Har du tips på bra o varm sovsäck till Fjällen?

Har du tips på bra o varm sovsäck till Fjällvandring?

Jag undrar om någon har tips på en lätt och bra sovsäck som är mycket varm. Vi ska vandra och tälta i Fjällen i september och jag är mycket frusen av mig.
[Ändrat av segliar 2003-07-16 kl 14:30]
 
Bättre säker...

Normalt sett råkar man inte ut för minusgrader i fjällen i september, men det kan förekomma kalla frostnätter.

Kolla på Ajungilak Kompakt komfort eller Mountain Equipment Firewalker 2 (halva priset men fortfarande en bra säck). Båda säckarna klarar ett par minusgrader utan att man märker av kylan. Ajungilaken klarar faktiskt fler än ett par, men är å andra sidan lite tyngre. Jag skulle nog ha vågat mig på Ajungilak Kompakt Spring eller Mountain Equipment Sleepwalker , men är man väldigt frusen så är man...det finns inget värre än att frysa bort en annars trevlig vecka i fjällen!

Självklart finns det många andra bra sovsäckar, men jag valde att föreslå dessa för att exemplifiera.

Köp ingen 300-kronorssovsäck på sportaffären, du kommer att ångra dig!
 
Re: Har du tips på bra o varm sovsäck till Fjällvandring?

segliar; sa:
Jag undrar om någon har tips på en lätt och bra sovsäck som är mycket varm. Vi ska vandra och tälta i Fjällen i september och jag är mycket frusen av mig.

Hej, jag är också ganska frusen av mig (lång och spinkig). Jag skulle rekommendera en dunsäck med c:a 700g fyllning. Den passar utmärkt vid temperaturer mellan 0 och 15 grader och du fryser inte ihjäl om det kryper ner till -10 någon natt, som väl får anses som "worst case" i fjällen i september.

Jag kan inte tipsa om något speciellt fabrikat för jag känner egentligen inte till marknaden. Själv har jag en MacPac Solstice.
 
Det finns för många märken och modeller för att ta upp här. Mitt tips är att du köper en rejäl säck som klarar ner mot -10c i komforttemp. Det finns de som väljer säckar ned mot -18c bara för att slippa frysa, även om det kan verka extremt. Hur fysen du är vet bara du.

Besök en bra butik och ta tid på dig och kolla komforttemp vs vikt och volym. Kvalitet kostar mer i inköp men lönar sig i längden. Var nog med passformen på säcken.

Ähh jag bjussar på några märken iallafall...
* The north face
* Marmot
* Mountain Equipment
* Muontain Hardware

Lycka till//
Tomas
 
novas husse; sa:
Mitt tips är att du köper en rejäl säck som klarar ner mot -10c i komforttemp. Det finns de som väljer säckar ned mot -18c bara för att slippa frysa, även om det kan verka extremt. Hur fysen du är vet bara du.
Tomas

Håller med! Tänk på att det kan bli varmt när du har en sådan sovsäck, då kan tipset vara att passa på att köpa sovsäckslakan så att inte sovsäcken klibbar mot skinnet, huh äckligt!!
 
Ingen sovsäck, men...

Sovsäcken är viktig, men ett bra liggunderlag som isolerar mot markkylan är ännu viktigare.Testa gärna Expeds "Down Airmatress". Tyvärr är den ganska dyr"ca 2000kr" men den är väldig bekväm och varm.
http://www.exped com
 
Re: Re: Ingen sovsäck, men...

il Camsocio; sa:
tompi; sa:
Sovsäcken är viktig, men ett bra liggunderlag som isolerar mot markkylan är ännu viktigare.Testa gärna Expeds "Down Airmatress". Tyvärr är den ganska dyr"ca 2000kr" men den är väldig bekväm och varm.
http://www.exped com


Vikt?

il C.

Down Air Mattress
Use: when comfort and insulation are most important
Size: 70 x 20.5“ / 178 x 52 cm
Thickness: 3.5” / 9 cm
Weight: mat - 32 oz / 920 gr
packsack - 6 oz / 160 gr
Rolled size: 12 x 5“ / 30 x 13 cm
Fill: 8.8 oz (250 g) 700 fill, high loft goose down, safe Nocar treatment to prevent effects caused by moisture buildup.
MSRP USD: 149-

/m
 
Exped, fantastisk innovation?

marcusen; sa:
il Camoscio; sa:
marcusen; sa:
Weight: mat - 32 oz / 920 gr
packsack - 6 oz / 160 gr
Jag tror inte mina ögon

il C.

direkt saxat från siten. så det stämmer nog.
packpåsen har tydligen någon "pumpa-ut-luft"-mojäng för att få ner volymen på madrassen. antagligen därav vikten.
För de som av komfortskäl brukar bära med sig ett självuppblåsbart liggunderlag kan detta dunfyllda självuppblåsbara liggunderlag vara en verklig innovation ur isolationssynpunkt (kanske även ur komfortsynpunkt?).

Så här skriver Exped bl.a. på hemsidan som gavs ovan:

"Tests conducted by Exped and EMPA, the Swiss government’s material test and research laboratory, showed that heat loss to the ground is typically 3x greater than to exposed air.
- The Finding: 700 in3 down fill insulation reduced this heat loss by 65%.
- The Conclusion: Money is better spent on a mat that reduces heat loss than on a warmer sleeping bag.
- The Result: Down Air Mattress - a 3-1/2" air cushion with Down insulation that offers 3 times greater warmth than any other mat of comparable weight!"

Jag jämförde isolation och vikt med ThermaRest och Ridge Rest på Cascade´s hemsida:
http://www.cascadedesigns.com/thermarest/TAR_Comparison.asp?action=Compare&Type=3&Sort=

För att mäta isolationsförmågan används ett "R-värde". Ju högre R-värde desto bättre isolationsförmåga. Dessa "R-värden" ska dessutom vara adderbara ( enligt artikel på Backcountry:

http://friends.backcountry.net/m_factor/pad.html ),

dvs. har man t.ex två RidgeRest deLuxe liggunderlag med R = 3,1 så får vi R = 6,2 med dem tillsammans.

Några jämförande exempel:
Exped väger 920 gram + packpåse/pump 160 gram, dvs. 1080 gram, och har R = 9,54.

ThermaRest Camplite väger 1250 gram, och har R = 4,1.

RidgeRest de Luxe (slutna celler) väger 520 gram, och har R = 3,1.


Summa summarum: För att nå samma isolationsförmåga som ett Exped som väger 1080 gram, krävs drygt 2 stycken ThermaRest Camplite (drygt 2500 gram) eller drygt 3 stycken RidgeRest de Luxe (drygt 1500 gram).

Sett ur isolationssynpunkt givet viss vikt och full längd, verkar Exped överlägset de andra självuppblåsbara, och de med slutna celler hamnar däremellan, dvs. om antagandena med "R-värdena" stämmer.

Spännande produkt Exped, ska bli intressant att höra om praktiska erfarenheter efter vintern.
 
låter lovande

Låter ju helt klart lovande. kanske är så att man ska investera i en sådan till vinterturerna.

låter ju väldigt logiskt att det lönar sig mer att isolera under än över. sedan låter ju dunmadrass rätt skönt också :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
pocahontas73 Sovsäck & tält vad har ni? Fjällvandring 44
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Picea Ni som har varit på "baksidan" av Norra Sytertoppen Fjällvandring 15
MarkusN Vad har ni i klädpåsen? Fjällvandring 18
carro74 Nöden har ingen lag?! Fjällvandring 57
tagge Norska siten etojm.com har gått i graven Fjällvandring 0
hellstrand Vibram FiveFingers någon som har vandrat i dessa??? Fjällvandring 15
Kalleryd Ni som har koll Fjällvandring 6
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
never Har Fjällkartan BD 2 försvunnit? Fjällvandring 1
hvk Kieronstugan har brunnit Fjällvandring 16
Kristina&Neo Syberia Q - har du testat denna haglöfs tröja? Fjällvandring 0
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
majjen Ni som har vandrat trepassleden... Fjällvandring 20
avslutat medlemskap1105 Har SJ lagt av helt med sittplatser på nattåg? Fjällvandring 5
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
thomast2 Har vi köpt rätt vandringskängor? Fjällvandring 10
småen Hvor har det tagi vägen av den lungna kebne Fjällvandring 61
matala-0 Har du erfarenheter av följande sträcka? Fjällvandring 2
avslutat medlemskap1105 Hur har det varit med mygg i år? Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.