Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september

Hej! Undrar vad folk tycker är ett rimligt komfort temperatur för en sovsäck för en veckas vandring runt sylarna i den sista vecka av augusti? Ska kolla mer om vädret närmare tiden men har funderingar att köpa en ny sovsäck. Jag har en fjällräven skulle 2 säsong som har en komfort temperatur av 2C, och en gamla militär sovsäck som har funkat bra i minus grader till cirka -10C men vikten på den är 2kg :/
 
Slutet av augusti i fjällen innebär stor risk för frostnätter, så för personlig del hade jag valt en sovsäck med komfort temp ner till i varje fall -5C.
 
Jag undrar om den Mountain Equipment Helium 600 borde passa eller kanska det blir för mycket?
  • Komforttemperatur: -5°C
  • Gränstemperatur: -11°C

 
Jag undrar om den Mountain Equipment Helium 600 borde passa eller kanska det blir för mycket?
  • Komforttemperatur: -5°C
  • Gränstemperatur: -11°C

Den sovsäcken borde funka, ett annat rätt likvärdigt alternativ är Marmot Micron 15 long. Dessa har nära på likvärdig dunkvalitet, ME har aningen högre fillpower medan Marmot säcken har behandlat dun som gör dunet lite mindre fuktkänsligt. Största skillnaden är nog passformen, där Marmot säcken är lite rymligare skuren. Vilken som passar dig bäst beror på dina egna mått och hur du vill sova (i-vändare eller med-vändare).
 
Jag tror att jag kunde ha överlevt bra med Helium 400,

Men då var den kallaste natttemperaturen va circa 2 eller 3+C och det var enda gången jag stängde sovsäcken nästan helt - de flesta nätter använde jag den bara med dragkedjan delvis eller fult öppen. Det är en sovsäck av god kvalitet.
 
Det forsta jag skulle titta pa ar ett liggunderlag som klarar atminstone -5 kanske till och med minus 10 grader. De nya fran Nemo, Big Agnes eller Thermarest borde funka utmarkt. Sjalv har jag valt sovsack fran Cumulus i Polen. Dar kan du fa din sovsack precis som du vill ha den om du kan vanta ett par veckor. Bra kvalitet och inte tung alls till resonabelt pris. Min sack gar ner till +1 grad och jag klarade fryspunkten utan problem. Ett alternativ kan vara att ha en Thermarest Spark 0 som "extra sack" inne i den normala sacken om det blir riktigt kallt. Ursakta avsaknaden av svenska bokstaver.

Lars
 
Håller med ljamoller om att polska sovsäckar från firmor som Cumulus, Pajak och Roberts både håller hög kvalitet och måttliga priser. Kan också löna sig att kunna anpassa säcken, vilket i varje fall Cumulus och Roberts gärna gör. Cumulus kan man t o m själv modifiera direkt online. Jag som är magsovare fick t ex be om "omvänd" fyllning, dvs mer dun i den halvan med huva, som ryggsovare har neråt (brukar alltså vara tvärtom som standard).

Men annars är det inte mycket magi i detta - givet att man jämför kvalitetssäckar med ungefär samma mått och dunkvalitet ("fill power", FP, mätt i cuin), får du ungefär samma temperaturgränser med samma dunvikt. Lägre dunkvalitet = högre vikt för samma isolering. Jag tycker inte det "lönar sig" att gå under 800-850 cuin, men inte heller att betala för extrema kvaliteter som 1000 cuin.

Jag är rätt frusen av mig, men sover problemfritt i en sovsäck med 400 g 850 cuin dun ner till nollgradigt - dock klädd i ullfrottéunderställ, dito strumpor och buff/balaclava (mest för att skydda säcken från hårsmuts, men det bidrar också mycket till värmen). Är det ännu lite kallare, slänger jag på mig min lätta dunjacka. Under den dunvikten (och -kvaliteten) skulle jag absolut inte vilja gå - snarast tvärtom.

400 g kan också vara i underkant, om du t ex är lång eller rör på dig mycket under natten och behöver lika mycket dunfyllning runtom sovsäckens alla sidor. 600 g som du tittar på hade gett dig större marginaler, om dunkvaliteten varit lite högre.

Lek lite med Cumulus "Customize", så ser du hur dunkvalitter, dunvikter och temperaturgränser hänger ihop (exemplet i länken avser LiteLine 400).
 
På en sån tur hade jag velat ha en sovsäck som var okej att sova i ner till -5C.

Vilken komfortrating som behövs då beror på hur varm man är. Min vanliga sommarsäck har komfort(för kvinnor) på -6C och blir det minusgrader behöver jag förstärka med dunjacka och tjocka långkallingar.

Några killar jag vandrar med ofta har säckar med komfort på +5C och sover gott i dem ner till noll grader.

Har du någon uppfattning om hur kallt det kan vara för att din sovsäck med +2C i komfort fortfarande ska vara varm och skön? Då får du ju en bild av hur du förhåller dig till komfort-rating. Män behöver ju i allmänhet betydligt mindre isolering än kvinnor men det är ju en vild generalisering.

Jag tycker att det är viktigare att ha bra isolering under än att ha varm sovsäck (även om bägge är viktigt så klart). Har du för kallt liggunderlag så hjälper inte en varmare sovsäck så mycket men har du för kall sovsäck så hjälper ett extra varmt liggunderlag mycket.

Jag har valt att bara ha en sovsäck (okej har typ 5 gamla syntetsäckar att låna ut också..). Därför har jag en som passar mig ner till 0 grader och så förstärker jag med kläder om det är kallare och så har jag en rektangulär syntetisk sovsäck att bre ut ovanpå ifall jag ska sova kallare än -10C (blir max några nätter per år så ingen idé att köpa vintersovsäck för mig). Så om du tilltalas av den tanken så ska du välja en säck som passar bra för de flesta av dina turer men kräver lite förstärkning på de kallaste turerna. Så det beror ju på om sylarna i slutet av augusti är det kallaste du kan tänkas vandra i.
 
Jag tror att jag kunde ha överlevt bra med Helium 400,

Men då var den kallaste natttemperaturen va circa 2 eller 3+C och det var enda gången jag stängde sovsäcken nästan helt - de flesta nätter använde jag den bara med dragkedjan delvis eller fult öppen. Det är en sovsäck av god kvalitet.

Oj missade detta innan jag skrev mitt svar, men kanske någon annan får nytta av det. Låter som att du är hyfsat nöjd då. Det blir nog sällan -5C i augusti i fjällen men så sent på säsongen är det ändå bra med lite extra mariginal.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
segliar Har du tips på bra o varm sovsäck till Fjällen? Fjällvandring 21
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Cobblepot Sovsäck Padjelanta mitten av augusti. Fjällvandring 3
Cobblepot Sovsäck Storulvån i September Fjällvandring 12
hästtjejen Sovsäck från Fjällmark? Fjällvandring 12
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
A.P. Sovsäck och temperatur? Fjällvandring 5
Jojosurf Sovsäck +6 abisko - nikk juli? Fjällvandring 3
cloud76 Tips på sovsäck önskas! Fjällvandring 8
Hedan76 Sovsäck Fjällvandring 5
hereinsweden sovsäck & uppblåsbart liggunderlag Fjällvandring 12
aizing Sovsäck Fjällvandring 13
kalalokki Hur varm sovsäck? Fjällvandring 20
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
espirituosa Önskar låna sovsäck 1-8 augusti för fjällvandring (Keb) Fjällvandring 9
pocahontas73 Sovsäck & tält vad har ni? Fjällvandring 44
Daddy Stugtur utan sovsäck? Fjällvandring 10
flygare69 Tips på varm och kompakt sovsäck för sommarfjäll? Fjällvandring 19
stein82 ålder på sovsäck? Fjällvandring 4
Libelle Vilken sovsäck rekommenderar ni? Fjällvandring 13
marcusleyon Sovsäck för abisko-nikk? Fjällvandring 1
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
Niilén sovsäck Fjällvandring 6
tjolanta Sovsäck på fjällvandring Fjällvandring 16
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Salmo Salar Hjälp - sovsäck Fjällvandring 3
henric vilken sovsäck på fjället? Fjällvandring 2
Vilken sovsäck ska man köpa? Fjällvandring 5
Kängor, ryggsäck och sovsäck ! Fjällvandring 8
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 69
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.