Fråga till alla sovsäcksexperter

Hej alla,

Är ute efter en ny sovsäck då den gamla är alldeles för kall. Jag har tittat på Marmots Teton samt Marmots Ouray (båda i regular, är 166 cm lång)

Jag har en gammal sovsäck från North Face som enligt uppgifter har en komfort-temperatur på 10 grader. När jag tältade ett par nätter i somras så låg temperaturen på exakt 10 grader och då frös jag.

Jag förstår att det är väldigt individuellt vad man upplever som varmt nog och att det såklart skiljer sig från en person till en annan men tvekar nu mellan 'Marmot Teton' (som ska ha en komforttemperatur på -10) och 'Marmots Ouray' som ska ha en komforttemperatur på -18. Jag är medveten om att Ouray egentligen är en vintersovsäck och att det förmodligen blir lite overkill för det jag ska använda den till, men efter sommarens kalla, sömnlösa nätter i tält så är jag osäker på om man kanske ska dra på ordentligt med värme. Eller?

Jag har inte för avsikt att tälta under vintersäsongen men rör mig i princip bara i fjälltrakter så då känns det rimligt att i alla fall se sig om efter en 3-säsongssovsäck eftersom att det kan krypa ner i graderna i sådan omgivning.

Tacksam för all input!

Gällande svenska sommarfjäll, enligt mitt sätt att se:
Komforttemperaturen -18 gr. kommer att innebära många svettiga nätter och en onödigt voluminös packning.
Komforttemperaturen -10 gr. kan vara rimlig om du normalt inte har underställ eller liner i sovsäcken.
Komforttemperaturen -5 gr. är lagom för mig, med underställ i tunnt siden, tunna sockor o ev. mössa samt vid enstaka tillfällen förstärkningsplagg, och då med en säck med goda ventilationsmöjligheter (= hellångt blixtlås).

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Självklart beror det på hur frusen du är när du sover samt om du är i- eller medvändare. Själv hade jag nog skippat de nya modellerna med extra dragkedja vid fötterna som nya Teton och Ouray, ser det bara som komplicerande och adderar vikt, utan satsat på en sovsäck med hellång dragkedja och kanske lite högre dunkvalitet för att spara vikt och utrymme.
En 3-säsongssäck känns rätt som klarar även en bit under nollan för kalla nätter i fjällen sommartid. Mitt tips är att titta på ex Marmot Helium eller liknande. Längd Regular är ligglängd 183cm vilket inte känns helt överdrivet för dig, finns även i Short med ligglängd 168cm som kan vara lite knappt om du vill kunna sträcka på dig.
Söker du en ändå varmare sovsäck är nästa modell Lithium.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips