt och väldigt mycket jojo dvs ner i/upp ur jokkraviner. Stämmer? (Arligt talat, på google och eniro flygfoto ser det eländigt ut...)

Vidare mot Lájrro väster om Pieskehaure. Härifrån ser jag följande:

Alt 1: är "rakt på" dvs åt nordost via Bállek och Gasskajávrre/Tjahtajávrre och sedan österut ner till broarna vid leden. Görbart? Tre broar inpå varandra ger mig vibbar om att Sullunåjvjåhkå är hyfsat stor jokk...

Alt 2: kan vara att gå mer rakt österut typ via Kassavartokåtan och Ballekkåtan.

Bonus: Varför heter/stavas det Pieskehaure (och inte -jaure)?

Att följa Mavasjáures norra strand verkar mindre intressant som vegetationen verkar vara enligt kartan. Men å andra sidan ser det ju inte mycket bättre ut söder om höjden 1104 på väg från Ballekkåtan till leden.

Kanske alla alternativen är lika dåliga? Så länge det inte innebär svåra/omöjliga vad kan jag nog stå ut. Annars får jag kanske försöka mig på båtfärd vid Mavas.

Varför? För att kolla kalkförekomsterna vid västra änden av Mavasjaure :)
 

avslutad210712

Gäst
Lite/mycket offtopic

Tänkte du köra bil upp til Kultesjaure (stavningen lite fel men hittar inte riktigt rätt) naturrastplats

Varför jag frågar är för att jag gärna vill gå därifrån men busstrafiken är ju indragen och jag är inte direkt intresserad av att börja och sluta på samma plats.
 
Jag gick igenom området för länge sedan....

Jag planerar att vandra från väg 95 via Ikesjaure och sedan vika av västerut innan Mavas, prel ungefär vid vattendelaren i Iggesvágge. Tanken är att följa Mavasjaure södra "strand" (menar alltså inom något hundratal m fr stranden). Här befarar jag att det både kan vara blockigt och väldigt mycket jojo dvs ner i/upp ur jokkraviner. Stämmer? (Arligt talat, på google och eniro flygfoto ser det eländigt ut...)
Jag gick sydväst om Iggesjavrre och sedan väster om båda sjöarna, så det här vägvalet vet jag inget om.
Alt 1: är "rakt på" dvs åt nordost via Bállek och Gasskajávrre/Tjahtajávrre och sedan österut ner till broarna vid leden. Görbart? Tre broar inpå varandra ger mig vibbar om att Sullunåjvjåhkå är hyfsat stor jokk...
Jag gick upp mellan Bállek och Nuortta Sávllo utan några som helst problem. Inte heller jokkarna längre nordost på väg ner mot leden var några problem.
Bonus: Varför heter/stavas det Pieskehaure (och inte -jaure)?
För att den sjön är större än de andra.
Varför? För att kolla kalkförekomsterna vid västra änden av Mavasjaure :)
Hur kunde jag misstänka det? Jag minns att det fanns en massa småjokkar på Suollonåjvves östsluttning som rann upp och ner ur backen överallt - sånt där som du gillar. Men det här var som sagt för länge sedan, så jag har säkert berättat om det på någon fikarast då minnet var lite färskare...
 
Över Årjep Savllo

Hejsan

Passerade området i slutet av September för ett gäng år sedan. Vi valde då att gå "över" Årejp Savllo enligt grön väg i bilden nedan. Detta då vi ville undvika sjöstränderna :)

Var på det stora hela en mycket lyckad tur. Bör dock tilläggas att vi hade tur med vädret, i regn och dimma hade det nog inte varit lika roligt!

MEN: På vägen ner mot Mavasjaure valde vi att gå på öster sidan om bäcken. Detta visade sig vara en felsatsning. På den sidan av bäcken (och vidare så långt som vi såg) är berget som ett stort antal pannkakor staplade ovanpå varandra. Man går typ 50-100 meter och kommer fram till ett 3-10 meters stup som man måste trixa sig förbi.....och så ner 50-100 meter till nästa stup. Och så vidare.

När vi kollade läget nerifrån så det ut att vara en betydligt bättre väg ner på väster sida om bäcken, markerat med rött streck.

https://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=29911&stc=1&d=1561961909

Från Mavasjaure fortsatte vi mot nordost upp i dalgången mellan Ahkaris och Nuortta Savllo och vidare upp mot Pieskehaure. Även detta var ett mycket vackert vägval!

/ Stefan
 

Bilagor

  • mavasjaure.jpg
    mavasjaure.jpg
    45.3 KB · Visningar: 1,027
Lite/mycket offtopic

Tänkte du köra bil upp til Kultesjaure (stavningen lite fel men hittar inte riktigt rätt) naturrastplats

Varför jag frågar är för att jag gärna vill gå därifrån men busstrafiken är ju indragen och jag är inte direkt intresserad av att börja och sluta på samma plats.

Japp, bil till Kultesjaure/Guoledisjávrre.
 
Jag gick igenom området för länge sedan....


Jag gick sydväst om Iggesjavrre och sedan väster om båda sjöarna, så det här vägvalet vet jag inget om.

Jag gick upp mellan Bállek och Nuortta Sávllo utan några som helst problem. Inte heller jokkarna längre nordost på väg ner mot leden var några problem.

För att den sjön är större än de andra.

Hur kunde jag misstänka det? Jag minns att det fanns en massa småjokkar på Suollonåjvves östsluttning som rann upp och ner ur backen överallt - sånt där som du gillar. Men det här var som sagt för länge sedan, så jag har säkert berättat om det på någon fikarast då minnet var lite färskare...

Tack för infon, mycket värdefull! Söder om Iggesjaure kan vara ett alternativ. Om det finns kalk där ;) Du råkade inte se någon antydan till grottor där? Inga direkta kalkförekomster där om jag minns rätt från geo-kartan.

Aha, så -haure är "större sjö", -jaure "mindre sjö"? Najs!
 
Hejsan

Passerade området i slutet av September för ett gäng år sedan. Vi valde då att gå "över" Årejp Savllo enligt grön väg i bilden nedan. Detta då vi ville undvika sjöstränderna :)
Låter som ett bra alternativ. Var lite fundersam över "deltat" SO om Sjárak men då vet jag att den rutten är görbar :)

Var på det stora hela en mycket lyckad tur. Bör dock tilläggas att vi hade tur med vädret, i regn och dimma hade det nog inte varit lika roligt!

MEN: På vägen ner mot Mavasjaure valde vi att gå på öster sidan om bäcken. Detta visade sig vara en felsatsning. På den sidan av bäcken (och vidare så långt som vi såg) är berget som ett stort antal pannkakor staplade ovanpå varandra. Man går typ 50-100 meter och kommer fram till ett 3-10 meters stup som man måste trixa sig förbi.....och så ner 50-100 meter till nästa stup. Och så vidare.

När vi kollade läget nerifrån så det ut att vara en betydligt bättre väg ner på väster sida om bäcken, markerat med rött streck.
Mycket bra att veta, tack!
----

Från Mavasjaure fortsatte vi mot nordost upp i dalgången mellan Ahkaris och Nuortta Savllo och vidare upp mot Pieskehaure. Även detta var ett mycket vackert vägval!

Så inga problem att korsa jokken Suollnunåjvjåhkå?
 
Är inte 100% säker....

Har ett minne av att vi tog oss över Suollnunåjvjåhkå antingen vid utloppet eller en bit nedströms. Har nämligen ett bestämt minne av att vi genade lite drygt halvvägs ner till Nordkalottleden för att slippa gå hela vägen ner och sen upp igen....

Men jag är inte 100% säker på detta.....kan vara vad vi ville göra :).

Men detta var ju i slutet av September så vattenföringen var väldigt låg, dvs generellt sett enkla vad. Då var hala stenar med isig svartlav på ett betydligt större bekymmer.

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
baffinguarapo Vandringstips Fjällvandring 3
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
k elias Vandringstips abisko/Narvik m barn önskas! Fjällvandring 4
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Anders80 Vandringstips Jotunheimen Fjällvandring 2
Elin75 Vandringstips i Norge? Fjällvandring 13
Elvah Vandringstips Sylarna, Ekorrdörren, Gåsen, Holkendurrie? Fjällvandring 4
tjej_91 Vandringstips Sarek på 7 dagar Fjällvandring 6
fredrik82 Vandringstips i Sarek, Padjelanta, m.m. Fjällvandring 3
curt Vandringstips södra/östra Norge? Fjällvandring 4
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88
AFe Vandringstips i Lyngen, Norge? Fjällvandring 1
i95_lab Vandringstips norrut från Björkliden/Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 5
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
Michaela Önskar vandringstips till sommaren! Fjällvandring 15
HelenS Vill ha vandringstips i sommar! Fjällvandring 18
felix_sors Vandringstips sökes Fjällvandring 2
efred Vandringstips för nybörjare Fjällvandring 9
Stordrulen Vandringstips Nordkapp Fjällvandring 6
lirrran vandringstips Fjällvandring 5
body Vandringstips önskas! Fjällvandring 6
alexander3 Vandringstips, Abisko Fjällvandring 3
DIF-Larson Vandringstips Fjällvandring 6
månsb Vandringstips i Toscana Fjällvandring 1
sturesture Tälttips o Vandringstips Färöarna Fjällvandring 2
nilkas Vandringstips, inre Troms (Norge) Fjällvandring 3
thodan Fina vandringstips för Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
pjurka Vandringstips? Fjällvandring 3
jaos Söker vandringstips: italienska central-alperna Fjällvandring 1
unna Sareknovis, vandringstips. Fjällvandring 3
carver Vandringstips i Norrbotten? Fjällvandring 6
VAndringstips centrala Jotunheimen Fjällvandring 0
Vandringstips Fjällvandring 4
Fler vandringstips Fjällvandring 5
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
Bekvämast Vandring väster/nv om Kutjaure Fjällvandring 2
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
cloud76 vadställen väster om Akkajaure Fjällvandring 10
andy69 Väster om Sälka...? Fjällvandring 1
maswan1 Basstavagge från öster eller väster? Fjällvandring 12
laurentiusweg Hellemobotn - Vuojatädnobron: väster eller öster om Sieberjåhkå? Stibokbron? Fjällvandring 4
tobiasf Tältställen väster om Akka? Fjällvandring 5
sachsaren Väster om Abisko-Ritsem. Fjällvandring 8
grodanbolle Någon som varit väster om Singistugorna? Fjällvandring 5
Tuki Padjelanta, väster om Sallohaure Fjällvandring 5
janstj Väster om Virihaure och Vastenjaure Fjällvandring 7
undvall Området väster om Padjelanta. Fjällvandring 4
harrymart Väster om Virhijaure Fjällvandring 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...