Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr.

Hej!

Letar efter en sovsäck som kan användas i fjällen men även i Stockholm. Jag sökte runt och såg att det är ca -5 grader under augusti/september i fjällen och ca 10 grader under maj i Stockholm. Vet dock inte om det finns ute på marknaden för under 800kr. Vill inte att den ska vara dyr eftersom att den bara kommer att användas till skolan när jag ska vandra.

När jag kollade runt så stod det något om komfortt- och extremtempratur, vet inte vad det är så om någon skulle kunna förklara vad det innebär skulle det vara jätte bra. 😊

Sovsäcken som jag hittade var ”Urberg’s 3 Season Sleeping Bag G5” för 597kr hos outnorth.
https://www.outnorth.se/urberg/3-season-sleeping-bag-g5
Är den bra för det jag vill ha?

Jag är en tjej och är 14 år men kommer att vara 15 när jag ska vandra igen. Vet inte om den informationen behövs men tar och sätter i det ändå.

Tacksam för hjälp och svar 😊.
 
Ungefär så här:

Comfort limit = Den lägsta temperatur vanligtvis frusna personer (och kvinnor) kan sova en natt i sovsäcken utan att känna sig frusna.

T-limit = Den lägsta temperatur vanligtvis män och ”vana ute-sovare” kan sova en natt i sovsäcken utan att känna sig frusna.

Extreme limit = Den lägsta temperatur man kan sova i sovsäcken och inte förfrysa. Överleva.

Dunsovsäck är ofta dyrt och själv föredrar jag faktiskt syntetsovsäck på fjällvandringen. Väger mer men mindre risker om den råkar bli fuktig.

En bra och prisvärd sovsäck tycker jag själv är Mountain Hardwear Lamina -9. Kostar drygt en tusing på rea, som nu.

Och kolla längden på sovsäcken också. Bättre med en som passar bra och inte överflödig volym som du ska värma upp.
 
När jag kollade runt så stod det något om komfortt- och extremtempratur, vet inte vad det är så om någon skulle kunna förklara vad det innebär skulle det vara jätte bra. 😊

Dessa siffror ska ses som jämförelsevärden för att kunna jämföra olika säckar, men vilken temperatur man behöver är individuellt. Är det nollgradigt ute fryser vissa i en säck med komforttemperatur på -5 och andra klarar sig med en säck med komforttemperatur på +5.
 
Skulle kunna passa dig bra. Vissa föredrar smal passform vilket är varmare. Dessa tältare är medvändare. Andra vill kunna växla sovposition inne i säcken utan att säcken följer med runt, vilket ger mera komfort men det blir inte lika varmt per vikt. De senare personerna är ivändare.

Stora fördelen med dunsäckar är vikt och liten packvolym. Bra dunsäckar håller många år.

Thure
 
Den säcken från Urberg är ju troligen ett bra val, men det är ju den låga temperaturen du ska titta mest på. Eftersom den har en dragkedja så kan du alltid öppna upp lite om det blir för varmt, så det är ju ett mindre problem.

Lika viktigt som sovsäck för värmen är ett bra liggunderlag. Enklast och med bra hållbarhet och komfort samt låg vikt är ju ett "äggkartong" i cellplast. Ganska mjukt med bra komfort tycker jag, samt får inte punktering vilket mina uppblåsbara alltid får förr eller senare.
Klarar regn och kottar och är inte så dyrt det heller (men ett vanligt plant i cellplast är ju tillräckligt det också. T ex:
 
Som tjej bör du titta på testvärdet för Tcomfort (vilket även jag som man erfarenhetsmässigt vet passar mig bäst då jag gärna är lite frusen av mig när jag sover). Säcken från Urberg klarar ner mot -2C vilket inte är tillräckligt om du bekvämt vill sova ute i -5C som du skriver. Givetvis kan du klä på dig lite extra i sovsäcken de kallaste nätterna om du föredrar det. Du behöver även ta lite hänsyn till att en fiberfylld sovsäck tappar lite värme snabbare än en dunsovsäck då fiberfyllningen inte har samma egenskaper att återta loftet (”fluffigheten”) mellan komprimeringarna.
Du skriver även att du vill använda den i fjällen under september och fjällkedjan är lång. I södra delen kan det vara höst med rejäla frostnätter medan i norra delen tidig vinter under september.
För en 3-säsongs säck som du söker hade jag valt en sovsäck på Tcomfort -5C eller någon grad lägre. Med- resp i-vändare som beskrivs i inlägget ovan är en faktor vid val av sovsäck men också din egen kroppslängd. Du är troligen inte färdigväxt ännu på längden så lite marginal här är viktigt. Hur du tänkt transporterar dig är också att tänka på, en varm fiberfylld sovsäck blir större och tyngre att packa än en dunsovsäck (den senare dock betydligt dyrare fast välskött en livslängd i flera decennier).
Självklar är ett väl isolerande liggunderlag också viktigt då en sovsäck inte isolerar mot markytan på undersidan när du ligger på den (det är ju den luft som innesluts mellan inner- och yttertyg på sovsäcken som är själva isoleringen)
 
Om man köper en sovsäck att växa lite i så kan man binda av säcken i fötterna för att det inte ska bli för mycket luft runt kroppen som måste värmas upp. Det gör ju inget för vikten eller packstorleken, men är en snabb och enkel lösning för att öka komforten i säcken. Och som andra skriver, var generös med t-comfort om det är en tjej. Det är få kvinnor som sover bra när det kryper under T-comfort. Man kan köra en sovsäck i en annan för att bättra på värmehållningen i säcken, men då blir det ju så klart bulkigare och tyngre. Man kan köra en Nalgene-flaska i säcken som man fyllt med kokande vatten för att värma upp säcken innan man kryper ner, men den håller ju inte värmen hela natten. Skruva på locket ordentligt annars blir det misär. Syntet håller fö värmen även om den blir fuktig, vilket är ett problem med dun som inte gör det. Ull håller också värmen fast den är fuktig, om man ska tänka på underställ också. Mössa gör skillnad och att man täpper till i öppningen med den krage som finns på insidan av sovsäckarna som håller för kallare temp.

Sen spelar det ingen roll hur bra sovsäck man har om man inte har ett liggunderlag med vettigt r-värde för kyla. Som kurvig kvinna med klassisk kvinnosvank kan jag också konstatera att liggunderlag av cellplast är tortyrredskap. De funkar bättre för raka kroppar alt ryggsovare (fast jag får ont i svanskotan också, så det funkar inte för mig). Räkna med att det kan bli minus 6-7 i fjälltrakterna på natten redan i början på september. Det kan ju vara minusgrader mitt i sommaren också. Jag är helt klart en hängslen- och livremsmänniska som inte skulle åka till fjällen i september utan att ha tagit till ordentligt i T-comfort. Det går alltid att öppna säcken för att svalka av men det är svårare att få upp värme om man har för klen sovsäck.

Det kan vara värt att hålla ögonen på Blocket eller Tradera för ibland dyker det upp bra grejer som säljs till helt andra priser än om man köper nytt. Annars kan man faktiskt hyra grejer också. Det är dessutom ett bra sätt att ta reda på vad som funkar eftersom man kan prova olika typer av utrustning. Det är nog den mest framkomliga vägen om man inte riktigt vet om det är något man vill göra i fortsättningen.
 
(...) Lika viktigt som sovsäck för värmen är ett bra liggunderlag. Enklast och med bra hållbarhet och komfort samt låg vikt är ju ett "äggkartong" i cellplast. Ganska mjukt med bra komfort tycker jag, samt får inte punktering vilket mina uppblåsbara alltid får förr eller senare.
Klarar regn och kottar och är inte så dyrt det heller (men ett vanligt plant i cellplast är ju tillräckligt det också. T ex:
...och här får du ett budgetalternativ på "äggkartongen". Håller med om allt ovan annars!
Sover själv aldrig på uppblåsbara, det är verkligen misär att få punka på ett sådant mitt i natten.

"Svankproblemet" som Sivsdotter beskriver löser jag genom att lägga något mjukt klädesplagg så jag får en lagom förhöjning under magen (när jag sover på mage) eller svanken (om jag vill ligga på rygg, men just jag kan inte sova på rygg).

Det är svårt att lösa ditt dilemma med 800 kr budget, att sovsäcken ska funka i minus 5, och samtidigt inte vara rejält tung och skrymmande. Du kan få två av de tre sakerna samtidigt, men inte tre av tre, åtminstone om du köper nyt. Håll utkik på second hand sajterna eller be föräldrar om sponsring - argumentet du kan använda är att de pengarna är en mycket bättre investering på sikt.
 
Senast ändrad:
Det är bra att testa cellplast hemma innan man ger sig iväg så man vet om det funkar eller ej, med diverse lämpor för att göra det bekvämt. Funkar det så är det ju toppen, men ser man ut som en tvättbjörn på morgonen och inte fått någon vettig sömn alls så är det lättare att hantera hemma än ute på leden (och så vet man vad man behöver när det är skarpt läge). Överlag så är det bra att testa grejer hemma, också att äta den sortens mat man har med ut. Är den svår att få ner när man är hemma är risken stor att det absolut inte går när man är ute. Jag kan kanske få ner gröt hemma vid köksbordet men det går absolut inte ute på fjället. Tyvärr. Det hade varit så smidigt om det gick, men icke. Att sova och äta ordentligt gör väldigt stor skillnad på alla sätt när man är ute.
 
I TS ålder somnade jag lika gärna på skolbänken som på en mjuk madrass ;)

Det är alltid bra att ha testat sina grejer hemma, men uteslut inte de enkla lösningarna på förhand. Man är hungrigare och tröttare på kvällen när man är ute, och kan mycket väl upptäcka att bekvämlighetsmarginalerna vidgas.

Nu är jag nästan fem gånger så gammal som TS och skulle i mitt vanliga liv varken stå ut med mat utan färska grönsaker, eller att väckarklockan ringer kl 04.00. Men ute sover jag fortfarande gott på cellplast, käkar torrskaffning och kommer glad upp mitt i natten vid alpinstarter.

Sammanfattningsvis: spring inte iväg och köp på dig dyra saker, utan testa de enkla billiga lösningarna först. Du kanske sover gott på det billiga liggunderlaget?
Sovsäcken är kanske ett undantag, det kan vara värt att investera i en dunsovsäck direkt. En lika varm syntetsäck är billigare, men då får du acceptera att den också blir tyngre och mer skrymmande att bära på.
 
Senast ändrad:
Mina fem öre:

Köp sovsäck på Blocket eller Tradera eller så. Jag fick två fortfarande bra Caravan dunsäckar för några hundringar till exempel. En för lite varmare väder, en för lite kallare. Tillsammans skulle de lätt räcka till femton eller tjugo minus.

Uppblåsbart liggunderlag är bekvämt, men läckor är värdelöst. Kommer aldrig mer gå ut med bara ett sådant (men på kortturer kan jag släpa med mig ett av varje). Det är knöligt med bara cellplast, men dels vänjer man sig, dels kan man ofta hitta en tältplats med någorlunda mjuk mark. Det är stor skillnad på att lägga underlaget på ett hårt golv jämfört med gräsmark eller tallbarrstäckt skogsmark.
 
Mina fem öre:

Köp sovsäck på Blocket eller Tradera eller så. Jag fick två fortfarande bra Caravan dunsäckar för några hundringar till exempel. En för lite varmare väder, en för lite kallare. Tillsammans skulle de lätt räcka till femton eller tjugo minus.

Uppblåsbart liggunderlag är bekvämt, men läckor är värdelöst. Kommer aldrig mer gå ut med bara ett sådant (men på kortturer kan jag släpa med mig ett av varje). Det är knöligt med bara cellplast, men dels vänjer man sig, dels kan man ofta hitta en tältplats med någorlunda mjuk mark. Det är stor skillnad på att lägga underlaget på ett hårt golv jämfört med gräsmark eller tallbarrstäckt skogsmark.
Ett mellanläge är uppblåsbart liggunderlag med stolsöverdrag monterat även när man sover, dvs sova med remanordningen neråt. Så använder jag mitt uppblåsbara expeed och sover gott och har extra skydd mot punktering av stolsöverdraget ("chair kit" på utrikiska).

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Micro553 Sovsäck som även kan användas som täcke - lätt smidigt Bo och sova 31
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
ostenolsson Sovsäck André Jamet Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.