+5 ute, 0 komfort sovsäck = fryser

Vintertid blir det betydligt varmare i sovsäcken om öppningen dras ihop ordentligt. Hålet bör inte vara alltför många centimetrar framför ansiktet om du vill behålla värmen inuti säcken.

Nu vet jag inte om det här stämmer för TS, men jag har noterat att många som fryser på natten har svårt att ligga still med sovsäcken ordentligt ihopdragen. En relativt öppen sovsäck med mycket vändande och snurrande pumpar effektivt ut värmen ur säcken.

I övrigt finns det gott om goda råd tidigare i tråden.

skortstenstekniken används och så väl gör innekragen så ihopdraget är det ialla fall ;)

Ligger inte stilla i sängen hemma med ligger som en döing i sovsäcken. Rör mig inte ett skit. Men förstår att man pumpar ut värmen när man rör sig. Inget jag tänkt på med vettigt.

Hejsan, knepigt och intressant problem

Nu har jag förvisso motsatt problem, att jag snarare blir överhettad än fryser, men efter en stor mängd tältnätter på vinter har jag i alla fall samlat på mig ett par "knep" för att göra det så behagligt som möjligt.

Baserat på grundfrågan, dvs hur du klarar av att skida runt i Jämtlandstriangeln på vintern utan att frysa, så är mitt första tipps väldigt enkelt. Välj att göra turen så sent som möjligt, gärna runt 1:a maj. Vädret är generellt sett stabilare då och nätterna mycket kortare. Och det blir sällan riktigt kallt på natten om det inte är klart och då kommer solen upp och värmer fint fram mot morgonen.

Sen upplever jag att mindre tält är varmare. Bäst vinterkomfort av mina tält tycker jag det är i Hilleberg Savio. Men där kan ju skillnaden vara mindre om man inte genererar någon värme och så är det ju dyrt att köpa ett dedikerat vintertält om man kanske bara är ute en gång.

Ett annat klassiskt knep på vintern är att ha en fuktspärrpåse inne i sovsäcken, för att minska mängden med fukt i sovsäcken. Men för att det ska ge någon större effekt behöver man förvisso vara så varm att man svettas vid något tillfälle.

Sist, men inte minst, så har jag alltid "värmeelement" i tältet så att säga. Inne i innertältet brukar jag hänga en liten gasol lykta som jag har dels har igång på kvällen för att få det lite mysigt, men framför allt brukar jag tända den på morgonen när jag vaknar. Då blir det betydligt varmare och torrare i innertältet innan man måste ta sig ut ur sovsäcken. Men det hjälper ju förvisso föga mitt i natten om man fryser då. Sen kör jag även köket inne i absiden och ser till att vädra ut så mycket fukt som möjligt på morgonen.

/ Stefan

I år stängde två av stugorna den 19/4 och en den 25/4 och jag vill nog ha tryggheten att om jag trotts allt inte gaddat upp mig tillräckligt ha bokade rum som reserv. Så blir väl mer mitten av april som blir sista tiderna liksom. Men något att ha i åtanke.

Ja har kollat på gasol element som kopplas på gastuben för att värma, men känns inte helt tryggt att ha på undernatten. Men som du också skriver kanske det är som bäst morgon och kväll.

Den ironiska delen är att jag gärna sover kallt. Har ofta fönstret öppet på vintern i sovrummet. Sommartid burkar komfort temperaturen vara ganska sann. Är nog mest det att sovsäcken och liggunderlaget generar ingen värme utan man är ju själv elementet och nattetid generar jag inte värme. Eller tillräcklig mycket värme för att hålla den instängda värmen uppe.
Har Helsport Down Lady i både 0 komfort och -21 säck. Bra kvalitet och fina grejer. Men kanske bara att jag behöver bulka på extra..
Sova varmt menas att trivas med att kroppen är varm vid sömn och att man har mycket isolering. Sova kallt betyder att man vill känna att kroppen är sval vid sömn. Då lite tvärtom, bara förtydligar.

Icke meshinnertält vid vinterturer. Tillräckligt under. Ullunderställ heltäckande. Varm nog sovsäck. Mätt och uppvärmd. Windchill effekten tar mer värme än vad teoretiska komforttemperaturer. räcker till.
Vid improviserade dubbla sovsäckar se till att det finns utrymme för lofthäjderna, annars tillför du vikt men inte isolering. Johannas tipps om dubbla sovsäckar ör funkis..

go tur
Jag skippar innertältet helt i mitt Namnatj 2 gt , det bli mindre kondens så.

• Gilla
Reactions: Imp
Jag skulle aldrig våga ha en gaslykta på i tältet, och när jag ska sova inte ens i en välventilerad absid (vilket ju ändå blir rätt ineffektivt). Visst har jag en djupt rotad eld-nojja, men en ännu större koloxid-nojja. Nej tack.

Jag vet inte om det är likadant för dig, men min egen termogenes är urkass, och mitt stora problem är därmed att lyckas värma upp sovsäcken och luften inuti till en uthärdlig temperatur. Lyckas man inte med det, så spelar ju inte sovsäckens isoleringsförmåga någon roll - snarast tvärtom, det blir ännu större luftvolym att värma. När jag väl är där (vid behov med hjälp av diverse tricks, se nedan) inträder en jämvikt som funkar resten av natten, om bara sovsäcken är tillräckligt varm.

Är man funtad på det viset är det bara att inse att man behöver hjälp av externa värmekällor. Jag har hittills klarat mig med typ hetvattenflaska i strumpa och/eller löprunda före läggdags, men jag vet min begränsning och tältar mycket sällan mitt i kallaste vintern.

Kan det funka för dig med eluppvärmda kläder + powerbank? Batterierna för just det understället ska räcka över natten om man kör på lågvärme, och du passerar nog stugor där de (och powerbanken) kan laddas upp. Räcker det med strumpor och/eller väst, så håller de ännu längre.

Senast ändrad:
  • Gilla
Vintertid blir det betydligt varmare i sovsäcken om öppningen dras ihop ordentligt. Hålet bör inte vara alltför många centimetrar framför ansiktet om du vill behålla värmen inuti säcken.

Nu vet jag inte om det här stämmer för TS, men jag har noterat att många som fryser på natten har svårt att ligga still med sovsäcken ordentligt ihopdragen. En relativt öppen sovsäck med mycket vändande och snurrande pumpar effektivt ut värmen ur säcken.

I övrigt finns det gott om goda råd tidigare i tråden.
För egen del stänger jag sovsäcksöppningen så mycket att endast näsan sticker ut.

I år stängde två av stugorna den 19/4 och en den 25/4 och jag vill nog ha tryggheten att om jag trotts allt inte gaddat upp mig tillräckligt ha bokade rum som reserv. Så blir väl mer mitten av april som blir sista tiderna liksom. Men något att ha i åtanke.

Ja har kollat på gasol element som kopplas på gastuben för att värma, men känns inte helt tryggt att ha på undernatten. Men som du också skriver kanske det är som bäst morgon och kväll.

Nej helt riktigt! Man ska aldrig sova med brinnande lykta/element/kök i tältet. Att däremot sätta igång en lykta någon halv-timme eller så när man vaknar för att minska fukten i tältet är i princip riskfritt så länge man ser till att ha god ventilation. Kolmonoxid, vilket med god marginal är den största risken, bildas bara vid ofullständig förbränning. Så om man ser till att ha ventilerna öppna så det kommer syre till lyktan bildas det mycket lite kolmonoxid.

Men detta hjälper ju föga mitt på natten! Så jag tänkte ett varv på det som Joanna skrev om att kroppen har svårt att värma upp luften inne i sovsäcken. Och hittade denna produkt efter lite sökande, som kanske kan hjälpa till: https://www.fjallsport.se/hotsac-vbl.html

Gillar idén att klä insidan av en fuktspärrpåse med reflekterande yta, borde kunna hjälpa till. Men jag har aldrig testat den...

/ Stefan

Nej helt riktigt! Man ska aldrig sova med brinnande lykta/element/kök i tältet. Att däremot sätta igång en lykta någon halv-timme eller så när man vaknar för att minska fukten i tältet är i princip riskfritt så länge man ser till att ha god ventilation. Kolmonoxid, vilket med god marginal är den största risken, bildas bara vid ofullständig förbränning. Så om man ser till att ha ventilerna öppna så det kommer syre till lyktan bildas det mycket lite kolmonoxid.

Men detta hjälper ju föga mitt på natten! Så jag tänkte ett varv på det som Joanna skrev om att kroppen har svårt att värma upp luften inne i sovsäcken. Och hittade denna produkt efter lite sökande, som kanske kan hjälpa till: https://www.fjallsport.se/hotsac-vbl.html

Gillar idén att klä insidan av en fuktspärrpåse med reflekterande yta, borde kunna hjälpa till. Men jag har aldrig testat den...

/ Stefan
Jag har en sådan. Det blir varmare med den. Dock räcker den på mig bara upp över axlarna. Om jag vill täcka huvudet får jag ligga hopkrupen.

Brukar ha tre fyra värmeljus i en Trangia kastrull nattetid. känns som att det tar bort lite av råheten i tältet..
Skillnaden känns tydligt då man kommer in i tältet efter att ha varit ute en stund..
Använder ett tipitält utan golv så risken för brand/kolmonoxidförgiftning är obefintlig..

• Gilla
Jag skulle aldrig våga ha en gaslykta på i tältet, och när jag ska sova inte ens i en välventilerad absid (vilket ju ändå blir rätt ineffektivt). Visst har jag en djupt rotad eld-nojja, men en ännu större koloxid-nojja. Nej tack.

Jag vet inte om det är likadant för dig, men min egen termogenes är urkass, och mitt stora problem är därmed att lyckas värma upp sovsäcken och luften inuti till en uthärdlig temperatur. Lyckas man inte med det, så spelar ju inte sovsäckens isoleringsförmåga någon roll - snarast tvärtom, det blir ännu större luftvolym att värma. När jag väl är där (vid behov med hjälp av diverse tricks, se nedan) inträder en jämvikt som funkar resten av natten, om bara sovsäcken är tillräckligt varm.

Är man funtad på det viset är det bara att inse att man behöver hjälp av externa värmekällor. Jag har hittills klarat mig med typ hetvattenflaska i strumpa och/eller löprunda före läggdags, men jag vet min begränsning och tältar mycket sällan mitt i kallaste vintern.

Kan det funka för dig med eluppvärmda kläder + powerbank? Batterierna för just det understället ska räcka över natten om man kör på lågvärme, och du passerar nog stugor där de (och powerbanken) kan laddas upp. Räcker det med strumpor och/eller väst, så håller de ännu längre.
Lite det jag känner med. Man vet ju aldrig vad som kan hända!

Spännande! Ja i mitt fall är jag varm när jag lägger mig och den typ första 30min till 1 timmen. Sedan blir jag kall. Mycket werid. Men samtidigt, sover jag med kokat vatten i min vattenflaska blir jag inte överhettad heller.. Oklart. Då har jag flaskan ej i en strumpa. Gör det att den håller längre?

Har en elfleece, "hemmagjord". Men har också jobbat i butik och fått en hel del reklamationsförsök på flera oftast för att kontakten mellan powerbanken och elen knäckts. Är ju då inte en reklamation med vill man att den knäcks när man sover? Lite det jag var orolig över sist och vågade ej slå på den. Strumpor där är nog bättre.

/ Stefan
Den kan nog funka. Har räddningsfiltar hemma så kan testa nästa gång för att se om det är värt det! tack!

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg