sovsäck & uppblåsbart liggunderlag

Var på nätet kan jag köpa billiga sovsäckar och uppblåsbara liggunderlag från bra märken? Kan ni rekommendera några bra säckar och underlag för att tälta på Kebnekaise nu i slutet av månaden?
 
jag gick ner till den lokala sportaffären och handlade på mig en billig uppsättning i början. kanske börja där!
 
Inte fullt så enkelt. Är du en i eller medvändare? Det avgör hur stor och rymlig sovsäck du behöver, vilket påverkar modellval och brukarvikt.
När avser du bruka sovsäcken? Hur lång är du och vad väger du? Vad vill du betala?
go tur

PS Just nu har alla mina sovsäckar samma temperatur, 19° som skåpet de hänger i.
 
Vad betyder hemvändare? Jag vill minst ha en tre säsongs sovsäck. Jag är 171cm och väger ca 70kg. Tänkte mig runt 1000 kr. Vet du någon Internetsida från England so säljer Outlook produkter?
 
Om du är i eller medvändare vet du inte förrän du testat att sova i sovsäck ett tag och använt modeller som är lämpliga för respektive så jag tycker inte du behöver bry dig om det än.

En sån här är prisvärd och bör klara tempen om du inte är för frusen av dig. Jag förutsätter att du har en lätt dun/syntetjacka eller tjock fleece som du kan komplettera med vid ev behov.

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MHWLAMINA20


Edit: Av någon anledning antog jag att du är man, om du är kvinna o följer normen så är den för kall.
 
Jag har lärt mig några saker (den hårda vägen) vad gäller sovsäckar och liggunderlag:

1. Man får oftast det man betalar för. Ska man inte bara vara ute när det är högsommar, lägg lite extra pengar.
2. Liggunderlaget är betydligt viktigare än man tror. Samma sak gäller här.

Ska du dessutom till Kebnekaise så... För 1000 kr kommer du garanterat frysa är jag rädd för. Om någon vet något såpass billigt tar jag också gärna det tipset!
 
Det finns ett Vaude norrsken på prylmarknaden, det + eventuellt ett billigt Jula-cellplast så är du nog hemma.
 
Tack för tipsen Tornado. Bra att du fattade vad jag menade trots att jag skrev fel här ovan. Det jag är lite frågande till när det gäller de stora märkena som tex Haglöfs och det lite mindre kända Mckinley är om de är prisvärda i Sverige. Hade gärna köpt dem men på en utländsk sajt men billigare pris. Är det genomförbart? Om jag ska köpa en säck utomlands vilka är de stora internationella märkena inom sovsäckar och underlag?
 
Jag håller med dig vicehövdingen. Pris kontra kvalité hänger ofta ihop. I detta fallet hade jag gärna köpt något känt märke men till ett bra pris
 
Skall du tälta på Kebnekaise (antar du menar vid Kebnekaise?) nu slutet av Maj behöver du närmast en vintersäck, minst komfort -10 eller lite lägre. Förhållanden kan du se här:
http://www.webbkameror.se/webbkameror/kebnekaise/index.php

Vad gäller bra sovsäcksmärken (främst då dunsäckar) om du skall köpa utomlands är det Marmot, Western Mountaineering, Mountain Hardwear och Mountain Equipment. Finns även polska märken som Roberts och Cumulus (OBS att den senare klassar sina säckar enligt en annan norm så inte direkt jämförbart med EN normen). Kända märken på liggunderlag är Thermarest, Exped etc.

Köper du inom EU tillkommer oftast fraktkostnaden, köper du från ex USA tillkommer frakt, moms (25%), tull (12%) på summan av varuvärde och frakt.

En bra sovsäck och ett bra isolerande och bekvämt uppblåsbart liggunderlag kostar pengar, betydligt över din angivna budget om 1000kr. För den summan får du nog inte ihop mer än en fiberfylld sovsäck som troligen inte klarar mer än nollan i komforttemperatur plus ett enkelt liggunderlag i skumplast. Du behöver nog tyvärr öka budgeten eller leta på begagnatmarknaden.
 
1000 kr räcker tyvärr inte jättelångt. Jag kör på en Alpkit som fixar -3 på pappret och sedan har jag en betydligt dyrare Marmot Atom för +6. De två och en bivacksäck klarar alla temperaturer jag sover i. Min Alpkit Pipedream 400 kostade 1400 med frakt från England för fem år sedan.

https://www.alpkit.com/pipedream
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Cobblepot Sovsäck Padjelanta mitten av augusti. Fjällvandring 3
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
Cobblepot Sovsäck Storulvån i September Fjällvandring 12
hästtjejen Sovsäck från Fjällmark? Fjällvandring 12
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
A.P. Sovsäck och temperatur? Fjällvandring 5
Jojosurf Sovsäck +6 abisko - nikk juli? Fjällvandring 3
cloud76 Tips på sovsäck önskas! Fjällvandring 8
Hedan76 Sovsäck Fjällvandring 5
aizing Sovsäck Fjällvandring 13
kalalokki Hur varm sovsäck? Fjällvandring 20
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
espirituosa Önskar låna sovsäck 1-8 augusti för fjällvandring (Keb) Fjällvandring 9
pocahontas73 Sovsäck & tält vad har ni? Fjällvandring 44
Daddy Stugtur utan sovsäck? Fjällvandring 10
flygare69 Tips på varm och kompakt sovsäck för sommarfjäll? Fjällvandring 19
stein82 ålder på sovsäck? Fjällvandring 4
Libelle Vilken sovsäck rekommenderar ni? Fjällvandring 13
marcusleyon Sovsäck för abisko-nikk? Fjällvandring 1
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
Niilén sovsäck Fjällvandring 6
segliar Har du tips på bra o varm sovsäck till Fjällen? Fjällvandring 21
tjolanta Sovsäck på fjällvandring Fjällvandring 16
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Salmo Salar Hjälp - sovsäck Fjällvandring 3
henric vilken sovsäck på fjället? Fjällvandring 2
Vilken sovsäck ska man köpa? Fjällvandring 5
Kängor, ryggsäck och sovsäck ! Fjällvandring 8
niclaslemmy Liggunderlag EJ uppblåsbart Fjällvandring 6
hästtjejen Uppblåsbart liggunderlag från Phoxx? Fjällvandring 2
träninginorr Uppblåsbart liggunderlag Fjällvandring 6
mattias1jonsson Liggunderlag Fjällvandring 22
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
mkruse Beslutsvånda - Liggunderlag Fjällvandring 7
jwagmo Liggunderlag? Fjällvandring 8
springer jr liggunderlag Fjällvandring 8
fr3dr1k Liggunderlag kallt eller varmt? Fjällvandring 22
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
hikemike Panik, behöver liggunderlag till Sarekresa! Fjällvandring 3
magwo Dubbla liggunderlag eller luftmadrass? Fjällvandring 11
Sarala ThermaRest uppblåsbara liggunderlag Fjällvandring 36
jakobg EXPED liggunderlag, någon som vet mer? Fjällvandring 1
ya´ksa liggunderlag typ therm-a-rest Fjällvandring 5
Rodluvan Glömda liggunderlag.. Fjällvandring 14
mikaellowgren Liggunderlag. Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.