sovsäck inför oktober

Hej,

har lite funderingar inför min senhösttur i fjällen.
Eftersom jag bara äger en "sommarsovsäck" känns det
ganska angeläget att införskaffa något varmare...
Har pratat med div. säljare och insett att en komfort-
temperatur runt -10gr. är lämplig. Har även kommit
fram till att det är en syntetsäck jag vill ha och
att då Polarguard 3D (alt. Delta) är bland det bästa.

Funderingar jag har är följande:

1, Är temperaturangivelsen på amerikanska sovsäckar
lika med komfort- eller extremtemperatur ?

2, Vilket märke är bra ?

* semifinal #1: MTN HW 2nd Dimension vs.
TNF Cat´s Meow (Polarguard)

* semifinal #2: Haglöfs Ultrapro 18 vs.
RP Outdoor Gear Bolero (Thermolite Extreme)
(Här lockar priset....)

* Är Ajungilak bra? (tycker att Kompakt Winter
har bra "siffror", men en säljare tyckte att
jag absolut inte skulle ha det märket).

* Hur viktigt är det med liggunderlaget -
jag har ett "standard" självuppblåsande
(ej Therma-Rest), men räcker det mot markkyla?

Det viktigaste är att säcken håller mig varm,
pris är ok upp till 2.000kr för rätt säck, och så
får den självklart gärna väga så lite som
möjligt.

Jag är mkt tacksam för alla åsikter och
erfarenheter !

/ Matthias
 
Tja...

1. Sovsäckstillverkare för den Bamerikanska marknaden har generellt försiktigare temperaturangivelser än de som inte satsar på den marknaden.

2. Det finns massor av bra märken. Personligen har jag goda erfarenheter av Ajungilak och sämre erfarenheter av Haglöfs. Jag tycker att bl.a. följande sovsäckstillverkare platsar i uttagningstävlingen: :)

- Mountain Equipment
- Marmot
- The North Face
- Mountain Hardwear
- Ajungilak
- Vaude

RP vet jag inte så mycket om men deras val av fyllnadsmaterial kan man ju inte gnälla på... :)

Om en dunsäck trots allt skulle bli aktuell så skulle jag vilja lägga till:

- Valandré
- Feathered Friends
- Rab (gör även syntetsäckar men de vet jag inte mycket om)

Själv skulle jag nog köra med min Ajungilak Kompakt... :)
 
Hur nöjd som helst...

...med min Ajungilak. Jag har visserligen en "Tyin" en ganska extrem säck även för vinterbruk som i.o.f.s är ganska tung men det är extragram jag gärna bär på, även i fjällen. Har använt den i temperaturer ner till -25 grader utan att frysa :). Det intressanta med säcken är att den funkar lika bra när det är sommarteperaturer!. Den håller värmen ute på samma sätt som kylan och låter kroppen bestämma hur varm säcken är innuti. Den är en mycket välsydd säck och har inte visat några brister i sömmar eller glipor i fyllningen trots flitig användning både i scoutverksamhet och vid vandring. Dottern har en Ajungilak sommar-/höstsäck (kommer inte ihåg vad den heter) som hon också är vansinnigt nöjd med. Ajungilak har ju många olika typer av säckar och jag funderar faktiskt på att försöka hitta en något lättare säck, men Ajungilak kommer jag att hålla fast vid,det är ju den första säck jag inte fått några som helst problem med.

///Claes; http://fjallen.get.to ;)
 
Ajungilak

Jag är också väldigt nöjd med min Ajungilak, så jag förstår inte alls säljaren. Jag har en "vanlig" Ajungilak Kompakt 195, dvs någonstans emellan sommar och vinter. Modellen finns även i en kortare modell (180 tror jag) om man inte är så lång och inte vill ha för mycket luft i säcken.
/Danne
 
Tack!...

... har nu startat om hjärnan och kommit fram till att
jag från början egentligen helst ville ha en Ajungilak-säck. De finns billigt att köpa på nätet, borde veta vad de gör med tanke på hur länge de har funnits och det finns många säckar att välja på. Dessutom har jag
läst lite på outdoorreview.com om TNF´s säckar och de omdömen är otroligt spridda med lutning åt det negativa hållet. Haglöfs har jag efter lite sökningar i forumet också lagt åt sidan, så klar final är
mellan:

* Ajungilak Kompakt Winter
* Mountain Hardwear 2nd Dimension

Har någon testat Mtn Hw´s syntetsäckar?

Fortfarande klurar jag lite på liggunderlagets
betydelse. Och när jag tänker på det... är de siden-
innerlakan som säljs vettiga att köpa till ?

/ Matthias
 
Re: Tack!...

Tjaba!
Har själv en Ajungilak Kompakt Winter och är väldigt nöjd (än så länge).
Jag har använt den ganska mycket, fast inte i några (för säcken) extrema temperaturer.
Tycker att den är relativt lätt och för att citera cnygardh "Det intressanta med säcken är att den funkar lika bra när det är sommarteperaturer!. Den håller värmen ute på samma sätt som kylan och låter kroppen bestämma hur varm säcken är innuti." Detta stämmer också med min, jag har även sovit i temperarade hus utan att dö av överhettning som man kan göra med andra säckar!

Liggunderlagets betydelse har också ganska stor betydelse om du fryser eller ej, men också om du ligger bekämt.
Jag vågar inte säga vilket liggunderlag som är best eftersom det finns många olika varianter här också, själv har jag Haglöfs gamla liggunderlag.
Men jag har en kompis som använder ett z-rest tror jag det heter och han är väldigt nöjd pga att det går att vika ihop och att det håller kylan borta.
Men det är en kompromiss, eftersom de riktigt bekväma liggunderlagen ofta är tunga, stora och väldigt dyra.

Sovsäckslakan är en bra uppfinning!
Sidenlakan har jag inte (tycker att dom är lite för "halkiga"), men därimot ett i bomull, och det är alltid med ett leende jag kastar in lakanet i tvättmaskinen istället för sovsäcken...


Lycka till//Johan
 
Hej,

JAG vet inte vilken säck som är bäst MEN utemagasinet hade en test för nåt år sen och MH Dimension säck fick väldigt bra betyg, bla för att huvan är bra. Personligen har jag funderat på att köpa 3:d Dimension fast jag har inte råd att ta mig råd.... Den fick nåt litet minus för en dragkedja som strulade lite fast det tycker jag dom flesta dragkedjor gör.

/Kristian
 
Liggunderlag

Var uppe vid Helags och Sylarna i helgen och premiäranvände då ett nytt liggunderlag, Ewerest camping mat. En luftmadrass, inte självuppblåsande, som bara väger 450 gram. Sex separata rör så går ett sönder är det inte jordens undergång. Tältet var kass, likaså min sovsäck och jag frös som en hund nätterna igenom, men underifrån kom ingen kyla. Liggunderlaget var helt suveränt. Enligt min mening lätt och betydligt billigare, 250 kr, än självuppblåsande märkesmadrasser. Ihoppackat tar det dessutom knappt nån plats.

Kompisen använde ett likadant men hade lite problem med att några proppar lossnade en natt.

Henrik
 
Liggunderlag

Har sedan jag köpte ett självuppblåsande (Thermarest) bestämt mig för att aldrig tälta utan ett, för bekvämlighetens skull. Men är det vinter kör jag alltid med ett vanligt liggunderlag underst. Då räcker det också med ett trekvartslångt Thermarest. Håller man inte markkylan borta så fryser man oavsett vilken sovsäck man har.

Min Ajungilak Tyin winter är jag för övrigt toppennöjd så jag instämmer bara med den övriga kören och undrar vad säljaren snackade om. Om jag skulle köpa en idag skulle det nog bli en Kompakt istället så jag tror du är rätt ute.

Lycka till med inköpen
/H
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Cobblepot Sovsäck Padjelanta mitten av augusti. Fjällvandring 3
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
Cobblepot Sovsäck Storulvån i September Fjällvandring 12
hästtjejen Sovsäck från Fjällmark? Fjällvandring 12
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
A.P. Sovsäck och temperatur? Fjällvandring 5
Jojosurf Sovsäck +6 abisko - nikk juli? Fjällvandring 3
cloud76 Tips på sovsäck önskas! Fjällvandring 8
Hedan76 Sovsäck Fjällvandring 5
hereinsweden sovsäck & uppblåsbart liggunderlag Fjällvandring 12
aizing Sovsäck Fjällvandring 13
kalalokki Hur varm sovsäck? Fjällvandring 20
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
espirituosa Önskar låna sovsäck 1-8 augusti för fjällvandring (Keb) Fjällvandring 9
pocahontas73 Sovsäck & tält vad har ni? Fjällvandring 44
Daddy Stugtur utan sovsäck? Fjällvandring 10
flygare69 Tips på varm och kompakt sovsäck för sommarfjäll? Fjällvandring 19
stein82 ålder på sovsäck? Fjällvandring 4
Libelle Vilken sovsäck rekommenderar ni? Fjällvandring 13
marcusleyon Sovsäck för abisko-nikk? Fjällvandring 1
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
Niilén sovsäck Fjällvandring 6
segliar Har du tips på bra o varm sovsäck till Fjällen? Fjällvandring 21
tjolanta Sovsäck på fjällvandring Fjällvandring 16
Salmo Salar Hjälp - sovsäck Fjällvandring 3
henric vilken sovsäck på fjället? Fjällvandring 2
Vilken sovsäck ska man köpa? Fjällvandring 5
Kängor, ryggsäck och sovsäck ! Fjällvandring 8
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
SatNam Förberedelse inför Kebnekaise höst 2015 Fjällvandring 8
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.